גרסת הדפסה
מושבים מספר: 101-2010

שימושים בנחלה בישוב חקלאי – היבטי תכנון ובנייה

להלן החלטת ועדת המשנה לתכניות ונושאים עקרוניים כלל מחוזיים של מחוז צפון במשרד הפנים בעניין "שימושים לא חקלאיים בישוב חקלאי בעל נחלות חקלאיות":

להלן החלטת ועדת המשנה לתכניות ונושאים עקרוניים כלל מחוזיים של מחוז צפון במשרד הפנים בעניין "שימושים לא חקלאיים בישוב חקלאי בעל נחלות חקלאיות":

"הועדה המחוזית מחוז הצפון תומכת בתוכניות שמטרתן לחזק ישובים חקלאיים באמצעות הוספת שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית (להלן: ״שמ״ח״) ו/או שימושים תומכים לחקלאים פעילים (להלן: ״שת״ח״) לשימושים המותרים בתחום הנחלה בישוב בעל נחלות משפחתיות וזאת בתנאי שבנחלה ממשיכה להתקיים פעילות חקלאית. על מנת לאפשר ולתמוך בקיומה של פעילות חקלאית במשק המשפחתי תותר גם קבוצת שימושים המשמשים במישרין לפעילות החקלאית.

יחד עם זאת הועדה המחוזית ערה לאפשרויות שבהוספת חלק מהשימושים שלעיל, גלומה פגיעה במבנים ושימושים קיימים לצרכי ציבור במרכז היישוב. הועדה המחוזית מנחה את הועדות המקומיות לאשר שימושים כאמור אשר לא יפגעו במרכז היישוב ולהעדיף פיתוח וטיפוח מרכז היישוב במטרה לשמר את המשך הפעילות בו כמרכז ישוב חי ופעיל.

השימושים הנוספים חולקו ל-3 הקבוצות הבאות:

קבוצה מס' 1- שימושים חקלאיים בה נכללים השימושים הבאים:

- גידולים חקלאיים: מכל הסוגים, לרבות חממות ובתי צמיחה לסוגיהם, ולרבות גידול בעלי חיים למיניהם.

- מחסנים: לצורכי הפעילות החקלאית המקומית.

- מבני שירות לטיפול בתוצרת חקלאית: מיון, אריזה, אחסנה וקירור.

- סככות: לאחסון ציוד וכלים חקלאיים ולאחסון כלי רכב חקלאיים.

קבוצה מס' 2 - שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית, בה נכללות הקטגוריות הבאות:

א. עיבוד תוצרת חקלאית - מבנים ומתקנים המשמשים לטיפול ועיבוד תוצרת חקלאית, כפעילות משלימה לפעילות החקלאית. לדוגמא: יקב, בית בד, מחלבה, מגבנה, יבוש תבלינים, שמנים ארומאטיים, ריבות, פירות מיובשים, מיצים, תמציות וכו׳ והכול בכפוף לתנאים סביבתיים שייקבעו ע״י הגופים המוסמכים.

ב. חקלאות תיירותית - תיירות זו כוללת פתיחת המשק החקלאי לביקורי קהל ושיתוף המבקרים בפעילות החקלאית. מדובר בפעילות חקלאית לכל דבר, דוגמת מכוורת ורדיית דבש, רפת, דיר, גידול פירות אקזוטיים, גידול וריבוי ייחורים וצמחים, גידול קקטוסים וצמחים מיוחדים, גידול תבלינים וצמחי מרפא וכד׳, אשר נילווה לה היצע שירותי תיירות. קליטת המבקרים יכולה להיעשות במרכז מבקרים.

ג. גידול בעלי חיים מיוחדים כמוקד למשיכת מבקרים: ציפורים, דגי נוי, זוחלים, יענים, סוסים וכדי, פינות חי. קליטת המבקרים יכולה להיעשות במרכז מבקרים.

ד. טיפול בכלים חקלאיים - מוסכים לטיפול בכלים חקלאיים והכול בכפוף לתנאים סביבתיים שייקבעו ע״י הגופים המוסמכים.

ה. שיווק מרוכז של תוצרת חקלאית מקומית והכול בכפוף לתנאים סביבתיים שייקבעו ע״י הגופים המוסמכים.

קבוצה מס' 3 - שימושים תומכים לחקלאים פעילים בה נכללות הקטגוריות הבאות:

א. תיירות כפרית - מבנים ומתקנים לשימושים תיירותיים, המשתלבים כפעילות נוספת במשק החקלאי ומנוהלים על ידי המתיישב באווירה כפרית, שקטה ובמגע עם הטבע, מסורת ומנהגים אתניים, כדלקמן: אכסון תיירותי (בהתאם לתקנים הפיסיים לתכנון של משרד התיירות), הסעדה, שירותי בילוי ונופש לגיוון שהות האורחים במקום (ספא, בריכת שחייה, חדר התכנסות, חדר כושר וכד').

ב. משרדים למקצועות חופשיים, שירותי חינוך ורווחה של המתיישב - הכוונה למבנה המשמש את עיסוקו של המתיישב במקצועות כגון: אדריכל, שמאי, חוקר, יועץ, כלכלן, עורך דין, מהנדס, הנדסאי, טכנאי וכו'. שירותי רווחה וחינוך כגון: משפחתון, פעוטון, מעון יום, צהרון ומעון יום לקשישים וטיפול באוכלוסיה עם צרכים מיוחדים.

ג. עסקים קטנים ויזמות, המנוהלים על ידי המתיישב, כגון:

• גלריות וסדנאות אומן, חנויות מלאכת יד ומזכרות, עסקים המבוססים על מלאכות בית.

• עיצוב אופנה, עיצוב המוצר המקומי ומיתוגו.

• בתי תוכנה ותמיכה ממוחשבת.

• טיפול וריפוי טבעי כגון: רפלקסולוגיה, הילינג, יוגה ועוד.

• בריכה טיפולית.

• הקמת מרכז למידה לילדים ונוער, בנושאים מיוחדים במערכת החינוך כגון מחשוב, חשבון, אנגלית, מדעים.

• קייטרינג, אפייה (קונדיטוריה) ייצור שוקולד וכד׳.

לא יותרו שימושים שאינם תואמים את הרשימה שלעיל ואשר אינם עולים בקנה אחד עם המשך הפעילות החקלאית בנחלה ובישוב בכלל.

הנחיות לעריכת תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות:

1. קבוצות מס׳ 2 ו-3 שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית ו/או שימושים תומכים לחקלאים פעילים ימוקמו באזור המגורים בנחלה וזאת בנוסף לשימוש ״מגורים״. יחד עם זאת, במידה ושוכנע מוסד התכנון כי אין כל אפשרות למיקום השימושים האמורים בחלק המגורים, ניתן יהיה להתיר שימושים אלה בשטח החקלאי הצמוד לחלקת המגורים.

2. קבוצת שימושים מס׳ 1 - שימושים חקלאיים תמוקם בעיקר בשטח החקלאי בנחלה הצמוד לאזור המגורים, אך לא יאסרו שימושים אלה בשטח המגורים בנחלה.

3. השטח שהוגדר כשטח ״מגורים״ בתוכניות מאושרות קודמות לא יורחב.

4. סך כל אחוזי הבנייה בשטח במגורים בנחלה לא יעלה על 60% לכל השימושים וזאת על מנת לא לשנות את האופי הכפרי של הישוב.

5. במידה ואחוזי הבנייה בשטח המגורים בנחלה עולים על 60% (או יעלו על 60% לאחר תוספת הזכויות ל-3 קבוצות השימושים המפורטות לעיל) ימוקמו השימושים הכלולים בקבוצות מס׳ 2 ו-3 (תומכי חקלאים פעילים ו/או השימושים המבוססים על הפעילות החקלאית) בשטח החקלאי בנחלה הצמוד לאזור המגורים ובכל מקרה גודלו של שטח המגורים בנחלה והשטח החקלאי עם הנחיות מיוחדות יחד לא יעלה 2.5 דונם.

6. כל תוספת שטח לפיתוח תסומן בסימון של ״שטח חקלאי״- עם ״הנחיות מיוחדות״ בהתאם למבא״ת.

7. בהוראות התוכנית ניתן יהיה לאפשר בנייה בקו בניין אפס (0) בין אזור מגורים(המאושר) לבין השטח החקלאי עם הנחיות מיוחדות.

8. לשימושים הכלולים בקבוצות מס׳ 2 ו-3 (תומכי חקלאים פעילים ו/או שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית) יוגדרו זכויות בנייה שלא יעלו 300 מ״ר וזאת בהתאם לפירוט הבא:

א. עד 140 מ״ר עבור שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית.

ב. עד 160 מ״ר עבור שימושים תומכי חקלאים פעילים.

ג. ועדה מקומית תהיה רשאית להעביר זכויות בנייה בין השימושים המפורטים בסעיף א׳ לאלה המפורטים בסעיף ב׳ ולהיפך וזאת בתנאי שתוספת זכויות הבנייה לשימושים אלה לא תעלה על 50% מזכויות הבנייה המוקצות לסעיף זה וסך כל זכויות הבנייה לשימושים בשני הסעיפים לא יעלו על 300 מ״ר.

הוראות סעיף זו יוטמעו בתוכנית המתאר / המפורטת המאפשרת שימושים תומכי חקלאים פעילים ו/או שימושים המבוססים על הפעילות החקלאית .

9. פרט ל- 300 מ״ר בנייה המפורטת בסעיף 8 לעיל, תותר בנייה של 200 מ״ר נוספים עבור קבוצה מס׳ 1- קבוצת השימושים החקלאיים. מתוכם עד 100 מ״ר בנייה לצורך גידול בעלי חיים .

10. התוכנית החדשה לא תפגע בזכויות בניה שאושרו לשטחים הנ״ל מכוח תוכניות קודמות.

11. להוראות התוכנית יוספו הסעיפים הבאים:

א. "לא יתנו היתרי בניה מכוח תוכנית זו ללא קבלת הסכמת בעלי הקרקע״.

ב. ״לא יינתנו היתרי בנייה מכוח תוכנית זו ללא קבלת חוו״ד משרדי הממשלה הבאים או מי שהוסמך על ידם: חוו״ד משרד הבריאות בנושא מתן פתרון מים וביוב, חוו״ד המשרד להגנת הסביבה בדבר מניעת מטרדים לשימושים רגישים סמוכים, חוו״ד משרד התחבורה בדבר כושר הנשיאה של המערכת התחבורתית והתקנת מקומות חניה כנדרש, חוו״ד משרד החקלאות בדבר שמירה על מרחקי הצבה בין השימושים השונים ובמידה והבקשה היא לאכסון תיירותי - חוו״ד משרד התיירות בדבר התאמה לתקנים הפיסיים לתכנון״.

ג. ״לא יינתן היתר בנייה לשימושים שנוספו מכוח תוכנית זו, במידה ובהתאם לחוו״ד משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה (כמפורט בסעיף ב׳ לעיל) השימושים הנ״ל יהוו מטרד חזותי, מטרד בריאותי, מטרד בטיחותי, רעש, אבק וכד׳ לשימושים העיקריים בנחלה (מגורים ו/או פעילות חקלאית)״.

ד. ״היתר בניה לשימושים הכלולים בקבוצות מס׳ 2 ו-3 יינתן רק לבעל זכויות בנחלה המתגורר בנחלה דרך קבע״.

ה. ״הבקשה להיתר תציג פתרונות תנועה וחנייה בתחום החלקה״.

ו. ״הבקשה להיתר תכלול תכנית גינון לרבות הסתרה נופית ומענה אקוסטי לפעילות המבוקשת״.

12. על תוכניות אלה יחולו הוראות תיקון 73 לחוק התכנון והבנייה בדבר פרסום הפקדת התוכנית.

הנחיות למנגנון ניטור ובקרה לתכניות מתאר ותכניות מפורטות ל ״שמושים קולטי מבקרים״:

לאחר ניצול של 30% מסך כל קיבולת הבנייה לשימושים תומכי חקלאות ביישוב או לאחר הקמת 60 יחידות אירוח כפרי ועד 10 שימושים ״מושכי קהל״(כדוגמת : הסעדה, שירותי בילוי ונופש, גלריה,סדנאות אומן, ספא, מרכז מבקרים), לא יינתנו עוד היתרי בנייה אלא לאחר הכנת ״נספח השתלבות״, הבוחן את כושר נשיאה של התשתיות וההשפעות על אופי הישובה ע״י האגודה החקלאית באישור הועדה המקומית לישוב במלואו(כולל בדיקת כושר נשיאה).

ההחלטה התקבלה ברוב קולות.

נציגת ממ״י הגישה הסתייגות המפורטת להלן:

ממ״י כבעל הקרקע מתנגד לסעיף 1 בהנחיות לעריכת תכניות מתאר ומציין כי לפי החלטת 979 איזור המגורים לנחלות יותר עד 2.5 דונם רק ליישובים הנכללים באזור קו עימות ואיזור עדיפות לאומית א׳. בשאר היישובים יותרו השימושים הלא חקלאיים(קבוצה 2, וקבוצה 3) רק באזור המגורים בהתאם לתכנית בתוקף.

לגבי סעיף 8 החלטות ממ״י ראו לנכון להתיר בנחלה עד 500 מ׳ שימוש לא חקלאי. הנושא נמצא בבית משפט ולכן כל התכניות והבקשות להיתר אשר יוגשו לממ״י לחתימה יבחנו בהתאם לנהלים שיהיו תקפים באותה עת."

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.