גרסת הדפסה
מושבים מספר: 069-2010

מבני הציבור שבמשבצת הישוב החקלאי

נוכח פניות של ישובים חקלאיים באשר למעמד שטחי הציבור ומבני ציבור נבקש להפנות תשומת לבכם להיבט החוזי שיש לישובים חקלאיים מכח חוזה החכירה לדורות.

נוכח פניות של ישובים חקלאיים באשר למעמד שטחי הציבור ומבני ציבור נבקש להפנות תשומת לבכם להיבט החוזי שיש לישובים חקלאיים מכח חוזה החכירה לדורות.

רקע כללי

בחוזה החכירה מחכיר מינהל מקרקעי ישראל ( להלן ממ"י) לישוב החקלאי את שטחי משבצת הנחלות שאינן חלקות א', כאשר חלקות א' מוחכרות במושב באופן ישיר ממינהל מקרקעי ישראל לחברי האגודה. בשטחי משבצת הישוב החקלאי כלולים שטחי הציבור.

הוראות הסכם החכירה (מושב וכפר שיתופי)

בסעיף ההגדרות בחוזה החכירה מוגדרים מהם המקרקעין המוחכרים לאגודת הישוב החקלאי.

החוזה מגדיר:

המוחכר-" כל שטח המשבצת, למעט שטחי חלקות א', יחידות מגורים שאינן נחלות ושטחים אחרים אשר לגבי כולם נחתמו חוזי חכירה נפרדים עם המינהל, כאמור בחוזה זה. פרטי המוחכר ניתנים בנספח 1 החתום ע"י שני הצדדים המצורף לחוזה זה כחלק בלתי נפרד ממנו.

הסכם החכירה מגדיר את שטחי הציבור כשטחי קרקע מתוך המוחכר כדלקמן:

"שטחי ציבור"- שטחי קרקע מתוך המוחכר, המסומנים במפה בצבע חום, המשמשים ומיועדים לשמש את האגודה ו/או חבריה ו/או המתגוררים במשבצת לדרכים, גנים שטחי נופש או ספורט, חניה, מבני חינוך, דת ותרבות, מוסדות קהלתיים, מרפאות, מקלטים מחסנים צבוריים, מבנים משקיים של האגודה, מתקני ביוב, מזבלות, מתקנים להספקת מים, ובתי אבות, כל אלו, ובלבד שאינם מפעל.

מטרת החכירה נקבעה בסעיף 5 (א) להסכם החכירה הקובע כך:

"המוחכר מוחכר לאגודה למטרות משק חקלאי. "

הסכם החכירה מגדיר מהו משק חקלאי כדלקמן:

"משק חקלאי"- קרקע מתוך המוחכר המשמשת או נועדה לשמש את האגודה ו/או חבריה לעיבוד חקלאי ו/או לייצור תוצרת חקלאית ו/או לצרכי מבני מגורים, מבני ציבור, שטחים ציבוריים,מבני משק ושירותים המשמשים או המיועדים לשמש אך ורק את האגודה ו/או חבריה ו/או המתגוררים בדירת שירות, למעט קרקע המשמשת או נועדה לשמש למטרת "מפעל".

( ההדגשות אינן במקור).

השימוש במוחכר

בעניין השימוש במוחכר קובע סעיף 6 לחוזה החכירה כי לאגודה הזכות להשתמש במוחכר ולעשות בו כאדם העושה בתוך שלו אולם עליה להשתמש בזכות זו אך ורק בתנאים שבחוזה זה ולמטרות שנקבעו בו.

אחריות בנזיקין בשטח המוחכר

לפי סעיף 9 לחוזה החכירה האגודה היא זו שאחראית בנזיקין על נזקים בשטח המשבצת הכוללים את שטחי הציבור.

החוק והפסיקה.

סעיף 13 לחוק המקרקעין קובע:

"עיסקה במקרקעין חלה על הקרקע יחד עם כל המנוי בסעיפים 11 ו-12, ואין תוקף לעיסקה בחלק מסוים במקרקעין והכל כשאין בחוק הוראה אחרת."

סעיף 6 לחוק המקרקעין מגדיר:

"עסקה במקרקעין היא הקניה של בעלות או של זכות אחרת במקרקעין...".

זכות הישוב החקלאי במבני הציבור

בהתאם להוראות חוק המקרקעין, במקרקעין שהוחכרו לאגודת הישוב החקלאי הכוללים מקרקעין שייעודם לשטחי צבור. האגודה היא בעלת זכויות החכירה במקרקעין ובכל הבנוי בהם.

הוראות הסכם החכירה בין ממ"י לבין הישוב החקלאי מגדירות מהם מטרות החכירה ובכלל מטרות אלו כלול מבני ציבור ושטחים ציבוריים.

לפיכך האגודה רשאית לעשות במבני הציבור כל שימוש התואם את מטרות החכירה כאמור בהסכם החכירה והתב"ע החלה, ובכלל זה שימוש למטרות ציבור.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.