גרסת הדפסה
מושבים מספר: 059-2010

זירוז איוש הנחלות במושבים באזורי עדיפות לאומית

לקראת ישיבת ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל בראשות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר האמורה להתקיים ב – 31.5.2010 פנו גורמים התיישבותיים רבים לועדת המשנה בבקשה לזירוז איוש הנחלות במושבים בעיקר באזורי עדיפות לאומית ונוכח חריגתו של מינהל מקרקעי ישראל מסמכותו בהקפיאו את איוש הנחלות לפני למעלה משבע שנים.

לקראת ישיבת ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל בראשות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר האמורה להתקיים ב – 31.5.2010 פנו גורמים התיישבותיים רבים לועדת המשנה בבקשה לזירוז איוש הנחלות במושבים בעיקר באזורי עדיפות לאומית ונוכח חריגתו של מינהל מקרקעי ישראל מסמכותו בהקפיאו את איוש הנחלות לפני למעלה משבע שנים.

להלן פנייתו של צביקה מרום מזכ"ל מושבי העובד הציוני ליו"ר ועדת המשנה ולחבריה בעניין "זירוז איוש הנחלות באזורי העדיפות לאומית".

1. "תנועות ההתיישבות הציגו לפני חברי מועצת מקרקעי ישראל חוו"ד משפטית אשר נכתבה ע"י עו"ד חיים פרוכטר כבר ב – 11.9.2005 הקובעת חד משמעית כי לאגודה השיתופית יש זכויות משפטיות מלאות בנחלות חקלאיות המוחזקות על ידם בחוזה המשבצת במשך עשרות רבות של שנים וזכותם לממש אותם ללא מכרז וללא תשלום נוסף כלשהו למינהל מקרקעי ישראל (להלן "ממ"י") מעבר לתשלום דמי החכירה עבור הנחלות.

כל זאת בהתאם להחלטת המדיניות הקרקעית של הועדה לקרקע חקלאית של מועצת מקרקעי ישראל מיום 16.11.1992 אשר קיבלה ביטוי בהוראת אגף חקלאי מס' 31 של ממ"י.

2. רשם האגודות השיתופיות אימץ ותמך בחוו"ד משפטית זו בפניותיו לחברי מועצת מקרקעי ישראל.

אנו מבקשים כי ועדת המשנה תזמן את רשם האגודות ותישמע עמדתו.

3. כמו כן קבעה חוו"ד המשפטית כי ממ"י פועל מתחילת שנת 2003 בחוסר סמכות ובניגוד להחלטות מועצת מקרקעי ישראל בהקפיאו את איוש הנחלות.

4. למרות בקשות מפורשות, ממ"י לא הציג עד כה בפני חברי מועצת מקרקעי ישראל חוו"ד משפטית התומכת בעמדתו לשינוי מדיניות איוש הנחלות כשמנגד עמדה לפנינו כחומה בצורה חוו"ד עו"ד חיים פרוכטר הסותרת את עמדת ממ"י.

בעניין קריטי זה מתברר עתה לראשונה (!) מדוח מבקר המדינה בנושא "איוש נחלות פנויות" (דוח שנתי 60ב עמ' 412) על קיומה של חוו"ד של האגף לייעוץ משפטי בממ"י מיוני 2006 אשר מעולם לא הוצגה לפני האחראים על קבלת החלטות המדיניות במועצת מקרקעי ישראל.

אנו דורשים להציג חוו"ד זו לכל חברי מועצת מקרקעי ישראל. כל עוד לא הוצגה חוו"ד משפטית זו מחוייבים חברי המועצה להתייחס בהחלטותיהם לחוו"ד של עו"ד חיים פרוכטר, המסתמכת בין השאר על הוראות חוזה החכירה לדורות של המושבים.

אנו מבקשים כי תינתן לנו הזכות להתייחס לחוו"ד משפטית של ממ"י באם תוצג לועדת המשנה.

נבקשכם להזמין את עו"ד חיים פרוכטר לועדת המשנה כדי להציג את טענותינו המשפטיות והתייחסותו לחוו"ד ממ"י ככל שתוצג.

5. מועצת מקרקעי ישראל היא הקובעת את מדיניות המקרקעין ולפיכך שגה ממ"י אשר הקפיא על דעת עצמו את איוש הנחלות ובכך שינה באופן חד צדדי ובניגוד לחוק את מדיניות מועצת מקרקעי ישראל.

להלן המלצותינו לזירוז איוש הנחלות במושבים באזורי עדיפות לאומית

6. על פי חוו"ד המשפטית של עו"ד חיים פרוכטר אשר הוצגה לפני חברי מועצת מקרקעי ישראל בישיבת ועדת השימוע בעניין איוש הנחלות במושבים מיום 31.10.2005 לאגודת המושב זכויות מלאות בכל נחלותיה לרבות אלו שטרם אויישו.

מועצת מקרקעי ישראל רואה בחוו"ד זו היחידה אשר הוצגה לפניה מתחילת הדיון בנושא איוש נחלות לפני חמש שנים, בסיס להחלטותיה לזירוז איוש הנחלות במושבים.

מטרתה של החלטה זו היא זירוז איוש כ- 4000 נחלות רובן באזורי עדיפות לאומית.

אזורי עדיפות לאומית לעניין החלטה זו הם אלו שנקבעו על פי הצו לעידוד השקעות הון בחקלאות (קביעת אזורי פיתוח א' וב') (הוראת שעה) (תיקון) התש"ע-2010, לרבות בישובי מרחב התפר הנקבעים על ידי משרד הביטחון ולרבות ישובים בהם ניתנות הנחות בהקצאות קרקע למגורים על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

7. כדי ליישם את מדיניות ההתיישבות של הממשלה באזורי עדיפות לאומית יפעל מינהל מקרקעי ישראל בהתאם להחלטת ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל מיום 16.11.1992 ובהתאם להוראות סעיף 10(ג) לחוזה החכירה לדורות של המושב כלומר על פי הנהלים שנקבעו בהוראות אגף חקלאי מס' 31.

8. הוראה זו תהיה בתוקף עד לקביעת מדיניות איוש נחלות חדשה ע"י מועצת מקרקעי ישראל ככל שתקבע, אשר בה יכללו הוראות מעבר זהות לשמונה שנים מיום קבלת החלטת מדיניות חדשה.

אודה לכם באם תאפשרו לי להופיע לפניכם כדי להציג ולפרט את עמדתי למימוש יעדי ההתיישבות של הממשלה באזורי עדיפות לאומית."

אנו מקווים כי ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל תגבש המלצותיה בהתאם לזכויות המשפטיות המלאות שיש למושבים בכל נחלותיהם לרבות אלו שטרם אוישו.

כמו כן ראוי כי תורה לממ"י לפעול על פי מדיניות המקרקעין אשר נקבעה על ידה בנושא איוש נחלות ב – 16.11.1992 וטרם שונתה עד היום.