גרסת הדפסה
מושבים מספר: 046-2010

הקצאת קרקע למיזמים תיירותיים

להלן הוראות מתוך נוהל 31.10 של מינהל מקרקעי ישראל בנושא "הקצאת קרקע והרשאת תכנון למיזמים תיירותיים":

להלן הוראות מתוך נוהל 31.10 של מינהל מקרקעי ישראל בנושא "הקצאת קרקע והרשאת תכנון למיזמים תיירותיים":

1. כללי


"הקצאת קרקע ומתן הרשאות לתכנון בפטור ממכרז למיזמים תיירותיים נעשים בתאום בין משרד התיירות לבין מינהל מקרקעי ישראל (להלן: "המינהל"), באמצעות ועדה משותפת לשני המשרדים (להלן: "הועדה המשותפת").

במתחמים ו/או מגרשים בהם התב"ע קודמה על ידי המינהל ואושרה במוסדות הרלוונטיים, משרד התיירות והמינהל יעדיפו, לבצע את ההתקשרות בדרך של מכרז.

2. הועדה המשותפת

2.1 הבסיס להחלטות הועדה המשותפת:

א. חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 ותקנות חובת מכרזים, התשנ"ג-1993.

ב. מדיניות תכנון, פיתוח ושיווק קרקעות לתיירות של המינהל.

ג. מדיניות תכנון, פיתוח ושיווק תיירותי של משרד התיירות.

2.2 תפקיד הועדה המשותפת וסמכויותיה:

א. מתן המלצות לגבי הרשאות תכנון, הקצאות קרקע בפטור ממכרז והרשאות שימוש זמניות למיזמים תיירותיים, לפי חוק חובת המכרזים ותקנותיו.

ב. החלטות על פרסום מכרזים פומביים למיזמים תיירותיים.

 

2.3 תנאים לדיון בבקשה:


הועדה המשותפת תדון בבקשה להקצאת קרקע בפטור ממכרז, לאחר שהיבטיה התיירותיים נבחנו ונבדקו על ידי משרד התיירות, והיבטיה הקרקעיים נבחנו ונבדקו על ידי המחוז הרלוונטי במינהל, ובלבד שהבקשה עונה על הדרישות המפורטות בחלק ב', סעיף 2.1.2 שבנוהל (הוראות תפעוליות) ועומדת בתנאים הבסיסיים שלהלן במצטבר:

א. הבקשה תואמת את סעיפי חוק חובת המכרזים ותקנותיו המתייחסים להקצאת קרקע למיזמים תיירותיים.

ב. לבקשה מצורפות המלצות להקצאת קרקע מהרשות המקומית וכל גורם רלבנטי אחר בעל מעמד חוקי בשטח כגון: קק"ל, רשות העתיקות, רשות שמורות הטבע וכד').

ג. לבקשה תצורף תכנית עסקית/כלכלית ואישור ויכולת פיננסית מבנק מוסמך המעיד על יכולתו של היזם להשקיע מהונו העצמי 30% מעלות הקמת המיזם התואם את הפרוגרמה שהוגשה.

ד. בקשה תועלה לדיון רק לאחר קבלת מכתב מסמנכ"ל כלכלה ותשתיות במשרד התיירות המאשר את בדיקת הבקשה בידי משרד התיירות בהיבטים הרלוונטיים התיירותיים; והממליץ על העלאת הנושא לדיון.

2.3.1 דיון לגבי שינוי ייעוד קרקע שאינה מיועדת למטרות תיירותיות:


הועדה המשותפת תדון בבקשה להרשאת תכנון במטרה לאפשר הקמתם של מיזמים תיירותיים על קרקע שיעודה לפי תוכניות סטטוטוריות אינו לתיירות ( לאחר שיתקיימו התנאים הבאים במצטבר:התנאים המפורטים בסעיף 2.3.1 סעיפים קטנים – ג' ו –ה' לעיל:

א. התנאים המפורטים בסעיפים: א' לעיל, ב', ג', ו', ז',ח', ט' ו –י' שבסעיף 2.1.2 בפרק ב', הוראות תפעוליות.

ב. הסכמה או המלצה מאת הרשות המקומית ו/או כל גורם אחר בעל מעמד חוקי בשטח על שינוי יעוד הקרקע לתיירות לצורך הקמת המיזם התיירותי המתוכנן.

ג. פרטים מלאים על היעוד הקיים של השטח על פי תב"ע תקפה החלה עליו, תב"ע מוצעת (אם יש) ותכניות רלבנטיות אחרות, וכן על מטרדים קיימים בשטח ובסביבתו (אם יש).

2.3.2 דיון לגבי מיזם במשבצת 'ישוב חקלאי':

מיזמים תיירותיים הכלולים במשבצת של ישוב חקלאי ידונו בהנהלת המינהל במסגרת החלטת מועצה 949, ולא בועדה המשותפת. לפני הדיון תתבקש התייחסות משרד התיירות אשר לא תחייב את הנהלת המינהל או האגודה.

3. קביעת התשלום:

התשלום בגין הקרקע יקבע בהתאם להערכת שמאי המינהל/השמאי הממשלתי.
באזורי עדיפות לאומית, הנקבעים בהתאם למפת העדיפות בתיירות, יקבע התשלום בהתאם להחלטות הממשלה והחלטת מועצת מקרקעי ישראל, כפי שיקבעו מעת לעת.

4. שינוי יעוד

ככלל, לא יותר שינוי מיעוד תיירותי ליעוד אחר בתקופת החכירה.

למרות האמור לעיל בקשות לשינוי יעוד כמפורט יוגשו למינהל מקרקעי ישראל ולמשרד התיירות במקביל, ורק לאחר אישור משרד התיירות והועדה המשותפת יובאו הבקשות לדיון במינהל.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.