גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 046-2010

חריגת ממ"י מסמכויותיו בעניין איוש נחלות במושבים

מינהל מקרקעי ישראל (להלן-ממ"י) חורג מעל שבע שנים (!) מסמכויותיו בפועלו להקפאת איוש הנחלות במושבים בניגוד גמור למדינות איוש הנחלות שנקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל / ועדה לענייני קרקע חקלאית ב- 16.11.1992.

מינהל מקרקעי ישראל (להלן-ממ"י) חורג מעל שבע שנים (!) מסמכויותיו בפועלו להקפאת איוש הנחלות במושבים בניגוד גמור למדינות איוש הנחלות שנקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל / ועדה לענייני קרקע חקלאית ב- 16.11.1992.

כל עוד לא נקבעה מדיניות מקרקעין אחרת על ממ"י לפעול על פי מדיניות מועצת מקרקעי ישראל, כפי שנקבעה ב- 16.11.1992.

תנועות ההתיישבות הציגו בשימוע לפני ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל ב- 31.10.2005 חוו"ד משפטית התומכת בעמדתם לפיה למושבים זכויות משפטיות מלאות בנחלות שטרם אוישו והם יכולים לשווקם כפי שנמכרת כל נחלה מאוישת.

מינהל מקרקעי ישראל נדרש באותה ישיבה להציג חוו"ד משפטית התומכת בעמדתו אולם לא טרח לעשות זאת עד היום כולל בדיווח הנוכחי לחברי מועצת מקרקעי ישראל.

החלטות הנהלת ממ"י בעניין הקפאת איוש הנחלות סותרות את החלטת המדיניות של הועדה לקרקע חקלאית של מועצת מקרקעי ישראל מיום 16.11.1992 אשר בעקבותיה יצאה הוראת אגף החקלאי מס' 31 המתירה איוש נחלות במושבים ועל פיה המינהל מחויב לפעול.

הועדה לקרקע חקלאית אשר אוחדה עם הועדה לקרקע עירונית לוועדה אחת- "ועדת המשנה" הינה ועדה סטטוטורית המורכבת אך ורק מחברי מועצת מקרקעי ישראל בהתאם להוראות סעיף 4(י) לחוק מינהל מקרקעי ישראל.

סעיף 3 לחוק מינהל מקרקעי ישראל קובע כי מועצת מקרקעי ישראל היא שתקבע את המדיניות הקרקעית לפיה יפעל המינהל. לפיכך, קבלת ההחלטות היא בסמכותה הבלעדית של מועצת מקרקעי ישראל והוא הגוף המוסמך הבלעדי שמונה על פי החוק לקבוע את המדיניות הקרקעית שעל פיה ינוהלו מקרקעי ישראל, בעוד הנהלת ממ"י נדרשת לפעול על פי המדיניות וההחלטות הנקבעות ע"י מועצת מקרקעי ישראל.

החלטות הנהלת ממ"י על ההקפאה נוגדות את מדיניות מועצת מקרקעי ישראל לפיהן מחויב ממ"י לפעול ופוגעות בסמכות שר החקלאות לעניין איוש הנחלות במושבים. כמו כן החלטות אלו אינן עולות בקנה אחד עם נוסח חוזי החכירה לדורות שאושרו לאגודות שהן מושב עובדים או כפר שיתופי בהם נכלל סעיף הקובע כי ממ"י לא ידרוש תשלום דמי הסכמה בעניין במסירת זכויות בנחלה למתיישב ראשון, הוראה שתוכנה מעיד על זכויותיו של המושב בנחלותיו הפנויות וזכותו לאייש אותן ללא תשלום נוסף.

החלטות הנהלת ממ"י הינן החלטות פנימיות, מנחות, אשר אינן יכולות לחרוג ממדיניות ומהחלטות מועצת מקרקעי ישראל, שהיא הגוף אשר מוסמך מכח הדין לקבוע את מדיניות הקרקעות כאמור. קבלת ההחלטה על ידי הנהלת ממ"י להקפיא את איוש הנחלות הפנויות עד לקבלת החלטת מועצת מקרקעי ישראל בנושא אינה חוקתית וחורגת מכללי מינהל תקין.

ממ"י בהחלטותיו מתעלם מהחלטות מועצת מקרקעי ישראל המחייבות אותו בפעולתו השוטפת ואיננו מכיר בזכות האגודה לשיווק הנחלות הבלתי מאוישות ולגביית תמורה כפי שנהוג ביחס לחבר אגודה המוכר את זכויותיו בנחלה.

יתרה מכך, אף מועצת מקרקעי ישראל עצמה אינה חופשייה לסטות ללא צידוקים סבירים מהחלטות יסוד כגון החלטות 1, 8, וכיוב', החלטות בעלות ערך נורמטיבי אשר מקנות זכויות ואשר שינוי הקבוע בהן פוגע באינטרסים מוגנים או בציפיות מוצדקות של החוכרים (להבדיל מהחלטות המהוות קביעת מדיניות בלבד אשר מועצת מקרקעי ישראל רשאית לשנותן ביתר חופשיות).

מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה האחרונה מיום 15.3.2010 בנושא איוש הנחלות, קיבלה את הצעתו של דודו קוכמן מזכ"ל האיחוד החקלאי והעבירה הדיון לועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל בראשות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר. חברי הועדה האחרים הם : גבי גולן, גבי מימון, יוסף ענבר, גיא רוטקוף.

ועדת המשנה העלתה הנושא במסגרת סדר יומה בישיבתה אשר התקיימה ב- 22/3/2010.

ועדת המשנה טרם גיבשה את המלצותיה בנושא לרבות הוראות מעבר הנדרשות ויותר מכך הנחיותיה למינהל מקרקעי ישראל לחדול ממדיניותו העצמאית המנוגדת למדיניות מועצת מקרקעי ישראל, כאמור דלעיל.