גרסת הדפסה
מושבים מספר: 044-2010

הקצאת מים בייתים בישוב חקלאי מתוכנן - עדכון

רשות המים פרסמה לאחרונה טיוטה של נוהל מעבר להקצאת מים בייתים בישוב חקלאי מתוכנן על פי צריכה בפועל כבר במהלך שנת 2010:

רשות המים פרסמה לאחרונה טיוטה של נוהל מעבר להקצאת מים בייתים בישוב חקלאי מתוכנן על פי צריכה בפועל כבר במהלך שנת 2010:

א. רקע

הקצאת המים הביתית בישוב חקלאי מתוכנן מבוססת על מכסה שנתית בגובה של 150 מ"ק לנפש, כוונת רשות המים הייתה להחיל על הישובים המתוכננים: קיבוצים ומושבים, את כללי המים (תעריפים למים ברשויות מקומיות) התש"ע- 2009 כבר בשנת 2010.

החרגת הישובים המתוכננים מתחולת הכללים נעשתה בעקבות השימוע שנערך וקבלת טיעוניה של התאחדות חקלאי ישראל. (ראה חוזרנו מס 116/2009).

ב. עיקרי הנוהל

הנוהל מתייחס לישובים מתוכננים (כהגדרתם בכללי המים (השימוש במים באזורי קיצוב) התשל"ו-1976.

"1. בשנה זו המעבר לאופן הקצאה זו הינו לישובים הפונים לבקש את המעבר בלבד, ואינו מחויב לכלל הישובים על פי החוק. המדיניות לגבי העברת שאר הצרכנים לשיטת חיוב זו תיבחן לקראת שנת 2011, בהתחשב, בין השאר, בבחינת התהליך כפי שהתבצע בשנת 2010.

2. ביצוע ההקצאה על בסיס הפרדת מדידה בלבד, בניגוד למצב של הפרדת רשתות, יוצר מצב שבו ספק המים לישוב אינו מודד את הכמויות בפועל על פי המטרות המופרדות. מדידה זו מתבצעת על ידי הישוב עצמו (להלן: האגודה). מצב זה הוא בלתי נמנע, כאשר מתבססים על הפרדת מדידה בלבד, הוא משית אחריות גדולה על האגודה, וכל זאת בא לידי ביטוי בנוהל המפורט להלן."

"1. ביצוע הפרדת מדידה מלאה בין צריכת מים לחקלאות לבין צריכת מים לתעשייה ולבית.

2. ביצוע סקר הפרדת מדידה בישוב , ועריכת כל התיקונים הנדרשים, ככל שהיו, על פי תוצאות סקר הביניים שהוגשו לה . בידי האגודה יהיה אישור של הסוקר על השלמת הפרדת המדידה בהתאם לדרישותיו . האישור יהיה על גבי טופס מספר 1, המצורף לנוהל זה. הסוקר המבצע את הסקר יהיה בעל תואר של הנדסאי או מהנדס בתחומי הקרקע והמים ובעל ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בביצוע סקרים מסוג זה. בידי האגודה אפשרות לפנות לרשות המים לקבל אישור מראש בדבר התאמתו של סוקר מסוים לדרישות רשות המים.

3. חתימה של כל בעלי המשקים, אשר בהם מתבצעת צריכה מעורבת של מים לחקלאות ולבית על טפסי הצהרה לפי טופס מספר 2 , המצורף לנוהל זה.

4. חתימה של כל הצרכנים המפורטים ברשיון האגודה כי נמסר להם דבר השינוי המבוקש.

5. הכנת קובץ מדי מים באמצעות קובץ Excel שיכלול פירוט של כל מדי המים, הנדרשים לצורך חישוב הצריכה על-פי מטרות וקריא מד המים של כל מונה במועד הנקוב להלן. הקובץ ייערך בפורמט המוצג בקובץ מדי מים - טופס מספר 3.

ג. בחינת הבקשה

"1. מורשי החתימה מטעם האגודה יגישו בקשה חתומה לרשות המים למעבר להקצאה למטרת בית על-פי צריכה בפועל. הבקשה תוגש על גבי טופס מספר 4, ויצורפו לו כל הנספחים הנ"ל (טפסים 1 – 3 מלאים וחתומים כנדרש) .

2. רשות המים תיבחן את הבקשה והמסמכים המצורפים לה, ותשקול, בין השאר, את הנושאים הבאים:

3.

א. הכמות המוערכת ככמות הביתית שתצרך בישוב על-ידי האגודה (להלן: "כמות ראשונית"), לא תקטן מממוצע צריכה של 100 מ"ק\נפש. ההערכה תכלול גם את צרכיהם של צרכנים מפורטים ברישיון בעלי הקצאות מים למטרת בית (הרחבות, בתי ספר, בתי הארחה וכד').

ב. קריאות מדי המים ההתחלתיות בקובץ מדי מים (טופס 3) יהיו של התחלת חודש. מועד הקריאה יהיה המאוחר מבין אלה: 1. תאריך פרסום נוהל זה על-ידי רשות המים; 2. חתימת הסוקר על דו"ח הסקר הסופי, לאחר ביצוע התיקונים ע"י האגודה.

ג. כל צרכני הבית של הישוב נכללים בקובץ מדי מים (טופס 3), ובכללן צריכות ביתיות בחיבורי צרכן שאינם חיבורים בתוך המחנה, כגון צריכת מים למטרות בית בשטחים חקלאיים.

3. נמצא כי הבקשה ונספחיה מולאו כנדרש וכי הפעולות הנדרשות לצורת הפרדת המדידה הושלמו במלואן, רשאית רשות המים לאשר את הבקשה.

4. אושרה הבקשה, תועבר לספק המים של הישוב (חברת מקורות או אחר) הכמות המבוקשת על ידי האגודה ככמות מוקצית למטרת בית. יודגש, כי כמות זו תוקצה מהחודש הראשון לפרסום הנוהל או מן המועד שבו הוגשה הבקשה המלאה, לפי המאוחר. בחודשים לפני כן יישארו ההקצאה והחיוב על-פי ההקצאה הנורמטיבית, ללא קיזוזים בדיעבד. יודגש כי שינוי ההקצאה לבית לא יביא לשינוי בהקצאה החקלאית של הישוב (ההדגשה שלנו – ב.מ.). עם מתן ההקצאה על פי הכמות המבוקשת יבוטלו כל ההקצאות למטרת בית לצרכנים המפורטים ברישיון, והם ייכללו בהקצאה הכוללת.

ראוי לציין כי אי הגדלת הקצאת המים החקלאית במקביל להקטנת הקצאת המים הביתית הינו בניגוד גמור לנוהל שהיה עד כה בו כל גידול בהקצאה הביתית בוצע תוך הקטנת הקצאה לחקלאות!

ד. בדיקה ופיקוח

"1. בהתאם לסמכותם על פי דין, יגיעו פקחים מטעם רשות המים לבחון את הפרדת המדידה ואת דיווחי אספקת המים. תיאום הביקור עם נציגי האגודה יהיה על פי שיקול דעתם של הפקחים. ביקשו הפקחים כי נציג האגודה יתלווה לביקור, תדאג האגודה לנוכחות של נציגה הרלוונטי בביקור.

אם במהלך הביקורת, יימצאו מקרים שאינם תואמים את ההתחייבות להפרדה מלאה בין מדידת הצריכה החקלאית לבין מדידת הצריכה הביתי או אי התאמות אחרות תוחזר ההקצאה ברישיון להקצאה נורמטיבית והישוב לא יוכל להגיש בקשה נוספת להקצאה על פי צריכה בפועל באותה שנה, ולא תתאפשר הגשת בקשה נוספת לשנים שלאחר מכן אלא לאחר מילוי כל הוראות נוהל זה מחדש."

יודגש כי נוהל זה המטיל אחריות כבדה מאוד על האגודה החקלאית, הינו בשלב זה וולונטרי, אך לעניות דעתנו בכוונת רשות המים להפכו למחייב את כלל הישובים המתוכננים, החל משנת 2011.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר צ'סנר יעקב במשרדנו בת"א.