גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 043-2010

מיסוי מכירת מכסת חלב - עדכון

ביום 15 במרץ 2010, פורסם נוסח מעודכן של הצעת חוק תכנון משק החלב, התשס"ח - 2008 (להלן: "הצעת החוק").

ביום 15 במרץ 2010, פורסם נוסח מעודכן של הצעת חוק תכנון משק החלב, התשס"ח - 2008 (להלן: "הצעת החוק").

ההצעה פורסמה לראשונה בסוף יולי 2008 ובהתאם לחוק רציפות הדיון בהצעות חוק, החליטה הממשלה ביום 31.05.2009 להודיע לכנסת על רצונה להחיל דין רציפות על הצעת החוק האמורה, וזאת בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה.

נכון להיום, התכנון בענף החלב - המעוגן בחוק תכנון משק החלב בישראל, התשנ"ב – 1992 (החוק הקיים) ובצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז-1967 - לוקה בחסר. התשתית הנורמטיבית הקיימת היא חלקית בלבד ומחייבת השלמה בחוק מלא ומפורט.

מטרותיו של חוק חדש זה, אשר הינו עדיין במעמד של הצעת חוק כאמור, הן כלשונו:

- לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל, תוך הבטחת איכות ובטיחות ייצור החלב ושיווקו;

- להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות;

בשל מאפייניו הייחודיים של הענף זהו אחד משני הענפים החקלאיים היחידים שנותרו כענפים מתוכננים, על כלל היבטיהם: ייצור עפ"י מכסות, מעורבות ממשלתית בוויסות כמויות חומרי הגלם, פיקוח על מחירים ועוד.

מאפייניו הייחודיים של ענף החלב, המפורטים בדברי ההסבר לחוק, מחייבים תכנון והסדרה בעיקר בשל נימוקים כלכליים. אולם, לתכנון בענף זה קיים היבט משמעותי נוסף: יישום מדיניות הממשלה לשמר ולחזק את הפריסה ההתיישבותית, באמצעות הגנה על משקי החלב הפעילים, ויצירת עוגן כלכלי להתיישבות בפריפריה תוך הסדרת ייצור החלב והענקת מכסות ייצור חלב ליצרנים המתגוררים במשקים חקלאיים המתפרנסים מייצור חלב כעיסוק עיקרי.

מרכיב חשוב נוסף, המוסדר בהצעת החוק, הינו 'מחיר המטרה' – הוא המחיר אשר המחלבות משלמות ליצרנים בעבור ליטר חלב גולמי. קביעת מחיר המטרה והחובה לרכוש את החלב הגולמי במחיר שאינו נמוך ממנו, אינם מוסדרים כיום בחקיקה.

סעיף 11 בנוסח הצעת החוק, מסמיך את שר החקלאות ופיתוח הכפר, בהתייעצות עם מועצת החלב ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע הוראות לעניין מכסות החלב ובעניינים נוספים.

סעיף 9 בנוסח הצעת החוק קובע 'מס על העברת מכסה'. על פי הוראת הסעיף "על תמורה המתקבלת אצל יצרן שהעביר את מכסתו, במלואה, ליצרן אחר, לפי סעיף 6(ו), עד לגובה שיקבע השר, יחול מס בשיעור של 10%."

סעיף זה, שלא היה קיים בהצעה החוק המקורית שפורסמה ביולי 2008, דומה לסעיף המקביל לו בהצעת חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק)(תיקון מס' 16), לפיה קובע החוק שיעור מס מופחת של 10%, בגין העברת ו/או ויתור על מכסות בענף הלול.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לעו"ד שרון בכר במשרדנו בת"א.