גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 036-2010

פגמים בהכנת הצעות החלטה למועצת מקרקעי ישראל

ערב ישיבת מועצת מקרקעי ישראל ב – 15.3.2010 התריע מזכ"ל האיחוד החקלאי דודו קוכמן על פגמים בתהליך הכנת ההצעות לישיבת המועצה. בסופו של דבר קיבלה המועצה את מרבית ההצעות בשינויים קלים בלבד.

ערב ישיבת מועצת מקרקעי ישראל ב – 15.3.2010 התריע מזכ"ל האיחוד החקלאי דודו קוכמן על פגמים בתהליך הכנת ההצעות לישיבת המועצה. בסופו של דבר קיבלה המועצה את מרבית ההצעות בשינויים קלים בלבד.

להלן פנייתנו של דודו קוכמן לחברי המועצה בעניין הפגמים בתהליך הכנת ההצעות לדיון:

"בסוף השבוע הגיע לידנו סדר היום של מועצת מקרקעי ישראל הכולל מספר נושאים להם השלכות על המרחב הכפרי בכלל ועל עתיד ההתיישבות בפרט.

ראשית, ברצוני להסב את תשומת לבך למצב בלתי תקין שבו נושאים שיש בהם משום הצעות לשינוי מהותי על חיי הקהילות ומאפייניהן במרחב הכפרי, בא לדיון בפני מועצת מקרקעי ישראל, מבלי שנושא זה הועלה לדיון מקצועי בפני הגורמים המקצועיים ובהם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשם האגודות השיתופיות, התנועות המיישבות ,השרות לעבודה קהילתית ומרכז המועצות האזוריות.

אין ספק שלו נושאים אלו היו מגיעים לדיון מקדמי בפני הגורמים המקצועיים, הדבר היה מביא להעלתם של נקודות מבט נוספות, נקודות מקצועיות של גורמים שזה תחום התמחותם, וייתכן ונוסח ההצעות ו/או כיוונם היה משתנה.

חשוב שהנתונים וההשלכות יובאו בפני חברי מועצת מקרקעי ישראל כאשר הם עומדים לקבל החלטה.

חשובה כפליים הערה זו, בשל העובדה שחברי המועצה הם במידה רבה ״קהל שבוי״ שניזון ממידע שמעבירים אליו פקידים, יהיו אלו בכירים ככל שיהיו ושיקול דעתם עלול להיפגם כתוצאה מהעובדה שנושאים בעלי השלכות מגיעים לידיעת חברי המועצה, לכל היותר שבוע לפני הדיון כשאין בידיהם מידע מלא על הנושא שעל סדר היום.

אני חוזר וקורא, לך כיו״ר המועצה, להנהיג נוהל מחייב, כפי שמצופה מכל רשות מנהלית, להעביר טיוטא להערותיהם של צדדים נהנים ו/או נפגעים- דבר שיבטיח דיון אמיתי. כמן כן אבקשך לשקול ההצעה להקמת מטה מקצועי לצידך אשר הוא זה אשר יגבש ההצעות להחלטה במועצת מקרקעי ישראל ולא מינהל מקרקעי ישראל כפי שקורה כיום.

כך עושה לדוגמא, רשות המיסים, כאשר היא רוצה לקבוע נוהל חדש, היא שולחת טיוטת הצעה כלשהי לכל המייצגים ומקבלת הערות רבות שמסייעות לה לשפר את ההצעה או לגנוז אותה.

להלן הצעות שאושרו במהלך הישיבה עפ"י הודעת דוברת מינהלת מקרקעי ישראל:

"מתן הנחות בהקצאות קרקע למתיישבים בגליל ובצפון:

במגמה להביא לגידול ניכר במספר הקרקעות המשווקות בישובי הגליל והצפון, לעודד את ההתיישבות באזורים אלו ולמנוע הגירה שלילית מהם. החליטה מועצת מקרקעי ישראל לחדש את תוקף החלטת מועצה 897 שהתקבלה לראשונה בשנת 2001 ותוקפה הוארך מספר פעמים עד סוף שנת 2008 מאז לא הייתה בתוקף.

שיעורי ההנחה: במקומות בהם משלמים כיום 91% ישלמו 51% מערך הקרקע, במקומות שמשלמים 51% ישלמו 31% מערך הקרקע - הנחות אלה יינתנו בתנאי שגובה ההנחה לא יעלה על 50 אלף שקל.

שעורי ההנחות יקבעו בהתאם לאזורי עדיפות לאומית כפי שנקבעו בהחלטות המועצה התקפות כיום. במידה ותתקבל החלטת מועצה אשר תשנה את אזורי העדיפות הלאומית, שעורי התשלום המופתתים יקבעו בהתאם להחלטה החדשה. תוקף ההחלטה שהתקבלה היום עד ליום ה-1 למאי 2012.

המועצה אימצה המלצות צוות המינהל לשינוי תהליכי קליטה של מועמדים להקצאת קרקע בישובים חקלאיים וקהילתיים

המועצה דנה בהמלצות של צוות שהוקם במינהל מקרקעי ישראל לשינוי מדיניות הנוגעת לתהליכי קבלת מועמדים לישובים קהילתיים וחקלאיים. הצוות הוקם לאור עתירות שהוגשו לבית המשפט העליון בנושא ואשר תקפו את המדיניות הקיימת למיון מועמדים לישובים אלו. המועצה אימצה את המלצות הצוות ומשמעות הדבר כי מבחן ההתאמה לקהילה בנוסחו הקיים, ימשיך לחול אך ורק על ישובים קטנים מאוד או בתקופת ההקמה של הישובים (שמספר בתי האב בהם הינו עד 120).

בישובים גדולים יותר, הציע הצוות כי יחול קריטריון מיון לפיו ידחה רק מועמד שמכון המיון ימצא כי מידת אי התאמתו לחיי הקהילה בישוב עשויה לפגוע בחיי הקהילה.

לצד ההחמרה בקריטריון ההתאמה החברתית, אימצה המועצה את המלצת הצוות לעגן בהחלטה את עיקרון הקהילתיות, ולקבוע כי בעת בחינת מועמד מותר להביא במניין השיקולים את החשש כי קבלתו תביא ליצירת קהילה נפרדת בישוב.

בהתאם למדיניות הקיימת כיום בישובים קהילתיים וחקלאיים, בהם פחות מ 500 בתי מגורים, כל מועמד חדש להקצאת קרקע נדרש לעבור ועדת קבלה. הועדה פועלת על פי נוהל קבלה שהוכן במינהל, במטרה להבטיח קיום הליכי קבלה מסודרים ושוויוניים לישובים אלו.

הנוהל מציג רשימת קריטריונים אותם תוכלנה ועדות הקבלה לשקול, ביניהם סעיף התאמה חברתית לקהילה בישוב.

בנוסף קובע הנוהל את הרכב ועדות הקבלה ואת החובה לנהוג באופן שוויוני בבחינת התאמת המועמדים לחיי הקהילה בישוב.

מועמדים שמועמדותם נדחתה יכולים להגיש ערר בכתב לועדת ערר בראשה עומד איש ציבור וחבריה הם נציג רשם האגודות השיתופיות ונציג המינהל.

הועדה מעבירה המלצותיה למנהל המינהל המוסמך לקבל את הערר ולהורות על קבלת המועמד כחבר, להורות על החזרת הנושא לדיון מחודש ע״י ועדת הקבלה או לדחות את הערר.

תורחב ההתקשרות עם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית לתכנון פיתוח ואכלוס ישובים קהילתיים חדשים

בעקבות פניית הסוכנות היהודית לא״י וההסתדרות הציונית העולמית (התנועות המיישבות) ונכונתן להורתם לתכנון, פיתוח ואכלוס ישובים קהילתיים חדשים, אישרה המועצה להרחיב את היקף התקשרותו של מינהל מקרקעי ישראל בהסכמי הרשאה עם הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ועם ההסתדרות הציונית העולמית, למטרת תכנון ופיתוח ישובים קהילתיים. ההתקשרות עם התנועות המיישבות תחול מעתה בגליל, בעמק עירון, בדרום הר חברון, ברמת הנגב, בערבה, ברמת הגולן, בחבל עדולם, מזרח לכיש ובמועצות האזוריות :חבל איילות, בני שמעון ואשכול".