גרסת הדפסה
מושבים מספר: 028-2010

הקצאת מקרקעין למיזמים לאנרגיה סולארית - עדכון

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס'''' 1162 עוסקת בין השאר בהקצאת מקרקעין למיזמים לאנרגיה סולארית. מינהל מקרקעי ישראל אישר לאחרונה כי הוא שוקל להציע תיקון להוראות החלטה 1162 במטרה לעודד מיזמים לאנרגיה סולארית.

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1162 עוסקת בין השאר בהקצאת מקרקעין למיזמים לאנרגיה סולארית. מינהל מקרקעי ישראל אישר לאחרונה כי הוא שוקל להציע תיקון להוראות החלטה 1162 במטרה לעודד מיזמים לאנרגיה סולארית.

להלן הודעת מינהל מקרקעי ישראל:

"ההכרה הממשלתית בחשיבות ייצור חשמל מאנרגית השמש הובילה בין היתר את מועצת מקרקעי ישראל לקבל את החלטת מועצת מקרקעי ישראל מיום 9.9.08 שמספרה 1162 שמטרתה בין היתר עידוד הקמת מתקנים של אנרגיה מתחדשת המבוססים על המרת קרינת השמש לאנרגיה חשמלית.

עיקרי ההחלטה הינם:

א. ערך הקרקע יהא בהתאם לקביעת שמאי תוך מתן הנחות אזור לתעשייה, למשך 5 שנים בלבד.

ב. השבת הקרקע שהקצתה למתקן סולארי למינהל במידה וישונה יעודה.

ג. במשבצת חקלאית, ההקצאה תהא בהתאם לכללי החלטת מועצה מס' 949, כאשר לעניין מניין השטחים בהתאם להחלטה זאת, יובא בחשבון עד 10% משטח הפרויקט ולא יותר מ – 10% מהשטח המותר לישוב לפי החלטה זו.

ד. ההקצאה מותנית בקבלת המלצה של משרד התשתיות.

ה. הצבה באישור המינהל של מתקנים סולאריים על גגות של מבנים שנבנו, באישור המינהל ועפ"י היתר כדין. כדין תהיה ללא תשלום.

החלטת המועצה מתייחסת הן לגבי שטחי משבצת חקלאית והן לגבי שטחים אשר אינם נכללים בשטחי היתר חקלאית.

הואיל ונושא האנרגיה הסולארית הינו נושא מתפתח, ובעקבות שאלות שהופנו בעניין, המינהל מצוי בימים אלה בעיצומה של עבודת מטה שמטרתה קביעת כללים נוספים בנושא, בהתאם לשאלות שהופנו למינהל.

אחד מהנושאים הבולטים שהמינהל התבקש לתת עליו את הדעת הינו האפשרות של הקמת מתקן סולארי המשתלב עם שימוש נוסף הקיים בשטח כגון מאגרי מים, בריכות דגים, מטשי"ם מטמנות וכו'.

ככלל המינהל רואה בשילוב שימושים בקרקע יוזמה מבורכת אשר מאפשרת חיסכון במשאב הקרקע ומייתר את הצורך בהקצאת קרקע נוספת.

כאמור המדיניות לעניין זה כמו גם לנושאים אחרים תידון בקרוב" (הדגשות שלי ב.מ.)

אנו תקווה כי התיקונים המתבקשים יעשו כבר בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה ב – 15.3.2010. לרבות ההבהרה הנדרשת כי על שטח מתקנים לאנרגיה סולארית על גגות מבנים קיימים שנבנו כדין לא יידרש הסכם חכירה לדורות ושטחים אלו לא יובאו במניין לעניין תקרת שטח התעסוקה המותר בישוב חקלאי.