גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 024-2010

פיצוי נפגעי פוליו מלפני קום המדינה

בתאריך 1 לפברואר 2010, קבע בג"צ כי חולים במחלת הפוליו, אשר חלו במחלה בשטח ארץ ישראל טרם הקמת המדינה, זכאים לקבל פיצוי בהתאם לקבוע בחוק פיצוי לנפגעי הפוליו, התשס"ז-2007.

בתאריך 1 לפברואר 2010, קבע בג"צ כי חולים במחלת הפוליו, אשר חלו במחלה בשטח ארץ ישראל טרם הקמת המדינה, זכאים לקבל פיצוי בהתאם לקבוע בחוק פיצוי לנפגעי הפוליו, התשס"ז-2007.

בתאריך 19/03/2007 התקבל בכנסת חוק הפיצוי לנפגעי פוליו. מטרת החוק הנה לפצות את נפגעי הפוליו שלקו בישראל במחלת שיתוק ילדים ובכך לבטא את מחויבותה של מדינת ישראל כלפיהם.

החוק מגדיר נכה פוליו באופן הבא : " תושב ישראל שלקה בישראל במחלת שיתוק ילדים ושרופא מוסמך או ועדה רפואית לעררים כאמור בסעיף 7 קבעו כי נגרמה לו נכות עקב אותה מחלה ".

המוסד לביטוח לאומי הגדיר נפגע פוליו כמי שחלה בישראל מאז הקמת המדינה ודחה תביעות של חולי פוליו שחלו במחלה בישראל לפני התאריך הנ"ל.

עו"ד גיא סיוון, ערער על החלטת הביטוח הלאומי בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.הערעור הוגש בשם שתי נפגעות פוליו, אשר טענו כי דחיית המוסד נעשתה בחוסר סמכות ובניגוד ללשון החוק.

באותה תקופה, קבוצה של 12 אנשים שנפגעו מהמחלה לפני קום המדינה עתרה לבג"צ, באמצעות עו"ד יהודה רסלר, בדרישה לחייב את הביטוח הלאומי להכיר בהם כמי שלקו המחלה בישראל וכזכאים להטבות ע"פ חוק הפיצוי לנפגעי פוליו.השאלה המרכזית שעמדה ביסוד העתירה הייתה לעניין משמעות הביטוי "בישראל" כפי שנקבע בחוק.

בג"צ קבע בפסק הדין מיום 1.2.2010 כי בחינת לשון החוק ומקורות נוספים ושונים, מלמדת כי הביטוי "בישראל" אינו מדבר אך ורק על מדינת ישראל אלא כולל גם את ארץ ישראל לפי קום המדינה.חשוב לציין כי ההסדר שביקש המחוקק לאמץ הוא כזה שבמסגרתו פורשת המדינה את חסותה על ציבור של חולים שמחלתם התפרצה בישראל, וזאת נוכח ההיבט הציבורי של הסוגיה.

הנה כי כן, החוק אינו עוסק בריבונות, כי אם בפגיעה שנגרמה לחולים שמחלתם התפרצה בישראל.

משכך, מניעת פיצוי ממי שלקה בפוליו בישראל לפני הקמת המדינה רק משום שמחלתו פרצה אותה עת ולא זמן קצר לאחר מכן – אינה עולה בקנה אחד עם תכליתו.

לפרטים ניתן לפנות לגב' תמר מזרחי במשרדנו בעפולה.