גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 016-2010

הרפורמה בתחום התכנון והבנייה - ייעול, זירוז ופישוט הליכי התכנון

החלטה מס' 1295 של הממשלה מיום 28.1.2010 בעניין "הרפורמה בתחום התכנון והבניה – ייעול, זירוז ופישוט הליכי תכנון", אימצה את החלטת ועדת השרים לשיפור וייעול תחום התכנון והבניה ולהלן נוסחה המלא:

החלטה מס' 1295 של הממשלה מיום 28.1.2010 בעניין "הרפורמה בתחום התכנון והבניה – ייעול, זירוז ופישוט הליכי תכנון", אימצה את החלטת ועדת השרים לשיפור וייעול תחום התכנון והבניה ולהלן נוסחה המלא:

"בהמשך להחלטות הממשלה מס' 708 מיום 23.8.09 ומס' 777 מיום 2.10.09 בדבר מטרות ונושאי הרפורמה, לאשר את ההמלצות בנושא ייעול, זירוז ופישוט הליכי התכנון, ולהטיל על משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לפעול ליישומן, בין היתר בנושאים הבאים:

1. לייעל ולשפר את הליכי התכנון בדרג מוסדות התכנון ברמה הארצית, המחוזית והמקומית ולאפשר יישום הכלל של "תכנית אחת בוועדה אחת", על דרך חלוקת סמכויות ותפקידים בהתאם לעקרונות המפורטים להלן:

א. המועצה הארצית לתכנון ולבניה תוסמך להמליץ בפני הממשלה על אישור תכניות מתאר ארציות ולייעץ לה בענייני תכנון ובניה ולמלא את התפקידים שיוטלו עליה בחוק התכנון והבניה.

המועצה הארצית תפעיל חלק מסמכויותיה באמצעות ועדות משנה של המועצה.במסגרת זאת, יוקמו בין היתר, ועדות משנה למועצה הארצית שהרכבן ייקבע חוק, אשר יוסמכו לדון ולהכריע בנושאים שבתחום סמכותן, בהתאם למפורט להלן:

(1) ועדת המשנה לתכניות מתאר ארציות לתשתיות לאומיות - הסמכויות בנוגע לתכניות מתאר ארציות לתשתיות לאומיות, לרבות תכנון מפורט וסמכות רישוי.

(2) ועדת המשנה למתקנים בטחונים - הסמכויות בנוגע לתכניות למיתקנים ביטחוניים.

(3) ועדת משנה לעררים - הסמכות לדון בעררים על תכניות מתאר כוללניות שבסמכות ועדה מחוזית.

ב. הוועדות המחוזיות יעסקו עם תום תקופת ההיערכות לתחולת הרפורמה, בתכניות מתאר מקומיות כוללניות בלבד, בתכניות מתאר מקומיות-נוסח מאוחד ובתכניות מתאר מקומיות בעלות חשיבות ברמה הלאומית ובכלל זאת, בתכניות מתאר מקומיות שעניינן בתשתיות לאומיות, במיתקנים ביטחוניים, ברישום שיכונים ציבוריים ובשטחים פתוחים לסוגיהם. כמו כן, הוועדה המחוזית תשמש גם כוועדה מקומית-מחוזית לשטחים הגליליים.

הוועדה המחוזית תפעיל חלק מסמכויותיה באמצעות ועדות משנה במסגרת זאת, יוקמו בין היתר, ועדות משנה לוועדה המחוזית שהרכבן ייקבע בחוק, אשר יוסמכו לדון ולהכריע בנושאים שבתחום סמכותן, בהתאם למפורט להלן:

1) ועדת משנה לתשתיות לאומיות - תכניות לתשתיות לאומיות.

2) ועדת משנה לרישום שיכונים ציבוריים - תכניות לרישום שיכונים ציבוריים.

3) ועדת משנה לפרויקטים מחוזיים - תוכניות מפורטות גדולות ביוזמה ממשלתית לרבות תוכניות למגורים.

ג. ועדות המשנה הייעודיות של המועצה הארצית והוועדות המחוזיות, שהרכבן ייקבע בחוק וכן ועדות משנה נוספות ככל שיוקמו על ידי מוסדות תכנון אלו, יהיו בעלות סמכות החלטה עצמאית לגבי התכניות שבתחום סמכותן, ללא צורך באישור מוסד התכנון שבמסגרתו הינן פועלות.במסגרת זאת, תבוטל האפשרות להעברת נושא לדיון חוזר מוועדת משנה למליאת מוסד התכנון בוועדות המחוזיות. העברת נושא לדיון חוזר מוועדת משנה למליאת המועצה הארצית תתאפשר רק אם קבע זאת יו"ר המועצה הארצית, בהתאם לכללים שיקבע שר הפנים וזאת למעט לגבי הוועדה לתשתיות לאומיות.

ד. הסמכות להגשת ערר למועצה הארצית על תכניות בסמכות הוועדה המחוזית תינתן לתכניות מתאר כוללניות בלבד, ולרשימה מוגבלת של גורמים שיהיו רשאים להגיש ערר כאמור.

ה. כחלק מיישום הכלל בדבר "תכנית אחת בוועדה אחת" על מנת למנוע כפל דיונים, יבוטל הצורך באישור הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים. הוועדה תפורק והסמכויות והערכים התכנוניים בעניין השמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, יועברו ויוטמעו במסגרת מוסדות התכנון והתכניות.

ו. על תכנית בסמכות ועדה מחוזית, תוקנה סמכות בקרה לשר הפנים בהתאם לסמכותו כיום. השר יקבע הוראות לגבי סוגי תכניות שעליהן לא תחול חובה זו.

2. להביא לפישוט וצמצום במדרג התכניות הקיים כיום ולהגברת הוודאות והשקיפות במידע התכנוני באמצעים הבאים:

א. ביטול הדרגתי של רובד תכניות המתאר המחוזיות. פעולה זו תיעשה על דרך ביטול הדרגתי של תכניות המתאר המחוזיות התקפות, תוך העברה ככל הנדרש של נושאים הכלולים בהן, לרמת תכניות המתאר הארציות ולרמת תכניות המתאר הכוללניות. במסגרת זאת, תוסמך הוועדה המחוזית לאשר תכניות לתשתיות לאומיות תוך סטייה מתכניות המתאר המחוזיות, וכן לאשר לאחר שנתיים מכניסת החוק לתוקפו, תכניות כוללניות תוך סטייה מתכניות המתאר המחוזיות.

ב. הסדרת הליך שיאפשר למוסדות התכנון לבצע עריכת תכנית נוסח מאוחד לתכניות המתאר ברמה הארצית והמקומית לרבות תכניות הכוללות הוראות מפורטות, אשר תאפשר להטמיע במסמך אחד בעל תוקף חוקי, את מכלול שכבות התכנון התקפות שקדמו לו וליתן לו מעמד מחייב וזאת בלא לשנות מהקבוע בתכניות שהוטמעו בו.

3. לפעול לביזור ולהעברת סמכויות לוועדות המקומיות על פי חוק התכנון והבנייה, בהתאם למפורט להלן:

א. כל הוועדות המקומיות יידרשו לעמוד בתנאים הנדרשים ולקבל הסמכה במהלך ארבע שנים עד לתום תקופת ההיערכות (להלן - תקופת ההיערכות) וזאת על בסיס כללים קבועים. כללים להסמכה ייקבעו על ידי שר הפנים ויובאו לידיעת ועדת השרים בתוך 60 יום.

ב. ועדה מקומית שתוסמך על פי החוק תקבל סמכות לאשר כל תכנית התואמת את תכנית המתאר הכוללנית, למעט תכנית הסותרת תכניות שבסמכות הוועדה המחוזית או המועצה הארצית.

ג. במהלך התקופה ממועד הסמכת הוועדה המקומית ועד לאישורה של תכנית מתאר כוללנית, יורחבו סמכויותיה לאשר תכניות בתחומה ככל שאין בהן לפגוע בתכנון הכולל, לרבות סמכות לאשר תכניות המוסיפות שטחי בניה למגורים, תעסוקה ותיירות בישובים עירוניים, אולם לא יותר לוועדה לשנות ייעוד של שטחים פתוחים, וזאת לתקופה שלא תעלה על ארבע שנים מכניסת החוק לתוקפו (תקופת ההיערכות).

ד. ועדה שלא הוסמכה - תהיה רשאית עד לתום תקופת ההיערכות, להפעיל את הסמכויות הנתונות לה כיום על פי הדין התקף, בנוגע לאישור תכניות על ידי ועדה מקומית.

ה. ועדה מקומית אשר לא תוסמך עד לתום תקופת ההיערכות, יישארו בידיה סמכויות רישוי בלבד. הסמכויות היתרות יועברו לוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות שתוקם בכל מחוז. הוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות, תהיה מוסד תכנון אשר יופקד על מילוי סמכויות הוועדות המקומיות אשר לא יצליחו וישכילו לעמוד בחובות ובתפקידים שנקבעו להן בדין.

4. על מנת להבטיח שימוש יעיל, מושכל ובהתאם לכללי המינהל התקין, בסמכויות שיועברו לוועדות המקומיות, יבוצעו מכלול שינויים מבניים ומקצועיים בהליכי התכנון בוועדות המקומיות, ויופעל מערך מעקב ובקרה על התנהלותן. הוועדה המקומית המוסמכת, תפעל במסגרת סמכותה בשקיפות ובמקצועיות באופן הבא:

א. כאמור בסעיף 3(א), סמכות הוועדה לאשר תוכניות תהיה בכפוף לתכנית המתאר הכוללנית ולתכניות בסמכות הוועדה המחוזית או המועצה הארצית.

ב. יתווספו להרכב הוועדות המקומיות שלושה נציגים מקרב הציבור אשר מתוכם אחד הבקיא בענייני הגנת הסביבה ימונו על פי כישוריהם על ידי ועדה מקצועית שתמונה ע"י שר הפנים בהיוועצות עם שר המשפטים ובאישור ראש הממשלה. הנציגים מקרב הציבור יקבלו גמול עבור ההשתתפות בישיבות.

ג. ייקבעו הוראות על מנת להבטיח את כשירותם של נושאי המשרה בוועדות המקומיות, לרבות קביעת הוראות שיבטיחו את עצמאותם ויכולתם למלא כנדרש את תפקידם.

ד. ייקבע הליך מקצועי סדור ושקוף לקבלת החלטות על-ידי הוועדות המקומיות, לרבות הליכים מובנים ותחומים בלוח זמנים. הוועדה תדון בתכנית המוגשת לה לאחר שקיבלה חוות דעת מקצועית של צוות בראשות מהנדס הוועדה, ובו התייחסויות בין היתר להיבטי סביבה ותחבורה.

ה. ככלל, תבחן הוועדה את ההתנגדויות המוגשות לתכנית באמצעות חוקר שייבחר מתוך רשימת חוקרים אשר יוסמכו בהתאם לסעיף 6.

ו. החומרים המונחים בפני הוועדה, לרבות חוות הדעת המקצועית ודו"ח החוקר יהיו גלויים לציבור ויפורסמו באתר אינטרנט. דיוני הוועדה יהיו שקופים לציבור.

ז. על תכנית בסמכות ועדה מקומית ניתן יהיה להגיש ערר לוועדת ערר לתכניות. הרכבה של ועדת הערר לתכניות יותאם להיותה מוסד תכנון בעל שיקולי תכנון נרחבים.

ח. על תכנית בסמכות ועדה מקומית תוקנה סמכות בקרה לשר הפנים בהתאם לסמכותו היום.

ט. תבוצע הסדרה של פעולתן וניהולן של ועדות מרחביות הכוללות מספר רשויות מקומיות, על מנת להבטיח את ביצוע תפקידיהן באופן מקצועי ותוך שמירה על כללי מינהל תקין.

י. תוקם יחידת בקרה במשרד הפנים אשר תפקידה יהיה לבצע בקרה מנהלית על התנהלותן של הוועדות המקומיות ומילוי התפקידים המוטלים עליהן בתחום התכנון, הרישוי והאכיפה. היחידה תהיה רשאית להמליץ בדבר נקיטת צעדים ככל שיידרשו, לרבות הפעלת הסמכויות המפורטות בסעיף קטן י"א שלהלן.

יא. יוקנו סמכויות לשר הפנים לנקוט בהליכים נגד ועדות מקומיות שלא ימלאו כנדרש את התפקידים שנקבעו להן בחוק, לרבות מינוי אדם מתאים למלא תפקידן במקומן או העברת סמכויותיהן לוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות. כמו כן, ייקבעו סנקציות נגד ועדות מקומיות אשר לא יעמדו בלוחות הזמנים הקבועים בחוק.

יב. הוועדה המקומית תהיה אחראית להבטחת ביצוע חוק התכנון והבניה בתחומה לשר הפנים ולוועדה המחוזית יוקנו סמכויות להבטיח ביצוע פעולות או על ידי הוועדה המקומית, לרבות ביצוע פעולות במקום הוועדה המקומית.

5. על מנת להבטיח ייעול עבודתם של מוסדות התכנון, ייקבעו מכלול הוראות מפורטות להבניית דרך פעולתם של מוסדות התכנון והגורמים המקצועיים המסייעים לפעולתם, לרבות קביעת לוחות זמנים קצובים לפעולות אלו. במסגרת זאת, מוסדות התכנון יחויבו בקבלת החלטות בלוחות הזמנים קצובים שייקבעו ותוך מניעת מצבים של דחיית מועדי קבלת ההחלטות לצורך תיאום עם משרדי ממשלה או גורמים אחרים כלשהם. כמו כן,ייקבעו הוראות לעניין בדיקות וחוות דעת מקצועיות הנדרשות למוסד התכנון ותוטל חובה על מוסדות התכנון המחוזיים והארציים להסתייע ביועצים מקצועיים חיצוניים על מנת לייעל את עבודתם ולאפשר להם לעמוד בלוחות הזמנים הקבועים בחוק. כן ייקבעו לוחות זמנים ליישום החלטות מוסד התכנון על ידי מגישי התכנית והוראות בנוגע להפסקה וביטול ההליך התכנוני בשל אי עמידה בלוחות זמנים אלו ייקבעו לוחות זמנים מקסימאליים לתהליך אישור תכניות, כלהלן:

- עד 24 חודשים לאישור תכנית מתאר ארצית משולבת.

- עד 24 חודשים לאישור תכנית מתאר מקומית כוללנית.

- עד 16 חודשים לאישור תכנית מתאר ארצית נושאית או חלקית.

- עד 16 חודשים לאישור תכנית, הכוללת הוראות מפורטות, לתשתית ארצית או לתשתית מחוזית או לפרויקט לאומי.

- עד 10 חודשים לאישור תכנית מפורטת, שאינה כוללת תסקיר השפעה על הסביבה ואינה כוללת איחוד וחלוקה. עד 16 חודשים לאישור תכנית מפורטת הכוללת אחד מהנ"ל.

6. לצורך ייעול הליכי הדיון בהתנגדויות לתכניות, תיקבע ככלל ובהתאם לכללים שיקבעו על ידי השר, חובה על מינוי חוקר לשמיעת התנגדויות לתכניות על ידי כלל מוסדות התכנון, ויבוצעו השינויים הנדרשים בהליכי הסמכת החוקרים ועבודתם לצורך כך.

7. במסגרת ייעול ושיפור הליכי התכנון, ייקבעו הוראות ויותקנו תקנות בהסכמת השר להגנת הסביבה להסדרת נושא תסקירי השפעה על הסביבה לרבות לעניין לוחות זמנים מרביים לכל הליך, אשר במסגרתן תיקבע רשימה סגורה של סוגי תכניות אשר ידרשו תסקירי השפעה על הסביבה והנושאים אשר יידרשו להיכלל במסגרתם. לא יינתנו סמכות ושיקול דעת למוסד תכנון לדרוש הכנת תסקיר לתכניות וליתן הנחיות להכנת תסקירי השפעה על הסביבה שלא בהתאם לתקנות.

הוראות ותקנות כאמור בסעיף זה יוצגו לוועדת השרים בתוך תשעה חודשים ממועד קבלת החלטה זו.

8. לצורך מימון פעולתם של מוסדות התכנון ורשויות הרישוי תיקבע סמכות ויותקנו תקנות להטלת אגרות על הגשת תכניות, היתרי בניה ועררים על פי חוק התכנון והבניה. ככלל, גובה האגרות ייקבע באופן דיפרנציאלי בהתאם להיקפן של הבקשות. החובה בתשלום האגרות תחול גם על המדינה וזאת למעט לסוגי בניינים שיהיו פטורים בהתאם לתקנות שיקבע שר הפנים, כדוגמת מבני ציבור.

9. ייקבעו הוראות המסדירות את תוכנן של תכניות וההוראות שניתן לכלול בהן, על מנת להבטיח שלא ניתן יהיה עוד, ככלל, להתנות אישורן של תכניות בסמכות מוסד תכנון באישורו של מוסד תכנון אחר או להתנות את הליכי הרישוי באישורם של גורמים שלא הוסמכו לכך על פי הדין. כמו כן, ייקבעו הוראות המסדירות את תוכנן של תכניות וההוראות שניתן לכלול בהן, על מנת להבטיח שלא ניתן יהיה להתנות אישורן של תכניות או להתנות את הליכי הרישוי בביצוע מטלות כלכליות שאינן דרושות במישרין למימוש מטרות התכניות.

10. ייקבעו הוראות המסדירות תכנון והקמה של מתקנים ביטחוניים אשר יבטיחו את רמתו המקצועית ויעילותו של ההליך התכנוני, תוך מתן מענה הולם לצרכים הביטחוניים.

11. ייקבעו הוראות המחייבות, ככלל, הכללת הוראות גמישות במסגרת תכניות הכוללות הוראות של תכנית מפורטת.

12. לאור ביזור הסמכויות והעברת מכלול רחב של סמכויות ברמת התכנון המפורט לוועדות המקומיות באופן שיאפשר קידום תכנון בהליך יעיל ומהיר, לקבוע כי לא תינתן האפשרות לשימוש בכלים הקיימים כיום למתן שימושים חורגים והקלות לאחר תקופה של 4 שנים הנדרשת כתקופת היערכות. שר הפנים יוסמך להאריך את התקופה האמורה.

שרי הפנים והאוצר יציעו לוועדת השרים מתכונת שתאפשר הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה בתכניות קיימות (תכניות שאושרו שלא על פי המתכונת החדשה הקבועה בחקיקה החדשה) בהליך מהיר ויעיל תוך שמירה על איכות ותקינות התכנון, ויכולים השרים להציע מקרים בהם יתאפשר המשך מתן הקלות בתכניות קיימות, לרבות במתכונת של תכנית הקלות כוללת לאזור/שכונה/רובע.

13. ייקבעו הוראות בנוגע לפיצויים בגין ירידת ערך מחמת תכנית, על מנת הבטיח פיצוי על בסיס הכרה בעקרונות הסתמכות ראויים וזאת בהתאם לעקרונות הבאים:

א. הפיצוי יינתן רק בגין פגיעה מתכנית הכוללת הוראות מפורטות ולא יינתנו פיצויים בגין ציפיות (פוטנציאל).

ב. פיצוי בגין פגיעה עקיפה יינתן רק בהתקיים התנאים הבאים:

(1) פגיעה ממשית במקרקעין.

(2) השינוי במצב התכנוני נגרם בשל תכנית שטרם חלפו עשר שנים מיום אישורה, למעט בתכניות לתשתית לאומית שנועדה לשרת את מרחב התכנון או חלק ניכר ממנו.

(3) בתכנית לתשתית לאומית שווי הפגיעה הוא לפחות 10% משווי המקרקעין.

14. ייקבעו הוראות בנוגע להיטל השבחה על מנת להבטיח הגברת הוודאות והיעילות בקביעת ההיטל וזאת בהתאם לעקרונות הבאים:

א. היטל השבחה ישולם רק בגין תכנית הכוללת הוראות מפורטות, כאשר המועד הקובע לגביית היטל, יהיה יום המימוש (הוצאת היתר בניה, מתן הקלה או שימוש חורג או מכירת הנכס).

ב. הערך הנובע מציפיות (פוטנציאל), ינוטרל מחישוב שווי הקרקע לעניין החבות בהיטל השבחה.

ג. לא ישולם היטל השבחה בעד תכנית כללית החלה על שטח מרחב תכנון או חלק ממנו שאינה מסוימת, אלא בשל הוצאת היתר הבניה.

ד. הליך ההתדיינות לקביעת היטל השבחה יהיה בהתאם להליך שנקבע בתיקון מס' 84 לחוק התכנון והבניה.

לצורך יישום החלטה זו, להטיל על משרדי הממשלה לפעול בהתאם למפורט להלן:

15. להטיל על שר הפנים להיערך ולפעול על מנת להקים את מוסדות התכנון שיידרשו ליישום החלטה זו ובהתאם לחקיקה שתבוצע על פיו, על המנגנונים המקצועיים והמנהליים הנדרשים להפעלתם וזאת במועדים שייקבעו לתחולת החוק.

16. להטיל על שר הפנים, לפעול על מנת להביא להאצת ביזור סמכויות התכנון המפורט, מול הוועדות המקומיות ומחלקות ההנדסה ברשויות המקומיות, במטרה לשדרג את יכולותיהן המקצועיות ויכולתן למלא את החובות והתפקידים שיוטלו עליהן על פי החלטה זו והחקיקה שתבוא ליישומה, לרבות יישום והטמעה של מערכת מקוונת בפעילותן בתחומי התכנון ורישוי הבניה, תוך ביצוע מעקב ובקרה שוטפים אחר יישום מהלך זה.

17. להטיל על משרד הפנים לפעול להקמת יחידת בקרה על הוועדות המקומית על מנת להבטיח ביצוע בקרה לאורך זמן על התנהלותן ונקיטה באמצעי האכיפה הנדרשים כנגדן, בהתאם להחלטה זו.

18. להטיל על שר הפנים לפעול לעדכון ושינוי תכניות המתאר הארציות בנושאים הבאים:

א. על מנת לאפשר יישום הכלל בדבר "תכנית אחת בוועדה אחת", לפעול להכנת תכנית מתאר ארצית אשר תביא להסדרת סעיפי הגמישות הקיימים כיום בתכניות המתאר הארציות כך שלא יידרש אישורה של המועצה הארצית בכל הנוגע לתכנית שאינה בסמכותה.

ב. לעדכן את תכניות המתאר הארציות הרלוונטיות, ככל הנדרש, על מנת ליתן מענה לערכים ולנושאים בעלי החשיבות הארצית, המטופלים כיום במסגרת תכניות מתאר המחוזיות התקפות והמופקדות זאת במגמה לבטל בהדרגה את מדרג תכניות המתאר המחוזיות עד תום תקופת ההיערכות.

ג. לפעול לקידום הכנתה של תכנית מתאר ארצית נוסח מאוחד לכל הנושאים והתחומים המטופלים היום בתכניות המתאר הארציות התקפות, לרבות השינויים שנעשו בהן.

ד. לפעול להשלמת תמ"א 12 תוך תשעה חודשים.

19. להטיל על משרד הפנים לפעול לקידום הכנת תכניות מתאר מקומיות כוללניות, לרבות באמצעות לשכות התכנון המחוזיות, במגמה לאשר תכניות מתאר כוללניות לכלל הישובים בישראל עד תום תקופת ההיערכות, בכדי לאפשר ביזור כל סמכויות התכנון המפורט לוועדות המקומיות. משרד הבינוי והשיכון יהא רשאי לקדם הכנת תכניות מתאר כוללניות.

שלביות ייזום התכניות, בחירת הישובים בהם יקודמו התכניות והיחס בין גובה השתתפות הממשלה והוועדות המקומיות במימון הכנתן, ייקבעו על פי קריטריונים שיסוכמו בין מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לבין אגף התקציבים במשרד האוצר ויובאו לאישור ועדת השרים לשיפור וייעול הליכי התכנון והבניה עד אפריל 2010.

סעיף זה ימומש בכפוף ובהתאם למקורות התקציביים ולשלביות ולקריטריונים שייקבעו כאמור.

20. להטיל על משרד הפנים לפעול לפיתוח, קידום והטמעת הליך תכנון מקוון ("תכנון זמין"), כמפורט להלן:

א. להשלים את שלב ההקמה וההטמעה של מערכת מחשוב "מבנה אחיד לתכנית" לקליטה מקוונת של תכניות, עד סוף שנת 2011.

ב. להשלים אפיון מפורט, במהלך שנת 2010, של תהליכי הגשה, טיפול, אישור ובקרת תכנית במוסדות התכנון הארציים, המחוזיים והמקומיים באופן ממוחשב ומקוון, לרבות הגשת תכנית מקוונת (על בסיס הנוהל הקיים למבנה אחיד לתכנית), בדיקה ממוחשבת אוטומטית, תיק תכנית דיגיטאלי, מעקב ממוחשב אחר קידום תכניות, מאגר מידע תכנוני זמין ואינטרנטי, חתימה אלקטרונית, הגשת התנגדויות מקוונת ועוד, וכן את כל הפעולות והאמצעים הנדרשים לצורך מימושם בפועל.

21. להטיל על השר לביטחון הפנים במסגרת יחידה שתיועד לנושא, לקבוע בסדר עדיפות גבוה מנגנון, אמצעים ושיטת עבודה לחקירת עבירות הקשורות בתכנון ורישוי הבנייה.


משאבים

21. להטיל על אגף התקציבים במשרד האוצר לתגבר את תקציב משרד הפנים תוספת תקציבית, תקני כוח אדם ונלוות הנדרשות לצורך ביצוע ההיערכות הנדרשת למימוש הרפורמה בהליכי התכנון ורישוי הבניה וזאת בהתאם לסיכום בין ממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר למנכ"ל משרד הפנים מיום 19.1.2010.

22. לצורך יישום הרפורמה, על התקשרויות במיקור חוץ עם יועצים הנדרשות לביצועה, לא יחולו לתקופה של 4 שנים הנחיות נציבות שירות המדינה בדבר התקשרות והעסקת כוח אדם שאינו עובד מדינה בתוך משרדי הממשלה.

23. להטיל על הדיור הממשלתי בתיאום עם מנכ"ל משרד הפנים, לדאוג לאלתר למתן פתרונות דיור הולם למשרד הפנים על מנת לאפשר פעילות והיערכות כנדרש למימוש הרפורמה לרבות לפעילות מוסדות התכנון, העובדים והיועצים.

24. להטיל על נציבות שירות המדינה לפעול לאיוש תקני כוח האדם כאמור בסיכום בהתאם לסעיף 21 להחלטה זו, בדחיפות ובסדר עדיפות גבוה, לרבות הצורך במכרזים פנימיים וחיצוניים, במגמה ליישמם בפועל לא יאוחר מחודש יוני 2010.

25. להנחות את משרד הפנים להפיץ תזכיר חוק לחקיקת חוק תכנון ובניה חדש כנדרש ליישום החלטה זו בדחיפות מרבית וזאת בתיאום עם משרד המשפטים ואגף התקציבים במשרד האוצר.

26. משרדי הממשלה יפעלו, ככל שיידרש, לתיקון חקיקת המשנה בתחום סמכותם בדחיפות המרבית, ככל שיתעורר בהם צורך למימוש החלטה זו.

27. האמור בהחלטה זו לא יגביל את הערותיהם של משרדי הממשלה לתזכיר חוק ואת שקילתן של ההערות לגופן.

28. בהתאם להערת משרד הבינוי והשיכון יתווספו לתזכיר החוק הוראות בדבר מסלול מואץ לאישור תכניות להתחדשות עירונית בוועדה אחת."