גרסת הדפסה
מושבים מספר: 115-2010

הצעת הוראת השעה להפחתת שיעור מס השבח

בניסיון להשפיע על מגמות בשוק הדיור ולהאיץ את הפעילות המשקית בתחום זה החליטה הממשלה ביום 21/11/10 להורות לשר האוצר להפיץ תזכיר חוק להפחתת שיעור מס השבח בתנאים מסויימים.

בניסיון להשפיע על מגמות בשוק הדיור ולהאיץ את הפעילות המשקית בתחום זה החליטה הממשלה ביום 21/11/10 להורות לשר האוצר להפיץ תזכיר חוק להפחתת שיעור מס השבח בתנאים מסויימים.

החלטת הממשלה

להלן החלטת הממשלה בעניין קביעת שיעור מס שבח מופחת במכירת קרקע לבנייה למגורים:

1. "להורות לשר האוצר להפיץ תזכיר חוק, שיכלול תיקון לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן-החוק), במסגרתו תקבע בחוק הוראת שעה לגבי מכירות בידי יחידים בתקופה שבין 15 בנובמבר 2010 לבין 31 בדצמבר 2011, שאלה עיקריה:

א. על מכירה כאמור ברישה יחול שיעור מס שבח מופחת של עד 20% על השבח הריאלי עד יום התחילה, בהתקיים כל אלה:

1. המכירה היא של זכות במקרקעין שהיא קרקע שקיימת לגביה תכנית, כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון והבניה), המתירה בניה למגורים על הקרקע של 10 יחידות דיור לפחות;

2. יום רכישתה של הקרקע הוא בתקופה שמיום 1 באפריל 1961 ועד יום 6 בנובמבר 2001;

3. לא יאוחר מתום 30 חודשים מיום המכירה, נבנו על הקרקע 80% לפחות מיחידות הדיור לפי התוכנית החלה על הקרקע במועד קבלת אישור לאספקת חשמל, מים או חיבור של טלפון לבנין, לפי סעיף 265 לחוק התכנון והבניה, או 10 יחידות דיור למגורים לפחות, לפי הגבוה מביניהם.

לעניין זה, "שבח ריאלי עד יום התחילה" - כהגדרתו בסעיף 47 לחוק.

ב. שיעור המס המופחת כמפורט לעיל, לא יחול על מכירת קרקע לבניה למגורים שנעשתה בלא תמורה, או בין קרובים, או שחל לגביה פטור ממס, כולו או חלקו, או שיעור מס מופחת לפי החוק או לפי פקודת מס הכנסה, או שהיא שינוי ייעוד שחלות לגביה הוראות סעיף 5(ב) לחוק. כמו כן יובהר כי שיעור המס המופחת לא יחול על פעולה באיגוד. לענין זה, "קרוב" - לרבות איגוד השולט בו ואיגוד שבשליטת השולט בו.

ג. מוכר זכות במקרקעין כאמור בסעיף 1 לעיל, חייב בתשלום מס השבח הרגיל, כל עוד לא התקיימו התנאים המזכים להפחתת שיעור המס כאמור. עם התקיימות התנאים המזכים, יהא זכאי המוכר להחזר מס ששילם ויחולו לענין זה הוראות סעיף 103א לחוק. מנהל רשות המסים רשאי לדחות את תשלום המס, כולו או חלקו, אם המוכר המציא ערובה בדרך ובתנאים שקבע להבטחת התשלום האמור.

2. תזכיר החוק יופץ לצורך קבלת הערות, למשך תקופה של 12 יום, ומיד לאחר מכן, ולא יאוחר מיום 12 בדצמבר 2010, יובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, אשר תקבל החלטה בעניין על דעת הממשלה."

דברי ההסבר להחלטה

"לאור עלייה משמעותית במחירי הדיור בשנים אחרונות, בעיקר באזורי הביקוש, עקב מחסור בהיצע הדירות, פועלת הממשלה להגדלת ההיצע. הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, קידום הרפורמה בחוק התכנון והבניה והקלות ביישום תוכניות להתחדשות עירונית, הינם צעדים חיוניים להגדלת ההיצע, אך תוצאות המהלכים האמורים יורגשו רק בטווח הבינוני והארוך.

בניסיון להשפיע על מגמות בשוק הדיור בטווח הקצר הכריזו ראש הממשלה, שר האוצר והשר הבינוי והשיכון ביום 15.11.10 על מספר צעדים שיגדילו את היצע הקרקעות לבניה בשוק ויזרזו את בניית יחידות הדיור.

במסגרת זו, הוצע לקבוע שיעור מס שבח מופחת שיחול במכירת קרקעות למגורים שנרכשו בתקופה שבין 1.4.1961 לבין 7.11.2001, במטרה להאיץ את הפעילות המשקית בתחום זה ולעודד בנייה למגורים בקרקעות המוחזקות בבעלות פרטית.

לגבי קרקעות כאמור, שיום רכישתם מיום 1 באפריל 1961 עד יום 7 בנובמבר 2001, חל כיום מיסוי ליניארי, כדלקמן:

1. לגבי השבח הריאלי שנצבר עד ליום 7.11.01 - שיעור מס השבח שהיה מוטל במכירת נכס על ידי יחיד היה מס שולי;

2. לגבי השבח הריאלי שנצבר החל מיום 7.11.01 - הופחת שיעור מס השבח לעד 20%, לגבי יחיד.

כעת מוצע, כהוראת שעה, לקבוע בחוק כי שיעור המס שיחול לגבי השבח הריאלי שנצבר מיום 1 באפריל 1961 עד ליום 7 בנובמבר 2001, יהא עד 20%, וזאת בהתקיים תנאים מסוימים, כמפורט להלן.

שיעור המס המופחת יינתן לגבי מכירת זכות במקרקעין שהיא קרקע שקיימת לגביה תכנית, כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, המתירה בניה למגורים על הקרקע של 10 יחידות דיור לפחות, ובלבד שיום רכישתה של הקרקע הוא בתקופה שבין 1 באפריל 1961 לבין 7 בנובמבר 2001, ובלבד שתוך 30 חודשים מיום המכירה נבנו על הקרקע לפחות 80% מיחידות הדיור לפי התכנית החלה על הקרקע, או 10 יחידות דיור, לפי הגבוה."

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.