גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 011-2011

שכירויות בקיבוצים – החלטת הנהלת ממ"י

בישיבת הנהלת ממ"י מיום 18.1.2011 התקבלה החלטה המסדירה את נושא השכרת הדירות בקיבוצים כהוראת שעה, עד להחלטת הועדה שהוקמה ע"י הממשלה לבחינת המדיניות בקרקע החקלאית.

בישיבת הנהלת ממ"י מיום 18.1.2011 התקבלה החלטה המסדירה את נושא השכרת הדירות בקיבוצים כהוראת שעה, עד להחלטת הועדה שהוקמה ע"י הממשלה לבחינת המדיניות בקרקע החקלאית.

כמו כן החליטה הנהלת ממ"י כי ההקפאה בדבר החתימה על בניה חדשה בקיבוצים, מופסקת, וניתן לחתום על תוכניות לבניה חדשה בקיבוצים, ובלבד שמתקיימים שני התנאים שלהלן:

א. הצהרת הקיבוץ כי הבניה מיועדת לחברים או לנקלטים.

ב. הצהרת הקיבוץ כי כל הסדר עתידי שיחול, יחול בעניינו גם, לכשיקבל תוקף.

עיקרי ההסדר המוצע:

ממ"י יתיר "על אף האמור בחוזה השכירות לקיבוץ" (כלשונו – ב.מ.) לאגודה חקלאית שהינה קיבוץ, לתקופת ביניים עד לאישור סופי של המלצות הוועדה לעניין בחינת המדיניות לגבי הקרקע החקלאית שהקימה הממשלה, להשכיר דירות למגורים, בתנאים הבאים:

א. מספר יחידות הדיור אותן יהיה רשאי הקיבוץ להשכיר (להלן: "דירות גדולות") לא יעלה על 50% ממספר יחידות הדיור בקיבוץ באזורי עדיפות ועל 25% בקיבוץ באזור ללא עדיפות.

לעניין מגבלה זו לא יובא בחשבון יחידות ל"דיור זמני" (דירות קטנות מ 55 מ"ר) כהגדרתן במסמך הנחיות לתכנון הקיבוץ. מגבלה זו לא תחול על קיבוצי קו עימות ועל חוזים שנחתמו לפני מועד ההסדר בשנת 2011.

בעניין הדירות המושכרות – לצורך המגבלה הכמותית בלבד (ולא לצורך התשלום) לא יספרו דירות המושכרות למועמדים לקליטה לקיבוץ, לחברי אולפן, לבעלי מקצוע נדרשים לקיבוץ – העובדים בקיבוץ, ולבני זוג של חברי קיבוץ ולבני קיבוץ.

ב. באזורים ללא עדיפות לאומית יושכרו ה"הדירות הגדולות" לזוגות צעירים שהם מחוסרי דיור (בהתאם להגדרה הקיימת של משרד הבינוי והשיכון), לפי החלטת מוסדות הקיבוץ.

ג. הקיבוץ ישלם תשלום שנתי של 5% מהסכום של שכר הדירה שהוא גובה, לפי דו"ח מאושר של רו"ח. על תשלום זה יחולו הנחות אזור, לפי החלטות מועצה . התשלום יהיה בחודש מרץ של השנה העוקבת לשנת ההשכרה.

ד. המינהל יחתום על היתרי בניה להרחבת דירות מגורים ושיפוץ דירות מגורים בקיבוצים.

קיבוץ שיודיע על הצטרפותו להסדר,או שהצהיר כי אינו משכיר דירות, יחתום המינהל גם על היתרי בניה למגורים ללא התניה נוספת, ובלבד שהבניה הינה לחברי קיבוץ או למי שמיועד להיות חבר קיבוץ. חתימת המינהל תהיה תוך 14 ימים מהמועד בו הוגשו לו הבקשות.

ה. אין באמור בנוהל זה כדי להוות ויתור על איזה מזכויות או מטענות הצדדים שיוכלו לטעון בפני "הוועדה" או בפני כל גורם אחר בקשר להשכרת דירות בקיבוצים, לרבות טענות ממ"י לעניין חובות עבר של הקיבוצים בגין השכרת דירות וטענות הקיבוצים לפטור מתשלום.

אציין כי עקרונות ההסדר יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל הקרובה.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים