גרסת הדפסה
מושבים מספר: 010-2011

דמי ביטוח לאומי על רווחי אגודה שיתופית חקלאית

ההוראות בחוק הביטוח הלאומי (להלן – "החוק") קובעות כי אדם יהיה חייב בדמי ביטוח על כלל הכנסתו מסעיף 2 לפקודת מס הכנסה.. סעיף 351 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי מבוטחים שונים כגון מקבלי קצבת זקנה, נכי עבודה בעלי דרגת נכות 100%, מקבלי קצבת נכות כללית מלאה וכו'', פטורים ממרבית דמי הביטוח.

ההוראות בחוק הביטוח הלאומי (להלן – "החוק") קובעות כי אדם יהיה חייב בדמי ביטוח על כלל הכנסתו מסעיף 2 לפקודת מס הכנסה.. סעיף 351 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי מבוטחים שונים כגון מקבלי קצבת זקנה, נכי עבודה בעלי דרגת נכות 100%, מקבלי קצבת נכות כללית מלאה וכו', פטורים ממרבית דמי הביטוח.

מיולי 2002 ניתן פטור מדמי ביטוח על הכנסות מדיבידנדים, ריבית (החייבת במס בשיעור 15% או 20%) והחל מינואר 2004 גם להכנסות משכר דירה למגורים .

אגודה שיתופית חקלאית הבוחרת בהתאם להוראות סע' 62 לפקודת מס הכנסה כי דינה יהיה כדין שותפות מחילה על הכנסתה את חבות המס של חבריה אם בדרך של תשלום המס במרוכז על ידי האגודה עבור כל חבריה ואם בדרך של העברת חבות המס והדיווח לחברים עצמם.

חישוב המס על ההכנסה של האגודה מבוצע בהתאם למקור ההכנסה בידי האגודה (רווח הון, דיבידנד, מפעל מאושר) לפי שיעורי המס השוליים של החברים.

פטור מלא על רווחים מחולקים של אגודה שיתופית חקלאית

הכנסות האגודה השיתופית החקלאית שמקורן בהכנסות הפטורות מדמי ביטוח לאומי כגון דיבידנד דמי שכירות והכנסות שאינן חייבות בדמי ביטוח כגון רווח הון, יהיו פטורות מדמי ביטוח לאומי (להלן "דב"ל").

הוראות החוק עד 31.12.2007

א. סע' 345 לחוק קובע כי יראו את הכנסתו השנתית של עובד עצמאי כהכנסה מעסק ומחקלאות לפקודת מס הכנסה. עובד עצמאי הוא מי שעוסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע – או - הכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו לא פחתה מסכום השווה ל – 50% מהשכר הממוצע – או - הוא עסק במשלח ידו לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו עלתה על סכום מסוים.

ב. עד ליום 1/1/08 (תיקון 103 בחוק הביטוח הלאומי), הייתה בתוקף הוראת תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות בדבר תשלום דמי ביטוח), התשל"א – 1971 אשר קבעה כי מי שהיה עובד שכיר וטרם מלאו לו 65 ולא היה באותו זמן עובד עצמאי היה חייב בדמי ביטוח לאומי על הכנסתו שאינה מעבודה רק אם הכנסתו האחרת עלתה על הכנסתו מעבודה.

ג. הוראה דומה נקבעה בתקנה 14 לפיה עובד עצמאי שלפחות 50% מהכנסתו אינה מהמקורות המפורטים בסע' 2(1) או 2(8) לפקודה ישלם דמי ביטוח לאומי גם על הכנסתו האחרת.

ד. מי שהוא גם עובד שכיר וגם עצמאי לא היה חייב בדמי ביטוח על הכנסתו האחרת, ללא תלות בגובהה ביחס להכנסה כשכיר וכעצמאי.

ה. בחוזר ביטוח מס' 1074 של המוסד לביטוח לאומי שפורסם ביום 10.9.89 נקבע כי "אם המבוטח טוען כי הכנסותיו בשומה ......... מגידולים של ענפי משק משותפים, שאינו מעבדן בעצמו, יתבקש להמציא אישור ממס הכנסה שהוא רואה בהכנסות אלה הכנסות שאינם ממקור 2(8) לפקודה אלא הכנסות שמקורן בסעיף 2(6) לפקודה". הכנסה זו מסווגת כהכנסה שאינה ממקורות 2(1) או 2(8) ואז החבות בדמי ביטוח, למי שהוא עצמאי או שכיר, תהיה רק אם ההכנסה האחרת עולה על ההכנסה כשכיר או כעצמאי.

הוראות החוק החל מ- 1.1.2008

א. בתיקון חוק הביטוח הלאומי, בתחולה מיום 1/1/08 ואילך, נקבע כי מבוטח שהוא עובד, עובד עצמאי או עובד ועובד עצמאי (כלומר מי שהוא שכיר, עצמאי או גם עצמאי וגם שכיר) ישלם דמי ביטוח על הכנסתו האחרת אף אם הכנסתו האחרת מהווה פחות מ – 50% מסך הכנסתו.

ב. הוראות סע' 348(א1) לחוק קובעות כי לא תובא בחשבון ההכנסה של המבוטח מהמקורות המפורטים בסע' 2 לפקודת מס הכנסה שאינה הכנסה מעבודתו כעובד או כעובד עצמאי (אשר אינה פטורה מתשלום דמי ביטוח לפי סעיף 350 לחוק) ואינה עולה על סכום השווה ל – 25% מהשכר הממוצע.

ג. חובת התשלום על הכנסות פאסיביות לא תהיה מהשקל הראשון אלא רק על הכנסה שמעל 25% מהשכר הממוצע (2,077 ₪ לחודש, 24,924 ₪ לשנה) .

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים