גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 005-2011

השכרת דירות בקיבוצים – הוראת שעה

בישיבת הנהלת מינהל מקרקעי ישראל מיום 4.1.2011 נדונה "הוראת שעה" המסדירה את נושא השכרת הדירות בקיבוצים, עד להחלטת הועדה שהוקמה ע"י הממשלה לבחינת המדיניות בקרקע החקלאית.

בישיבת הנהלת מינהל מקרקעי ישראל מיום 4.1.2011 נדונה "הוראת שעה" המסדירה את נושא השכרת הדירות בקיבוצים, עד להחלטת הועדה שהוקמה ע"י הממשלה לבחינת המדיניות בקרקע החקלאית.

הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן "ממ"י") החליטה כי החל ממועד הדיון (4.1.2011) לא יתנה ממ"י חתימה על בניה חדשה ביישובי עוטף קו עזה ובקו עימות צפון ובלבד שהדירות החדשות לא תשמשנה לשכירות, אלא לחברים ונקלטים.

קיבוץ באזורים אלה, שיבקש להצטרף, יתחייב כי כל הסדר שיוסכם עם כלל הקיבוצים, יחייב גם אותו, וכי מירוץ ההתיישנות ביחס לחובותיו ייעצר.

הנהלת ממ"י הבהירה כי חתימת ממ"י על התוכניות אינה מהווה הסכמתו לוויתור על טענותיו ו/או דרישותיו לרבות בגין חובות עבור השכרת דירות בשנים שעברו, ככל שיוחלט על קיומם של חובות אלה. כמו כן הוחלט כי דיון בהסדר הכללי יערך בישיבת הנהלת ממ"י שתתקיים ביום 11/1/11.

עיקרי ההסדר המוצע:

ממ"י יתיר "על אף האמור בחוזה השכירות לקיבוץ" (כלשונו) לאגודת חקלאית שהינה קיבוץ, לתקופת ביניים עד לאישור סופי של המלצות הוועדה לעניין בחינת המדיניות לגבי הקרקע החקלאית שהקימה הממשלה, להשכיר דירות למגורים, בתנאים הבאים:

א. מספר יחידות הדיור אותן יהיה רשאי הקיבוץ להשכיר ללא יעלה על 50% ממספר יחידות הדיור בקיבוץ
באזורי עדיפות ועל 25% בקיבוץ באזור ללא עדיפות.

לעניין מגבלה זו לא יובא בחשבון יחידות ל״דיור זמני״ (דירות קטנות מ 55 מ״ר) כהגדרתן במסמך הנחיות לתכנון הקיבוץ. מגבלה זו לא תחול על קיבוצי קו עימות ועל חוזים שנחתמו לפי מועד ההסדר בשנת 2011.

בעניין הדירות המושכרות - לצורך המגבלה הכמותית בלבד (ולא לצורך התשלום) לא יספרו דירות המושכרות למועמדים לקליטה לקיבוץ, לחברי אולפן, ולבני זוג של חברי קיבוץ ולבני קיבוץ.

ב. הקיבוץ ישלם תשלום שנתי של 5% מהסכום של שכר הדירה שהוא גובה, לפי דו״ח מאושר של רו״ח.

על תשלום זה יחולו הנחות אזור, לפי החלטות מועצה. התשלום יהיה בחודש מרץ של השנה העוקבת לשנת ההשכרה.

ג. ממ"י יחתום על היתרי בניה להרחבת דירות מגורים ושיפוץ דירות מגורים בקיבוצים.

קיבוץ שיודיע על הצטרפותו להסדר, או שהצהיר כי אינו משכיר דירות, יחתום ממ"י גם על היתרי בניה למגורים ללא התניה נוספת, ובלבד שהבניה הינה לחברי קיבוץ או למי שמיועד להיות חבר קיבוץ, חתימת ממ"י תהיה תוך 14 ימים מהמועד בו הוגשו לו הבקשות.

ד. אין כאמור בנוהל זה כדי להוות ויתור על איזה מזכויות או מטענות הצדדים שיוכלו לטעון בפני "הוועדה״ או בפני כל גורם אחר בקשר להשכרת דירות בקיבוצים, לרבות טענות ממ״י לעניין חובות עבר של הקיבוצים בגין השכרת דירות וטענות הקיבוצים לפטור מתשלום.

אנו נעדכן אתכם בהמשך על הסדר הוראת השעה ככל שיגובש ויוסדר.