גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 003-2011

שינויים מוצעים בכללי קיצוב המים

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור את כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) התשע"א – 2011 ובה שינויים בדרכי קיצוב המים ובדיווח על אספקת המים.

רשות המים פרסמה לשימוע הציבור את כללי המים (השימוש במים באזור קיצוב) התשע"א – 2011 ובה שינויים בדרכי קיצוב המים ובדיווח על אספקת המים.

הרחבת חובת דיווח האספקה

"א. האמור בסעיף 6 יסומן (א) ובסופו יבוא

מנהל הרשות הממשלתית רשאי לדרוש מספק להעביר לספק אחר, מידע לגבי כמויות המים שהוא מספק, אם מצא שהעברת המידע בין הספקים נדרשת לצורך הסדרת מתן שירותי המים והביוב."

ב. אחרי סעיף(א), כנוסחו בתיקון זה יבוא

"(ב) מבלי לגרוע מן האמור בסעיף קטן (א) ובנוסף לכל חובת דיווח אחרת, ספק ידווח על כמויות המים שסופקו על ידו למטרות ולשימושים השונים במועדים המפורטים להלן -

(1) למטרת שירותים ציבוריים - גינון ציבורי

(א) באזורים שמצפון לקו מיעוט משקעים, כמשמעותו בסעיף 8ד:

1. לא יאוחר מן החמישה עשר באפריל ומן החמישה עשר באוגוסט, כל שנה, לגבי הכמויות שסופקו במהלך שנת הרישוי עד לסופו של החודש שקדם למועד הדיווח;

2. לא יאוחר מן החמישה עשר בפברואר לגבי הכמויות שסופקו במהלך שנת הרישוי שקדמה למועד הדיווח;

(ב) באזורים שמדרום לקו מיעוט משקעים, כמשמעותו בסעיף 8ד:

1. לא יאוחר מן החמישה עשר ביולי, כל שנה, לגבי הכמויות שסופקו במהלך השנה עד לסופו של החודש, שקדם למועד הדיווח;

2. לא יאוחר מן החמישה עשר בפברואר לגבי הכמויות שסופקו במהלך כל השנה שקדמה למועד ההודעה.

(2) לכל מטרה או שימוש אחר לגבי אספקה בשנה מסוימת - לא יאוחר מן החמישה עשר בפברואר של השנה העוקבת.

(ג) דיווח כאמור בסעיף קטן (ב) ייעשה במדיה ממוחשבת בהתאם להוראות הרשות הממשלתית, כפי שיפורסמו באתר האינטרנט של הרשות הממשלתית.

(ד) מבלי לגרוע מיתרת סמכויותיו על פי דין, לא דיווח ספק בהתאם לאמור בסעיף זה רשאי מנהל הרשות הממשלתית לקבוע את הכמויות שסופקו על ידו למטרות ולשימושים השונים בשים לב לנתונים המצויים בידו."

מוצע להרחיב את חובת הדיווח לכל הספקים, כאן המקום להעיר כי להערכתנו רשות המים אינה מצליחה להשתלט על הדיווחים עד כה, הרחבה נוספת זו רק תכביד ותסרבל את המערכת .( משרדנו פנה בבקשת הבהרה מרשות המים באשר לסתירה בין דברי ההסבר – בהם נכתב כי הכוונה להחיל חובת דיווח על כלל הספקים לבין לשון הכללים שמגדירה גינון ציבורי "גן הנמצא בבעלותה או בהחזקתה של רשות מקומית, רשות ממלכתית או רשות ציבורית אחרת:" טרם נתקבלה ההבהרה)

הקצאת מים ביתית לישוב מתוכנן

"(א) האמור בסעיף 13 יסומן (א).

(ב) פסקה ( 1) תמחק ובמקומה יבוא:

(1) הוא מספק מים לכל צרכניו ולכל המשתמשים במים בתחומו תוך קיום של מדידה נפרדת של האספקה לכל מטרה ולכל שימוש, ובישוב מתוכנן במדידה נפרדת בהתאם להוראות מנהל הרשות הממשלתית, ונתוני האספקה מועברים למנהל הרשות הממשלתית כדין. מנהל הרשות הממשלתית רשאי להתיר לספק למדוד את כמויות המים, המסופקות לצרכן או למשתמש במים מסוימים, באופן שונה מן האמור בסעיף קטן זה וזאת מנימוקים מיוחדים שיירשמו. "

(ג) אחרי סעיף קטן (א) כנוסחו בכללים אלה יבוא -

(ב) ליישוב מתוכנן, שבו לא קיימת מדידה נפרדת של כמות המים המסופקת לכל מטרה, תוקצה בגין כל נפש ביישוב המתוכנן כמות של 300 מטרים מעוקבים לשנה כהקצאה למטרת צרכי בית; קביעת מספר הנפשות ביישוב המתוכנן תיעשה בהתאם לכמות הנפשות שדווח על ידי היישוב המתוכנן בהתאם לחובתו לפי סעיף 4ב לכללי המים (תעריפי מים שמספקים ספקים ". מקומיים), תשנ"ד – 1994."

מדובר בסנקציה שתוטל על ישוב מתוכנן שלא יבצע משטר של מדידה נפרדת של מים ביתיים וחקלאים ובמקום הקצאת מים ביתים לפי מפתח של 150 מ"ק לנפש לשנה תוכפל ההקצאה!!

סדר החיובים לפי מטרות מים שונות

"אחרי סעיף 13 יבוא

15א. סדר שיוך כמויות המים המסופקות למטרות השונות

"ספק ראשי שנקבעו לו תעריפים בהתאם להוראות החוק או להוראות חוק תאגידי מים וביוב והוא מספק מים לספק משנה, שהינו בעל הקצאת מים למספר מטרות, יחייב את ספק המשנה בתעריפי המים לפי הסדר המפורט להלן

(א) בהתייחס לכל כמות מים שעד לכמות מוכרת, כהגדרתה בסעיף 1 לכללי המים (תעריפי מים המסופקים מאת מקורות), תשמ"ז- 1987 - חיוב על פי התעריף שנקבע לכמות מוכרת.

(ב) בהתייחס לכל כמות מים שמעבר לכמות המוכרת

1. הספק הראשי יחלק לשניים עשר חלקים שווים את כמויות המים שהוקצו לספק המשנה או נקבעו לו על פי סעיף קטן 9(ג 1), המתייחסות למטרות הקטנות מבין מטרות המים המופיעות בהקצאה של ספק המשנה (להלן - המטרות הקטנות); קביעת המטרות הקטנות לצורך סעיף זה תיעשה תוך התייחסות נפרדת לכל סוג מים.

2. הספק הראשי יחייב את ספק המשנה בתעריפים הקבועים למטרות הקטנות על פי הסדר הבא, ככל שקיימות הקצאות למטרה זו: מטרת תעשייה, מטרת צרכי בית, מטרת חקלאות.

(ג) יתרת צריכת המים תחויב על פי התעריף החל על המטרה הגדולה מבין המטרות המופיעות בהקצאתו של ספק המשנה."

מדובר למעשה באשרור ובהרחבת הנוהל הקיים בחברת מקורות של חיוב לפי הקצאה דומיננטית על כל הספקים הראשיים בדגש של התייחסות נפרדת לכל סוג מים!

עדכון כמויות מים למטרת צרכי בית בישוב מתוכנן

"(א) קיבל מנהל הרשות הממשלתית מספק משנה שהינו יישוב מתוכנן דיווח על אספקת המים, בהתאם לחובת ספק המשנה על פי סעיף 6, יקבע מחדש את כמויות המים לפי סעיף 9(ג 1), בשים לב לדיווח שהתקבל, ויודיע לספק הראשי את הכמויות שנקבעו כאמור.

(ב) לא העביר ספק המשנה את הדיווח במועד הנקוב בסעיף 6, יקבע מנהל הרשות הממשלתית את הכמויות שסופקו על ידי ספק המשנה למטרות השונות, בהתאם להוראות סעיף 6(ה) ויודיע לספק הראשי את הכמויות שנקבעו על ידו כאמור.

(ג) קיבל הספק הראשי הודעה בהתאם להוראות סעיף קטן (א) או (ב) יתקן את החיוב שנשלח לספק המשנה, בהתאם לכמויות שנקבעו בהודעת מנהל הרשות הממשלתית."

מכיוון ודיווח ההספקה לפי מטרות של הישוב המתוכנן נעשה בדיעבד לאחר קבלת הקצאות שנתיות, נקבע מנגנון עדכון הכמויות והתעריפים ע"פ הדיווח.

הקצאת מים לחקלאות

"בסעיף 18 לכללים –

(א) סעיף קטן (א) ימחק ובמקומו יבוא:

(א) כמות המים המוקצית לחקלאות לישוב מתוכנן תיקבע בשים לב לאמות המידה שנקבעו על ידי שר החקלאות בתקנות, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 37 (ג) לחוק."

(ב) סעיפים קטנים (ב) -(ד) ימחקו."

מוצע לנתק את הכמות הביתית בישוב המתוכנן מהקצאת 1989! אין התייחסות בכללים לגבי העבר בו כל גידול בכמות לבית נגרע מהקצאת 1989 לחקלאות!

הקצאת מים חקלאית מורחבת

"(א) מצא מנהל הרשות הממשלתית, כי מצב מאגרי המים הרב שנתיים והיקף הצריכה של הכמות שהוקצתה למטרת חקלאות מאפשרים זאת, רשאי הוא, באישור מועצת הרשות הממשלתית, להתיר לבעל רישיון הפקה להפיק או לספק מים שפירים למטרת חקלאות בכמות של עד 10% מעל כמויות המים השפירים, הנקובות למטרה זו ברישיונו לכל מקור מים (להלן הקצאה חקלאית מורחבת). היתר לאספקת הקצאה חקלאית מורחבת יכול שיהיה לכלל הספקים למטרת חקלאות או לקבוצת ספקים באזורים מסוימים.

(ב) תוקפה של הוראה זו לשנת הרישוי שתחילתה ביום כ"ד טבת תשע"א 1.1.11 וסופה ביום ה' טבת תשע"ב 31.12.11."

הרחבת הוראת השעה שהותקנה בשנת 2010 שהתירה למנהל רשות המים להגדיל הפקה והספקה של מים לחקלאות גם לשנת 2011.

הוראות מעבר

"(א) על אף האמור בסעיפים 15 ב(א) ו – (ב), כנוסחם בסעיף 8 לכללים אלה, בשנת הרישוי 2012 רשאי מנהל הרשות הממשלתית, על פי בקשה מנומקת של ספק המשנה, לדחות את המועד הקבוע בסעיף 6(ב)( 2), כנוסחו בסעיף 2 לכללים אלה, בשלושים ימים.

(ב) על אף האמור בסעיף 13 (ב), כנוסחו בסעיף 6 לכללים אלה, בתקופה שמיום כ"ד טבת תשע"א ( 1.1.11 ) ועד ליום כ"ח סיוון תשע"א ( 30.6.11 ) תוקצה ליישוב מתוכנן כמות של 150 מטרים מעוקבים לכל נפש לשנה כהקצאה למטרת צרכי בית. קביעת כמות הנפשות ביישוב מתוכנן תיעשה בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדבר מספר תושבי היישוב המתוכנן; מנהל הרשות הממשלתית, באישור מועצת הרשות הממשלתית, יהיה רשאי להאריך את התקופה הנקובה בסעיף זה בתקופה נוספת שלא תעלה על 6 חודשים נוספים, אם הוכח להנחת דעתו, כי היישוב המתוכנן המבקש מילא אחר התנאים הנדרשים לקיום מדידה נפרדת, בהתאם להוראות סעיף 13 (א)( 1) כנוסחו בסעיף 6 לכללים אלה; ורשאי מנהל הרשות הממשלתי לקבוע תנאים למתן ההארכה האמורה."

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר צ'סנר יעקב במשרדנו בת"א.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים