גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 135-2010

מבחן ההכנסות לקבלת קצבת שאירים לאלמן ניצול שואה

בעקבות פסיקת בית הדין הארצי לעבודה (פס"ד הזורע, עב"ל 726-07). התוצאה של הגדרת ההכנסה בתקנות הביטוח הלאומי מביאה למצב בו אלמן שאינו עובד המקבל פיצויים בשל היותו ניצול שואה או נפגע רדיפות הנאצים לא יהיה זכאי לקצבת שארים.

בעקבות פסיקת בית הדין הארצי לעבודה (פס"ד הזורע, עב"ל 726-07). התוצאה של הגדרת ההכנסה בתקנות הביטוח הלאומי מביאה למצב בו אלמן שאינו עובד המקבל פיצויים בשל היותו ניצול שואה או נפגע רדיפות הנאצים לא יהיה זכאי לקצבת שארים.

בית הדין הארצי לעבודה, בפס"ד הזורע מיום 31 באוגוסט 2010, קיבל את ערעור המוסד לביטוח לאומי וקבע:

1. מבחן ההכנסות ע"פ תקנה 5 (מבחן שעות עבודה) יבוצע רק לגבי אלמנים העובדים בקיבוץ במסגרת סידור העבודה.

2. מבחן ההכנסות לאלמן חבר קיבוץ שאינו עובד כחלק מסידור העבודה של הקיבוץ, יבוצע ע"פ תקנה 1(א) (הכנסה מרנטה, פנסיה וכו'), ולא ע"פ מבחן שעות העבודה גם אם הכנסת האלמן מפנסיה, רנטה וכו' מועברת לקופת הקיבוץ.

בעקבות הפסיקה הנ"ל, החל המוסד לביטוח לאומי לשלוח לקיבוצים דרישה להחזר כספים והמצאת נתוני עבודה והכנסות.

עמדת משרדנו בעניין היא כי יש לערוך תיקון בהגדרת הכנסה הקבועה בתקנות שתביא למצב בו זכאויות כספיות אותם מקבלים תושבי ישראל בשל היותם ניצולי שואה או נפגעי רדיפות הנאצים לא יילקחו בחשבון לצורך מבחני ההכנסה.

עמדת משרדנו נסמכת על חוק ההטבות לניצול השואה שם נקבע במפורש כי זכאויות כספיות מכוח חוק זה לא ייחשבו כהכנסה בין היתר לעניין גמלאות לפי חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) תשנ"ה – 1995.

פס"ד התומך בעמדתנו ניתן ביום 29/11/2010 על ידי בג"צ בראשות נשיאת בית הדין השופטת דורית בייניש והשופטים נאור ומלצר.

פס"ד עסק בתביעתו של מר ליאון איוניר לקבלת הבטחת הכנסה וקצבת שארים. תביעה שנדחתה עקב אי עמידתו במבחן ההכנסה בשל תשלומי הרנטות שהוא מקבל מגרמניה.

פס"ד ביטל את קביעתו של בית הדין הארצי לעבודה והוא מורה למוסד לביטוח לאומי לבחון מחדש את תביעתו של מר איוניר באופן שהרנטה המשולמת לו לא תחשב כהכנסה.

חשוב לציין כי בשל היעדר פרקליט מפרקליטות המדינה עקב השביתה, בג"צ פסק כי עקב מורכבות הסוגיה ההלכה שנקבעה תעסוק אך ורק בעניינו של העותר הנ"ל.

בנושא הנדון ראו גם חוזרנו מס' 101/2010 "מבחן הכנסה לקצבאות שאירים לאלמנים בקיבוצים" וחוזרנו מס' 115/2010 "החזרי קצבאות שאירים למי שאינם עומדים במבחן הכנסות".

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים