גרסת הדפסה
מושבים מספר: 124-2010

פיצויי השבת קרקע חקלאית שיעודה שונה למגורים

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 6.12.2010 התקבלה החלטה בעניין "הפסקת חכירה בקרקע חקלאית שיעודה שונה למטרת מגורים- הוראת שעה". להלן הודעת מינהל מקרקעי ישראל שפורסמה מיד לאחר ישיבת מועצת מקרקעי ישראל:

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 6.12.2010 התקבלה החלטה בעניין "הפסקת חכירה בקרקע חקלאית שיעודה שונה למטרת מגורים- הוראת שעה". להלן הודעת מינהל מקרקעי ישראל שפורסמה מיד לאחר ישיבת מועצת מקרקעי ישראל:

"המועצה החליטה: יוגדלו הפיצויים להשבת קרקע חקלאית שיעודה שונה למגורים, כתמריץ שנועד להביא להגדלת היצע הקרקעות לבנייה ולהורדת מחירי הדיור

במסגרת הפתרונות שיוזמת הממשלה, להורדת מחירי הדיור ולהגדלת מלאי הקרקעות לשיווק למגורים, קיבלה היום מועצת מקרקעי ישראל הוראת שעה למשך שנתיים, שתיצור תמריץ להשבת קרקעות חקלאיות, שיעודן שונה למגורים, למינהל מקרקעי ישראל.

בתמורה להשבת הקרקע לפי דרישת המינהל, בתוך 60 יום, יקבל החוכר פיצוי כספי מוגדל ב 50%, מזה שקבע השמאי הממשלתי הראשי עבור זכויות החוכר בקרקע: עבור דונם קרקע המעובד בגידולי שלחין קבע השמאי פיצוי בגובה 12,700 ₪, ועבור דונם קרקע הנטוע מטעים קבע השמאי פיצוי בגובה 30,800 ש"ח. (פיצוי עבור קרקעות המעובדות בגידולי בעל יקבע בנפרד).

בנוסף לפיצוי המוגדל, לחוכר תהיה אף זכות לרכוש בפטור ממכרז ובתשלום מלא מספר מגרשים מוגבל בתחום התכנית באישור המינהל: במרכז הארץ 20% מהשווי היחסי של שטח ההשבה , אך לא יותר מ100 דונם ולא יותר מ 500 יח"ד. באזורי עדיפות לאומית יוכל החוכר לרכוש מגרשים בהיקף של עד 25% משטח התכנית ובלבד שהשטח אשר יוקצה בפטור ממכרז לא יעלה על 150 דונם.

כצעד משלים ומתחייב להוראת שעה זו, יזם המינהל תיקון לחוק מקרקעי ציבור (סילוק פולשים) אשר מטרתו לאפשר למינהל להחזיר לרשותו קרקע חקלאית, אשר השבתה נדרשה עקב שינוי יעודה, אך היא לא פונתה על פי דרישת המינהל. כיום, ישנן כ-12,000 יח"ד בתוכניות מאושרות וכ-6,000 יח"ד בהליכי אישור שונים הנמצאות על קרקע חקלאית ששינתה את יעודה. במקרים אלה, יאפשר התיקון למינהל לפנות את החוכר החקלאי מהמקרקעין שייעודם שונה וזאת ללא צורך בהליך משפטי ארוך אשר ימנע את פיתוח המקרקעין למטרת מגורים."

הצעת ההחלטה אשר הוגשה לישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 6.12.2010 רצ"ב לחוזרנו. יודגש כי הנוסח הסופי והמחייב הוא הנוסח שיחתם על ידי שר הבינוי והשיכון ושר האוצר.

יצוין כי חברי מועצת מקרקעי ישראל קיבלו לפני הישיבה פניה בעניין החלטה זו מעו"ד דודו קוכמן מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי ומרכז פורום המקרקעין ובשם עמותת אדמתי (המייצגת כ- 150 מושבים וקיבוצים כאחד).

להלן נוסח הפניה המתייחס לנושא הנדון:

"אנו מוחים על החיפזון בהעלאתה של הצעה מס' 313 בעניין החלטה 969 ודורשים להעבירה לועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל לדיון ראוי ומסודר אשר יתייחס בין השאר להצעה המפורטת בנושא זה של עמותת אדמתי.

אנו מוחים על החיפזון בקבלת ההחלטה ללא דיון מוקדם וממצה עם תנועות ההתיישבות ועמותת אדמתי.

אנו מוחים על כך שההצעה המפורטת והמנומקת באותו נושא אשר הוגשה ע"י עמותת אדמתי (רצ"ב) לא הוצגה לחברי המועצה.

אנו דורשים להציג את הצעת עמותת אדמתי כהצעת החלטה חלופית ו/או משלימה להצעת 313 אשר אינה מקובלת עלינו.

להלן עיקרי הצעת עמותת אדמתי לתיקון החלטה 969:

א. הקמת ועדה אובייקטיבית בראשות שופט שתעסוק בהפקעה והשלכותיה.

ב. חישוב הוגן ומקצועי של הפיצוי שיעשה על בסיס של ההכנסה הממוצעת.

ג. פיצוי הוגן בהתחשב בהשקעות והשבחות שנעשו ע"י החקלאי במשק.

אנו דורשים להעביר הדיון בהחלטה זו לועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל לשמיעת עמדות התנועות ההתיישבותיות ועמותת אדמתי.

עמותת אדמתי מסכימה כי באם יועבר הדיון לועדת משנה היא תסכים לדחות את מועד הדיון בבג"צ בנושא זה.

אנו דורשים התייחסות לחוו"ד משפטית אשר יוצגו לפני חברי ועדת המשנה באשר לזכויותיהם של אגודות הישובים החקלאיים לשינוי ייעוד במקרקעי משבצת הנחלות החקלאיות עובדה אשר משנה מהותית את בסיס השמאות העומד ביסודותיה של הצעה זו.

להלן בתמצית מס' הערות ראשוניות.

1. אנו מתנגדים לביטול גורף של החלטה 969 הקיימת למעט השינויים בה כתוצאה מהצעת ההחלטה הזו.

2. יש לתקן מהותית את גובה הפיצוי מאחר והוא נערך (כאמור בדברי ההסבר) על ידי השמאי הממשלתי כשווי חקלאי ללא פוטנציאל לשינוי ייעוד. האמור נוגד מפורשות את סעיף 18/20 לחוזה חכירה לדורות של מושב/קיבוץ.

3. סעיף 3(ב) להצעת ההחלטה קובע כי לא יחולו הנחות אזורי עדיפות לאומית. הוראה זו סותרת את זכותה של אגודה הישוב החקלאי לפטור ממכרז על פי תקנות חובת מכרזים. באם עמדת מועצת מקרקעי ישראל שונה עליה להציג חוו"ד משפטית ומנומקת."



במצב עניינים עגום זה בו נעשה ניסיון לרמוס את הזכויות החוזיות והקנייניות של אגודות הישובים החקלאיים חדשות לבקרים ראוי לפנות בהקדם האפשרי לערכאות משפטיות אשר יבטלו את גזרות מועצת מקרקעי ישראל שאינן חוקיות מאחר והן סותרות את הזכויות החוזיות והקנייניות שיש לאגודות הישובים החקלאיים.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים