גרסת הדפסה
מושבים מספר: 123-2010

פיצוי נזקי שריפה - היבטי מס

עם שוך הלהבות בהרי הכרמל, תמוקד תשומת הלב בהערכת נזקי השריפה הישירים והעקיפים הנאמדים בסכומי עתק ובפעילות המיידית לשיקום ולמתן הפיצויים הנדרשים. להלן היבטי מס בגין הפיצויים שיתקבלו:

עם שוך הלהבות בהרי הכרמל, תמוקד תשומת הלב בהערכת נזקי השריפה הישירים והעקיפים הנאמדים בסכומי עתק ובפעילות המיידית לשיקום ולמתן הפיצויים הנדרשים. להלן היבטי מס בגין הפיצויים שיתקבלו:

מס הכנסה

העיקרון הוא כי דין הפיצוי לצורך מס כדין ההכנסה מהפעולות ו/או הנכס אותה הוא נועד לפצות ו/או לשקם.

נזק ישיר: פיח, תשתיות, מבנים, תכולה, רכוש ועוד.

פיצוי בעד נזק לנכסים שהם לשימוש פרטי כמו דירת מגורים ורהיטים שהיו בה, מכונית פרטית – אינו חייב במס מעצם העובדה שאינם מהווים 'נכס' לעניין פקודת מס הכנסה.

פיצוי בגין נכס המהווה מלאי למשל, ימוסה כהכנסה פירותית, כמימוש המלאי, ואילו פיצוי בגין נכס קבוע כגון מכונות או מקרקעין ימוסה כרווח הון.

נזק עקיף: הפסדים או מניעת רווחים כתוצאה מהשריפה.

סעיף 3(א) לפקודת מס הכנסה קובע: "סכום שהגיע לידי אדם על פי ביטוח מפני הפסד רווחים או על פי ביטוח מפני אבדן כושר עבודה, יבוא בחשבון לקביעת רווחיו או הכנסתו..."

לאור האמור, הפיצויים שישולמו בגין הנזקים העקיפים, יהוו הכנסה החייבת במס על פי פקודת מס הכנסה ויש לדווח עליהם בדו"ח השנתי במועד קבלתם.

מענק עידוד כללי - מענקים או הלוואות שנמחלו על ידי המדינה, קק"ל, הסוכנות היהודית, הסתדרות ציונית לאגודה שיתופית חקלאית או לחבר בה לעידוד או לשיקום כללי ללא זיקה ישירה לפגיעה בנכס כלשהו או לפעילות כלשהי יהיו פטורים ממס לפי סעיף 3(ב)(4) לפקודת מס הכנסה.

מע"מ

מימוש כפוי ע"י מעשה נזיקין (בגינו ניתן הפיצוי) אינו מהווה 'מכר' על פי חוק מע"מ, לפיכך הפיצוי בגין נזק אינו חייב במע"מ.

חיזוק לכך ניתן למצוא בפסיקה ובהוראת מע"מ - תאמ"ו 66.714.2 אשר לפיה: "פיצוי כספי המתקבל מחברת ביטוח או מהמוכר (כנראה הכוונה 'מהמזיק' – תוספת שלי ב.מ.) בגין נזק, אינו תמורה עבור "עסקה", ולכן אינו חייב במע"מ".

יחד עם זאת, מס תשומות שנוכה כדין בגין נכסים אלו - לא יידרש חזרה ע"י שלטונות מע"מ, וזאת בהתאם להוראת מע"מ - תאמ"ו 66.714.1 אשר לפיה: "עוסק שניכה מס תשומות כדין בעבור נכסים שניזוקו (כגון: שריפה, גניבה, פריצה וכו') – נוהג כדין, ואין לדרוש ממנו בחזרה את מס התשומות."

בנוסף, בפס"ד בעניין אבי צמיגים נגד ממונה אזורי חיפה אישר ביהמ"ש העליון (ע"א 507/02) את קביעתו של מנהל מע"מ אשר לא דרש מע"מ על פיצויים שנתקבלו עקב נזקי שריפה, שכן עצם קבלת פיצוי או שיפוי בגין נזק רכוש, אינו אירוע המחייב במע"מ.

מס שבח

פיצויים לקימום נזקי שריפה במקרקעין - קבלת פיצוי לקימום נזקי שריפה במקרקעין, אינו מהווה מכירה לעניין חוק מיסוי מקרקעין ולכן הפיצוי אינו מתחייב במס שבח. פיצויים אלו חייבים במס רווחי הון על פי פקודת מס הכנסה וניתן להפחיתם על פי סעיף 96 לפקודת מס הכנסה מעלות קימום הנכסים שנשרפו.

פיצויים בגין ירידת ערך - קבלת פיצוי בגין ירידת ערך נכסי המקרקעין, מעבר לעלותם הפיזית, גם היא אינה מהווה מכירה לעניין חוק מיסוי מקרקעין ולכן הפיצוי אינו מתחייב במס שבח.

פיצוי בעד ירידת ערך למקרקעין שהם לשימוש פרטי כמו דירת מגורים, אינו חייב אף במס רווח הון מעצם העובדה שהמקרקעין הפרטיים אינם מהווים 'נכס' לעניין פקודת מס הכנסה.

פיצוי בעד ירידת ערך לנכס מקרקעין שהוא נכס קבוע בעסק ימוסה כרווח הון.

סיכום

כפי שפירטנו לעיל, החבות במס, לעניין מס הכנסה, תלויה בבסיס הנזק עליו משולם הפיצוי:

פיצוי בגין הפסדים ואובדן רווחים מהווה הכנסה שוטפת.

פיצוי בשל מבנים עסקיים, ציוד עסקי ומטעים (למשל) חייב במס רווח הון.

הפיצוי בניכוי העלות המופחתת של הנכסים מהווה רווח הון. לפי הוראות סעיף 96 לפקודת מס הכנסה רווח ההון ניתן לקיזוז כנגד עלות הנכסים החדשים שירכשו תחת אלה שנשרפו.

בדרך זו לא משולם מס רווח הון בשל רווח ההון שנוצר ומנגד לצורך הפחת עלות הנכסים החדשים מוקטנת בסכום רווח ההון שקוזז.

נדגיש כי הנכסים החדשים צריכים להיות דומים באופיים לנכסים שנשרפו.

דרישת סעיף 96 לפקודת מס הכנסה היא כי החילוף יתבצע בתוך התקופה של 4 חודשים שלפני יצירת רווח ההון ועד 12 חודשים שלאחר מכן.

פיצוי בגין נזק לרכוש פרטי – מהווה הכנסה פטורה ממס.

הוצאות הטיפול בשריפה ובנזקיה (למשל עורכי דין, שמאים) - יסווגו בהתאם לפיצוי שישולם.

לפיכך מומלץ כי בתביעות הביטוח והפיצויים יפורטו סכומי הפיצויים בהתאם לבסיס הנזק וזאת על מנת להקל את התמודדות מול רשויות המס.

לעניין מע"מ הפיצוי, בכל מקרה, אינו מהווה עסקה החייבת במע"מ ותשומות שנוכו בעבר בקשר עם נכסים שנשרפו – לא תידרשנה בחזרה ע"י רשויות מע"מ.

כולנו תקווה כי אסונות כאלה לא ישנו עוד במדינתנו.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות לרו"ח עו"ד חן שחרור או לעו"ד שרון בכר במשרדנו בתל אביב.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים