גרסת הדפסה
מושבים מספר: 102-2010

רפורמה בחוק לעידוד השקעות הון

במסגרת החלטות הממשלה בעניין המדיניות הכלכלית לשנים 2012 – 2011 הוחלט על רפורמה מקיפה בחוק לעידודו השקעות הון. הרפורמה כלולה בהחלטת ממשלה מס' 1991 בנושא "תמריצים לעידוד רמת התחרותיות והפיתוח של התעשייה בישראל". ניתן לעיין בנוסח הצעת החוק המתגבשת בטיוטת הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2012 – 2011 (תיקוני חקיקה) התש"ע - 2010 באתר האינטרנט של משרד האוצר. להלן לקט מעיקרי הרפורמה:

במסגרת החלטות הממשלה בעניין המדיניות הכלכלית לשנים 2012 – 2011 הוחלט על רפורמה מקיפה בחוק לעידודו השקעות הון. הרפורמה כלולה בהחלטת ממשלה מס' 1991 בנושא "תמריצים לעידוד רמת התחרותיות והפיתוח של התעשייה בישראל". ניתן לעיין בנוסח הצעת החוק המתגבשת בטיוטת הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2012 – 2011 (תיקוני חקיקה) התש"ע - 2010 באתר האינטרנט של משרד האוצר.

להלן לקט מעיקרי הרפורמה:

1. עדכון מטרות החוק

הדגש במסלולי הסיוע הניתנים מכוח החוק יושם על השגת יעדים של הגברת הצמיחה במגזר העסקי, שיפור התחרותיות של התעשייה הישראלית בשווקים הבינלאומיים ויצירת מקורות תעסוקה ופיתוח באזורי הפריפריה.

2. כפל הטבות: גם מענקים וגם פטור ממסים

מעתה ניתן יהיה ליהנות במקביל מכל סוגי ההטבות הקבועות בחוק עידוד השקעות הון – גם מסלול מענקים או הלוואות וגם מסלול הטבות מס. היינו מפעל מאושר יוכל להיות גם מפעל מוטב ולהיפך, כך שהוא יהיה זכאי בעת ובעונה אחת גם למענק השקעה וגם להטבות מס.

3. הלוואות

למינהלה תהיה מעתה אפשרות לתת סיוע לא רק באמצעות מענקים אלא גם באמצעות העמדת הלוואות.

4. החלפת מסלולי הטבות המס

יבוטלו כל מסלולי הטבות המס לתעשייה הקבועים בחוק ובמקומם ייקבע הסדר פשוט יותר, המתמרץ השקעה בפריפריה.

המנגנון המוצע יתבסס על שיעור מס אחיד שיחול לגבי כלל הכנסתו של מפעל תעשייתי העומד בתנאים הקבועים בסעיף 18א בחוק (תנאי יצוא). שיעור המס המופחת המוצע לא יהיה תלוי תכנית, והוא יחול כלל הכנסתו של המפעל התעשייתי, ללא הבחנה בין סוגי התעשייה (תעשיה "ישנה" או "עתירת ידע") וללא נפקות לשיעור השקעת החוץ בחברה. כך, גם הזכאות לקבלת הטבות המס לא תותנה בביצוע השקעה מזכה, וזאת על מנת לשמור על עיקרון הפשטות לפיו כלל מפעלי התעשייה בני התחרות שהם בבעלות חברות מוטבות יהיו זכאים ליהנות משיעור המס המופחת בהתאם למיקומם הגיאוגרפי.


5. שיעור מס חברות מופחת על מפעל מוטב

מפעל תעשייתי העומד בתנאי סעיף 18א לחוק (תנאי יצוא) יהיה זכאי, לגבי הכנסתו שהופקה משנת המס 2011 ואילך, לשיעור מס חברות מופחת כמפורט להלן:

א) בשנים 2011 ו- 2012: באזור פיתוח א' - 10%, ובשאר הארץ - 15%.

ב) בשנת 2013 ובשנים שאחריה: באזור פיתוח א' - 8%, ובשאר הארץ - 12%.

עם זאת, שיעור המס הסופי המדויק ייקבע במהלך תהליך החקיקה, תוך התייחסות לעמידה במסגרות הפיסקאליות, ולשיעור מס החברות הרגיל לפי סעיף 126 לפקודה.

6. הטבות מוגדלות למפעל תעשייתי מיוחד

מפעל שיוכר כ"מפעל תעשייתי מיוחד" יהא זכאי לשיעור מס חברות של 5% באזור פיתוח א' ושל 8% בשאר הארץ. התנאים להכרה במפעל כ"מיוחד" - סך ההכנסה המוטבת של המפעל המוטב מפעילותו בישראל, הוא 1.5 מיליארד ₪ בשנה, לפחות; וסך הכנסותיו הכולל הוא עשרים מיליארד ש"ח בשנה, לפחות;

7. ביטול הדיפרנציאציה הקיימת לגבי שיעור השקעת החוץ

שיעור מס החברות המופחת יחול מעתה בצורה אחידה על כל סוגי התעשייה, ללא הבחנה המבוססת על שיעור השקעת החוץ בחברה.

8. הטבות מס לגבי פעילות בישראל

ההגדרה "הכנסה מוטבת" תתוקן כך שיובהר כי מדובר בהכנסה ממפעל מוטב מפעילותו בישראל.

9. שותפויות

ההגדרה "חברה מוטבת" תורחב כך שתכלול גם שותפות רשומה שכל השותפים בה הן חברות שהתאגדו בישראל.

10. מפעל מעורב

כללי הייחוס הקבועים בסעיף 74 לחוק העידוד ימחקו, ותישאר סמכות למנהל רשות המסים לקבוע כללים לעניין ייחוס הכנסות של מי שפועל באזורי פיתוח שונים.

11. פטור ממס בשרשור דיבידנד

הוראות סעיף 126(ב) לפקודה יחולו לגבי חישוב הכנסתו החייבת של חבר בני אדם, לפי התנאים הנקובים באותו סעיף. כלומר, בחישוב ההכנסה החייבת של חברה לצורך תשלום מס חברות, לא תיכלל הכנסה ממפעל מוטב, למרות שנקבע לגביה שיעור מס חברות מיוחד ולא שיעור מס חברות רגיל. התוצאה תהיה אפשרות למשוך דיבידנדים שנצברו במפעלים מאושרים והעברתם לחברות קשורות בפטור ממס.

12. תחולה

ההסדר החדש יחול לגבי הכנסתו של מפעל תעשייתי שהופקה בשנת המס 2011 ואילך. עם זאת, מי שביצע השקעה מזערית מזכה עד ליום 31 בדצמבר 2010, יהיה רשאי לבחור אם להחיל את הוראות לגביו או להמשיך במסלול ההטבות לפי החקיקה הקודמת.

13. חלוקת דיבידנדים מהכנסה מוטבת שקיבלה הטבות בעבר

חברה שיש לה רווחים שמקורם בהכנסה מוטבת שהושגה בתקופת ההטבות לפי הדין הישן, ושהודיעה עד תום שנת 2015 כי בכוונתה להחיל על עצמה את הוראות הדין החדש לא יאוחר משנת 2015, יחולו לגבי מיסוי הדיבידנד הכללים הבאים:

1. לגבי רווחים מחולקים שמקורם בהכנסה פטורה - ימשיך לחול הדין הישן;

2. לגבי רווחים מחולקים שמקורם בהכנסה ששולם עליה מס חברות מופחת, יחול פטור מס במקרה של שרשור הדיבידנד לחברה ישראלית אחרת. במקרה של חלוקת הדיבידנד ליחיד או לחברה תושבת חוץ ימשיך לחול הדין הישן.

14. הטבות להשקעה במגוון תחומים ולאו דווקא בהקמת מפעל ורכישת ציוד

במטרה להגביר את הגמישות לפתח וליישם מסלולי סיוע מגוונים בהתאם לצרכים המשתנים של התעשייה הוחלט כי במקביל להמשך מתן מענקים לצורך הקמה או הרחבה של מפעלים מאושרים, כפי שהיה עד כה, תוכל מעתה מנהלת מרכז השקעות לאשר גם מענקים והלוואות במסגרת מסלולי הטבות חדשים שלא מחייבים השקעה בתשתית או בציוד פיסי – למשל השקעה בהכשרת עובדים או בהגדלת התפוקה שלהם, תמריצים לגיוס עובדים, תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, מתן כלים לביסוס פיתוח טכנולוגי בר קיימא, שדרוג טכנולוגי ועוד. ככלל, גובה המענקים במסלולים החדשים יהיה עד לגובה המענקים הקבועים בתוספת לחוק, אך ניתן יהיה מטעמים מיוחדים להגדילם ב-10% נוספים.

15. ביטול סימן א שמקנה הטבות המס למפעל מאושר

בפרק שביעי: הטבות במס הכנסה יבוטל סימן א שעוסק בהטבות במס בשל מפעל מאושר. חלק זה בחוק העידוד קבע במשך שנים רבות, את ליבת הסדר המס ביחס למפעלים מאושרים. הטבת המס נקבעה כפונקציה של שיעור השקעת החוץ והאזור בארץ שבו בוצעה ההשקעה, וההטבה התבטאה בקביעת שיעור מס מופחת (בין 20% ל-10%) על הכנסת המפעל המאושר ובחלק מהמקרים - פטור מוחלט ממס.

16. אישור אוטומטי כמפעל תעשייתי

במטרה להבטיח אחידות בעמדת גופי המדינה לעניין קביעת עמידה של מפעל בתנאי ההגדרה "מפעל תעשייתי" נקבע כי מכאן ואילך, כל אישור של רשות המס על כך שמפעל פלוני הינו מפעל תעשייתי הזכאי להטבות החוק, יחול באופן אוטומטי ויחייב גם את מנהלת מרכז השקעות, וכך גם להיפך – מתן מענק בידי המנהלה יחייב את רשות המסים להכיר במפעל כמפעל תעשייתי לצורך הטבות מס.

17. מענקים באזורי פיתוח

מענק או הלוואה יינתנו רק למפעלים הנמצאים באזור פיתוח א'.

18. מניעת בירוקרטיה

כדי למנוע מצב לפיו מפעלים המגישים בקשות לקבלת מענק ממתינים תקופות ארוכות עד לקבלת החלטה בעניינם, נקבע כי למנהלת מרכז ההשקעות תהיה סמכות להחליט, במסגרת התקציב שאושר לכך בחוק התקציב לאותה שנת כספים, בדבר מתן אישור לתכניות שהוגשו באותה שנת כספים או בשנה שלפניה בלבד.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים