גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 101-2010

מבחן הכנסה לקצבאות שאירים לאלמנים בקיבוצים

אחד התנאים לקבלת קצבת שארים הוא עמידת אלמן במבחן הכנסות. במידה והכנסתו של אלמן עולה על 57% מהשכר הממוצע במשק הוא אינו זכאי לקצבת שארים.

אחד התנאים לקבלת קצבת שארים הוא עמידת אלמן במבחן הכנסות. במידה והכנסתו של אלמן עולה על 57% מהשכר הממוצע במשק הוא אינו זכאי לקצבת שארים.

לאור הקושי בהערכת הכנסתו של חבר קיבוץ, הותקנה תקנה 5 שקבעה כי חבר קיבוץ, העוסק בתפקידו במסגרת סידור העבודה, פחות מ-24 שעות שבועיות, זכאי לקצבת שארים ומי שעובד מעל 24 שעות שבועיות אינו זכאי לקצבת שארים.

עמדת המוסד לביטוח לאומי בנושא הייתה כי יש להחיל על אלמנים בקיבוץ מבחן כפול. מבחן שעות העבודה ובנוסף מבחן הכנסה כללי בגין הכנסות החבר מפנסיה רנטה שכ"ד וכו', בין אם הכנסות אלו הועברו לקופת הקיבוץ ובין אם ההכנסות נכנסו לכיסו של החבר.

לאור מחלוקת זו וסירוב המוסד לביטוח לאומי לשלם לאלמנים, בעלי הכנסה, חברי הקיבוצים קצבת שאירים הוגשה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה.

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, פסק ב-11 לנובמבר 2007, כי אין להחיל על אלמנים חברי קיבוץ את מבחן ההכנסות הכללי אלא אך ורק את מבחן שעות העבודה בלבד ראו חוזרנו 106/2007

"פס"ד בדבר מבחן הכנסות לקצבאות שאירים לאלמנים בקיבוץ".

בתאריך 11 לדצמבר 2007, ערער המוסד לביטוח לאומי על פסק הדין בפני בית הדין הארצי לעבודה בירושלים ראו חוזרנו 121/2007 "מבחן הכנסות לקצבאות שאירים לאלמנים בקיבוצים – ערעור הביטוח הלאומי".

בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסק דין מיום 31/08/2010 כי יש להבחין בין אלמנים, חברי קיבוץ בעלי הכנסה שעובדים לבין אלמנים, חברי קיבוץ, בעלי הכנסה שאינם עובדים כלל. ככל שהדברים נוגעים לחבר קיבוץ, המועסקים ולו בהיקף חלקי ומזערי – הרי שיש לפרט את מבחן תקנה 5 (עבודה פחות מ- 24 ש"ע בשבוע מזכה בקצבת שאירים).

לעומת זאת, חבר קיבוץ שהוא אלמן ואינו עובד כלל (כולל לא בהיקף סימלי) הרי שזכאותו לקצבת שאירים תבחן על פי מבחן ההכנסות הכללי. כלל זה יחול אף מקום בו הכנסות חבר הקיבוץ, האלמן, הועברו לקופת הקיבוץ.

מבחן הזכאות לקצבת השאירים של אלמן חבר קיבוץ, שאינו עובד, יכלול גם את הכנסתו מפנסיה, רנטה, שכ"ד קצבת זקנה וכו', אף אם ההכנסה הועברה לקופת הקיבוץ.

משמעות פס"ד עליה נרחיב בחוזרנו הקרוב הוא תשלומי ייתר בהיקפי ענק של הקיבוצים עבור חברים שלא עבדו כלל.

לבדיקת עמידת האלמן בגינו משולמים תקבולים (דוגמת פנסיה, רנטה, דמי שכירות, קצבת זקנה), אשר אינו עובד בכלל, במבחן ההכנסה בגובה 57% מהשכר הממוצע במשק, אנו בודקים את הנתונים הבאים:

(א) מועד הפסקת העבודה של החברים. יש להדגיש כי אף היקף עבודה חלקי וסמלי מזכה את האלמן חבר הקיבוץ בקצבת שאירים.

לפיכך, נודעת חשיבות מכרעת לדיווח על עבודה חלקית זו (כאמור, ולו באופן סימלי וחלקי בלבד).

(ב) סכומי הרנטה, פנסיה, קצבת זקנה וכל הכנסה אחרת שהייתה לאלמן החל מיוני

1999 או החל לפי מועד ההתאלמנות לפי המאוחר ועד מועד זה.

לפרטים והבהרות ניתן לפנות לגב' שרונה שחר במשרדנו בעפולה בטלפון 04-6484785.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים