גרסת הדפסה
מושבים מספר: 072-2015

זכויות חלקת המגורים במושב – החלטה 1399

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 18.11.2014 התקבלה החלטה לתקן את החלטת המועצה מס' 1355 בענין "קביעת הזכויות למגורים בחלקת המגורים בישובים חקלאים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי או אגודה שיתופית חקלאית". ההחלטה קיבלה תוקף עם חתימת שר האוצר עליה ביום 29.7.2015 ומספרה- 1399.

להלן התיקונים כלשונם:

1. סעיף 1.5 יעודכן ויהא כדלהלן:

"1.5 על כלל התשלומים הנזכרים בהחלטה זו, למעט תשלום דמי חכירה בשיעור 3.75% תחול הנחת אזורי עדיפות לאומית כהגדרתם בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1274 או כל החלטה שתבוא במקומה.

למרות האמור לעיל, חוכר בישובי עוטף עזה, כהגדרתו בסעיף 2 להלן, יישא בתשלום דמי חכירה בשיעור של 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור היקף בינוי של 215 מ"ר למגורים בלבד (להלן – "דמי חכירה חלקיים"), עקב קבלת פטור מתשלום דמי חכירה עבור יחידת דיור אחת בת 160 מ"ר."

2. בסעיף ההגדרות תשונה הגדרת "קרוב" ותתווספנה ההגדרות כלהלן:

"קרוב" - בן זוג, הורה, צאצא וצאצא בן הזוג, מאומץ ומאומץ בן הזוג, ובן זוגו של כל אחד מאלה. לעניין החלטה זו "בן זוג" – לרבות ידוע בציבור כבן זוג.

"חוכר בישובי עוטף עזה" - חוכר באחד מן היישובים המנויים ברשימה המצורפת כנספח להחלטה זו, אשר יבקש להצטרף להסדר הקבוע בהחלטה עד ליום 31.12.16.

"השטחים החקלאיים של הנחלה" - שטח תקן הנחלה המצוי בשימוש חקלאי, או אמור לשמש לחקלאות (בדונמים), נכון למועד העברת הזכויות, כפי שיימסר על ידי אגודת הישוב החקלאי.

3. סעיף 3.1 יעודכן ויהא כדלהלן:

"3.1 רישום חלקה א' בספרי מירשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדת בשלמות, או במקרה של העדר רישום כאמור – הצגת הזמנת ביצוע תצ"ר פרטנית בתיאום עם האגודה ובידיעה של כל בעלי הזכויות הגובלים. לחילופין, קיומו של הליך להכנה ורישום תצ"ר לכל הנחלות במושב."

4. סעיף 4.5 יעודכן ויהא כדלהלן:

"4.5 תנאי לתחולת ההסדר הינו תשלום דמי חכירה לרשות בשיעור של 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עם היקף הבניה הבסיסי למגורים. לחילופין, תותנה תחולת ההסדר בתשלום דמי חכירה חלקיים לרשות, כמפורט בסעיף 1.5 לעיל. ערך הקרקע ייקבע על פי שומה פרטנית.
על תשלום זה לא יחולו הנחות אזור."

5. סעיף 4.9.2 יעודכן ויהא כדלהלן:

"4.9.2 במועד העברת הזכויות בנחלה כולה, בין אם החוכר הצטרף להסדר בעבר ובין אם לא, יידרש החוכר, כתנאי להעברת הזכויות, לשלם לרשות דמי רכישה עבור מלוא הזכויות למגורים בחלקת המגורים בהתאם לסעיף 4.8 לעיל.

תשלום דמי רכישה כאמור יזכה את החוכר במלוא הזכויות למגורים (הקיימות והעתידיות) בחלקת המגורים כמפורט בסעיף 4.8 לעיל לרבות הזכות לפיצול מגרש/ים והוא יהיה פטור מתשלום דמי הסכמה בגין חלקת המגורים.

יובהר כי הרשות תמשיך לגבות דמי הסכמה עבור שטחי הנחלה שאינם חלקת המגורים כתנאי להעברת הזכויות בנחלה.

דמי ההסכמה יחושבו כשליש משווי השטחים החקלאיים. השווי יחושב כמכפלת השטחים החקלאיים של הנחלה בשווי דונם חקלאי, הקבוע כפיצוי לדונם בעל בהחלטת מועצה 1285, או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.
על תשלום דמי ההסכמה לא תחול הנחת אזור."

6. החלטה זו מבטלת את החלטת מועצה מספר 1355."

ראו גם חוזרנו מס' 96/2014 "הצעה לתיקון החלטה 1355- בעניין זכויות חלקת המגורים במושב"

 

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.