גרסת הדפסה
מושבים מספר: 017-2005

הלאמת נחלות פנויות במושבים

לאחרונה קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן "הנהלה") מספר החלטות, לפיהן לא ניתן יהיה להמשיך ולאייש נחלות פנויות פרט לחריגים בסעיף 2 להלן.

כללי:

  1. לאחרונה קיבלה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (להלן "הנהלה") מספר החלטות, לפיהן לא ניתן יהיה להמשיך ולאייש נחלות פנויות פרט לחריגים בסעיף 2 להלן.

    לדעתנו החלטות אלו ניתנו בחריגה מסמכות, בניגוד להחלטות מועצת מקרקעי ישראל, בניגוד להוראות חוזה החכירה לדורות ובניגוד לזכויותיו המלאות של המושב בנחלות הפנויות הקיימות עשרות שנים.

  2. החלטות הנהלה הפוגעות בזכויות המושבים בנחלות התקבלו לאחרונה כדלקמן:

    1. בתאריך 30.4.03 התקבלה החלטת הנהלה מס' 863 לפיה הוגבל איוש הנחלות הפנויות עפ"י הוראת אגף 31 לאזורי עדיפות לאומית א' ולאזורי קו עימות בלבד.

    2. בתאריך 14.1.04 התקבלה החלטת הנהלה מס' 1046 המעדכנת את החלטה 863 לפיה הוקפא איוש נחלות פנויות במושבים בכל אזורי הארץ פרט לאזור קו עימות עד לגיבוש עמדת המינהל בנושא והבאת הנושא לדיון במועצה.

    3. בתאריך 24.3.04 התקבלה החלטת הנהלה מס' 1103 לאפשר איוש נחלות פנויות במושבים באזור עדיפות לאומית א' אשר שווי הנחלה בהם אינו עולה על 100,000$ כולל פיתוח.

  3. ב- 9.2.2005 קיבלה הנהלת המינהל החלטה נוספת (מספר 1308) אשר תובא בקרוב לדיון במועצת מקרקעי ישראל.

    תמצית ההחלטה: הלאמת זכויות המושב בנחלות הקיימות עשרות שנים והעברת הנחלות למינהל מקרקעי ישראל אשר ישווקן במכרז (ראו גם התייחסות בחוזרנו 50/2004, וחוזרנו 78/2004).

החלטת הנהלה מספר 1308 – הלאמת הנחלות הפנויות במושבים

להלן החלטת הנהלה האחרונה מיום 9.2.2005 אשר תובא בקרוב לדיון במועצת מקרקעי ישראל:

  1. "ההחלטה אם למחוק נחלות מהתקן או לאיישן תהיה בידי האגודה. האישור לכך הנו בסמכות הרשות לתכנון במשרד החקלאות. פרוגרמת הישוב תעודכן באישור שר החקלאות, בהתייעצות עם הרשות לתכנון.

  2. אגודה שתחליט על מחיקת נחלות פנויות – שאינן מתוכננות (כאשר המשבצת המוחזקת בפועל על בסיס הנחלות המאוישות הנה בעודף)-יועברו שטחי הנחלות המבוטלות למעמד של קרקע זמנית.

  3. אגודה שתחליט על מחיקת נחלות פנויות – מתוכננות – יתאפשר לישוב להפוך חלקה א' או חלק ממנה למגרשי מגורים של הרחבה קהילתית.

    מספר יח"ד יהיה בסמכות רשויות התכנון.

    יתרת השטח החקלאי, באם ישנה, תעבור למעמד זמני, ותהא כפופה לכללי הקצאת קרקע זמנית.

  4. באזור המרכז – אגודה, בה קיימות נחלות מתוכננות לא מאוישות, תידרש להחליט תוך שנה על מחיקה או איוש הנחלות, מיום פניית המינהל אליה בנושא הנדון.

    באזורי עדיפות – האגודה תידרש להחליט בנושא תוך פרק זמן של 5 שנים מיום פנית המינהל אליה.

    אגודה אשר לא תודיע עמדתה למינהל עד למועד שנקבע, כאמור לעיל, את תשובתה, תימחקנה הנחלות הבלתי מאוישות.

  5. אגודה שהחליטה לאייש את הנחלות הפנויות, אולם נחלות אלה לא מתוכננות, יינתן לה פרק זמן של 3 שנים לתכנן את חלקות א' של הנחלות.

  6. איוש הנחלות הפנויות, אם לא תמחקנה, יעשה באמצעות מכרז, אשר יותנה בקיום ועדת קבלה, לאחר סגירת המכרז ובחירת הזוכים. הזכייה תותנה באישור ועדת קבלה.

  7. הזכויות שתוצענה במכרז תהיינה עפ"י התב"ע שתהיה תקפה בעת השיווק, ועל בסיסה יוצעו הצעות המשתתפים במכרז (לשם הבהרה, הזכויות שתוקצינה לזוכה במכרז בחלקה א' בנחלה לא תהיינה על בסיס החלטות מועצת מקרקעי ישראל לעניין זה, אלא עפ"י זכויות הבניה בתב"ע).

  8. ייחתם עם הזוכה במכרז חוזה חכירה פרטני לדורות לגבי הנחלה, אשר יהיה מהוון לגבי חלקת הבניה בחלקה א' של הנחלה, ויתרתו החקלאית בדח"ש הנהוג לנחלות. לחוזה הפרטני יצורף תשריט של חלקה א', וככל שניתן, גם תשריט של חלקה ב'.

  9. אגודת הישוב זכאית לגבות ממקבל זכויות בנחלה פנויה כאמור, תשלום בשיעור יחסי בעד השקעותיה בפועל ברכוש האגודה וכן כהשתתפות בהון האגודה, על פי אישור בכתב של ברית הפקוח.

    הסכומים אותם תהא אגודת הישוב זכאית לגבות יהיו מוגבלים עד לתקרה שתקבע ע"י המינהל, ובכל מקרה יידרש אישור המינהל מראש לסכומים אותם תבקש האגודה לגבות.

  10. ייבדק משפטית נושא המיזמים הכלכליים בבעלות האגודה, ובכלל זה, האם לנחלה המשווקת במכרז יתאפשר לרכוש חלק מהמיזם.

  11. זוכה במכרז יהיה רשאי לפעול עפ"י החלטת מועצה 970 (בעל נחלה שמבקש שלא להיות עוד חבר באגודה).

  12. מושבים שנמצאו בתהליך של איוש נחלות פנויות בעת קבלת החלטות הנהלה בדבר הקפאת איוש נחלות, השלמת ההליך תתאפשר ללא מכרז, אולם בתמורה כספית כי שתיקבע ע"י השמאי הממשלתי, שמאי המינהל או מי מטעמם, עפ"י זכויות הבניה שתהיינה בתב"ע בעת ההקצאה (באופן בו הייתה הנחלה אמורה להיות משווקת במכרז)".

אנו חוזרים על המלצותינו למושבים לפעול בכל דרך משפטית מול ניסיונות המינהל לנשלם מזכויותיהם בנחלות.