גרסת הדפסה
מושבים מספר: 071-2004

החלת הוראות 979 על מכירת נחלות

החלטה 979, שעניינה קביעת הזכויות בחלקת הבניה בנחלות במושבים ובקיבוצים, התקבלה במועצת מקרקעי ישראל ביום 2 לספטמבר 2003.

החלטה 979, שעניינה קביעת הזכויות בחלקת הבניה בנחלות במושבים ובקיבוצים, התקבלה במועצת מקרקעי ישראל ביום 2 לספטמבר 2003.

למרות שעברו 13 חודשים מאז קבלתה, ההחלטה טרם נכנסה לתוקף, וזאת מאחר והיא טרם נחתמה ע"י שר האוצר, כנדרש על פי הדין.

למותר לציין כי ההחלטה הינה בעלת השלכות משמעותיות בנוגע לזכויות החוכרים במגזר החקלאי ועל כן, חוסר הודאות הקיימת באשר למועד כניסתה לתוקף, אם בכלל, הביאה להקפאה כמעט מוחלטת במכירת נחלות במושבים.

אחת הסיבות לכך, נעוצה בעובדה שחוכרים רבים מהססים לבצע עסקאות מחשש שיפסידו את התנאים הקבועים בהחלטה (מבצע דמי היוון, העדר דמי הסכמה במכירת הזכויות בנחלה וכיוב').

על מנת שלא לפגוע בהסתמכות הציבור על הוראות ההחלטה, על מנת שלא ליצור אפליה שרירותית ועל מנת להוציא את שוק הנדל"ן במגזר החקלאי מקיפאונו, פנינו ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל בהצעה שיקבע כי במידה וההחלטה תיכנס לתוקף כדין, תינתן האפשרות לחוכרים אשר ביצעו עסקאות החל מיום קבלתה ועד ליום כניסתה לתוקף, לבחור לפעול על פי הוראות החלטה 979.

יצוין כי הוראה דומה נקבעה ברפורמה במיסוי מקרקעין (תיקון מס' 50 לחוק מיסוי מקרקעין), שם נקבע כי תחולת הוראות התיקון תהיה ממועד פרסום המלצות ועדת רבינוביץ', שדנה ברפורמה.

לאור האמור לעיל, ביקשנו מהשר אהוד אולמרט להעביר החלטה במועצת מקרקעי ישראל, לפיה במידה וההחלטה תיכנס לתוקף כדין, הרי שתינתן אפשרות לכל מי שמכר נחלה החל ממועד קבלת החלטה 979 (דהיינו: 2.9.03), לפעול על פי ההוראות והתנאים המוצעים בה.

אנו נעדכן אתכם בהתפתחויות בעניין פנייתנו.