גרסת הדפסה
מושבים מספר: 028-2002

מס מעסיקים ומס שכר במושב או בכפר שיתופי

בסעיף 4 לחוק מע"מ נקבע כי "על פעילות בישראל של מוסד ללא כוונת רווח יוטל מס שכר באחוזים מהשכר ששילם....."

בסעיף 4 לחוק מע"מ נקבע כי "על פעילות בישראל של מוסד ללא כוונת רווח יוטל מס שכר באחוזים מהשכר ששילם....."

בחוק מס מעסיקים נקבע בסעיף 2 כי "מעסיק יהא חייב במס בשיעור 0% מסך כל הכנסת עבודה ששילם לכל שנת מס ( להלן מס מעסיקים) [מעסיק שהוא חבר בני אדם שסעיף 3 (ז') לפקודה חל עליו 4%]".

סעיף 3 (ז') לפקודה המוזכר לעיל מדבר על חבר בני אדם שהיה מוסד ציבורי במשמעותו בסעיף 9 (2) לפקודה או שעיסקו לא היה לשם קבלת רווחים , או שכל הכנסתו היתה פטורה ממס.

כמו כן נאמר בסעיף 2א(א)(2) לחוק כי "משק חקלאי המשמש בשנת המס בעיקר ליצור תוצרת חקלאית , לרבות צמחים ובעלי חיים" יהיה פטור ממס מעסיקים בשל אותה הכנסה ובסעיף (ב) הורחבה ההוראה כך שמעסיק "המשלם הכנסת עבודה גם במפעלים או פעילויות אחרות, אך מרבית הכנסת העבודה משתלמת בשל עבודה שחל לגביה הפטור יהיה פטור ממס מעסיקים גם בשל הסכם עבודה בעד עבודה מנהלית הקשורה בשני סוגי הפעילות".

מושב עובדים או כפר שיתופי הינו "חקלאי" מעצם מהותו והגדרתו , כיוון שפעילותו מכוח חוזה החכירה עם מינהל מקרקעי ישראל ותקנון המושב מוגבלת ונועדה לחקלאות בלבד.

על פי עקרונות משפטיים כלכליים שביסוד התאגדות החברים באגודה שיתופית שהיא מושב עובדים , פעילות המושב הינה חלק בלתי נפרד מתהליך הייצור החקלאי ומהמשק החקלאי של כל חברי אותו האגודה.

מעקרון זה מצא ביטוי בהוראת הביצוע של נציבות מס הכנסה מס' 84/24 בעניין פטור ממס מעסיקים בה נקבע כי מושב עובדים בניגוד לאגודה שיתופית חקלאית שאינה מושב עובדים הינו , "משק חקלאי המשמש בשנת המס בעיקר לייצור תוצרת חקלאית ועל כן פטור ממס מעסיקים".

לאור האמור מהיות האגודה "עוסק" לצורכי מס ערך מוסף הרי שאינה "מלכ"ר" ומאחר מס הכנסה אינו פוטר את האגודה ממס על הכנסותיה על פי סעיף 9 (2) לפקודת מס הכנסה אין עליה לשלם מס שכר ומס מעסיקים בגין משכורותיה לעובדיה.