גרסת הדפסה
מושבים מספר: 093-2015

יישום בדיעבד של הוראות החלטה 1399 בעניין זכויות חלקת המגורים

בהחלטת הנהלת רשות מקרקעי ישראל (להלן רמ"י) 3139 "נוהל להחלטה 979/1155 למושב ולקיבוץ", מיום 17.1.2012, הוחלט כי רמ"י תתחשבן מחדש מול מחזיקי נחלות שיבקשו ליישם את החלטת 1399 "קביעת הזכויות למגורים בחלקת המגורים בישובים חקלאים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, או אגודה שיתופית חקלאית", בפעולות שיבוצעו החל מ 9.6.2011 בקשר לבניה נוספת בנחלה, העברת זכויות, פיצול מגרש מנחלה וזאת משום שרמ"י טרם נערכה ליישום ההחלטה.


לאחרונה פורסם באתר רמ"י טופס "התחייבות והודעה בלתי חוזרת לעניין התחשבנות לפי החלטה 3139".

רקע:

1. ב 9.6.2011 אישר בג"צ את החלטה 979 (לאחר מכן החלטה 1155 וכיום החלטה 1399) של מועצת מקרקעי ישראל. בהחלטה נקבע בין השאר כי בעת מכירת נחלה, ישולמו בגין חלקת המגורים דמי רכישה ולא דמי הסכמה.

2. לאור העובדה, כי רמ"י הייתה צריכה להחליט כיצד לפעול מול בעלי נחלות שיבקשו ליישם את החלטה 1399 במסגרת העברת זכויות, פיצול מגרש מנחלה ובנייה נוספת בנחלה בעוד רמ"י אינה ערוכה ליישמה, הוחלט ביום 17.1.2012 בהחלטת הנהלה 3139 "נוהל להחלטה 979/1155 למושב ולקיבוץ"( להלן "החלטה 3139").

ראו נוסח החלטה 3139 באתר רמ"י ובחוזרנו מס' 37/2012 "סוגיות ביישום החלטה 1155 בחלקת המגורים במושב".

3. בהחלטה ההנהלה נקבע כי החל מיום 9.6.2011 (מועד אישור החלטה 979 בבג"צ) יהיה ניתן לבצע בין השאר העברת זכויות בנחלות חקלאיות בתשלום דמי רכישה במקום דמי הסכמה.

" עד להפעלת 979, באופן כולל, נושאים אלו יטופלו כמקובל היום במינהל (טרום 979 ), אולם המתיישב יהיה רשאי/זכאי לתנאי 979 (התחשבנות מחדש), אם יבקש זאת בתום שישה חודשים-מהיום בו המינהל יודיע כי ניתן להפעיל את 979 באופן מלא".

4. לאור החלטת ההנהלה, וכעבור למעלה משלוש וחצי שנים, פרסמה לאחרונה רמ"י טופס "התחייבות והודעה בלתי חוזרות לעניין התחשבנות לפי החלטה הנהלה 3139", במסגרתו יהיו זכאים מעבירי הזכויות לביצוע התחשבנות מחדש, לפיה יקוזזו במלואם "דמי ההסכמה" ששולמו עבור חלקת המגורים מ"דמי הרכישה" שיחושבו על פי החלטה 979 ובלבד שיבקשו זאת בתוך שישה חודשים מהיום בו תודיע הרשות על הפעלתה המלאה של החלטה 1399 (הודעה שטרם ניתנה).

 

להלן הטופס במלואו:
-----------------------------------------------------------------------------------

 

התחייבות והודעה בלתי חוזרות לעניין התחשבנות לפי החלטת הנהלה 3139


1. אנו הח"מ הננו בעלי הזכויות בנחלה מספר ____, הידועה כגוש _____, חלקה __, במושב ______________ (להלן – "מעבירי הזכויות").

2. ביום ______________ נחתם בינינו
ובין ________________, ת.ז. _______________
ו - ________________, ת.ז. _______________
(להלן – "הרוכשים") הסכם להעברת זכויות בנחלה הנ"ל.

3. הובא לידיעתנו כי בהתאם להחלטת הנהלת רשות מקרקעי ישראל מספר 3139, עד להפעלת החלטה 979 (או ההחלטות שבאו במקומה), תטופל העברת זכויות שהסכם המכר בגינה נחתם מיום 9.6.11, על פי החלטות מועצה מספר 534 ו - 695. עם זאת, ככל שמעבירי הזכויות יבקשו זאת, ובכפוף לתשלום דמי מידע, הם יהיו זכאים לביצוע התחשבנות מחדש, לפיה יקוזזו "דמי ההסכמה" ששולמו מ"דמי הרכישה" שיחושבו על פי החלטה 979 או ההחלטות שבאו במקומה, ובלבד שיבקשו זאת בתוך שישה חודשים מהיום בו תודיע הרשות על הפעלתה המלאה של ההחלטה.

4. אשר על כן -
___ אנו מודיעים בזאת, כי אנו מעונינים בביצוע התחשבנות וככל שביצועה יורה כי על הרשות לבצע החזר כספים, אנו מתחייבים לקבל את הכספים לידנו בתוך המועד שתקבע הרשות. במידה ועקב ההתחשבנות הנ"ל נדרש לשלם לרשות כספים נוספים, אנו מתחייבים לפרוע תשלומים אלה לרשות, על פי דרישתה ובתוך המועד שתקבע.

אנו מתחייבים כי במידה ולא ייפרעו/יתקבלו מלוא התשלומים הנדרשים על ידנו במועדים שתנקוב הרשות, מכל סיבה שהיא, תישלל זכותנו לביצוע התחשבנות כליל ולאלתר ואנו מתחייבים כי לא תהיה בפינו כל טענה כלפי הרשות בגין שלילת זכות זו.

___ אנו מודיעים בזאת כי אנו מוותרים ויתור בלתי חוזר על זכותנו לדרוש את ביצוע ההתחשבנות ולא תהיה לנו כל טענה ו/או דרישה ו/או תביעה לרשות בגין אי ביצוע ההתחשבנות.

5. אנו מתחייבים כי ככל שיתגלעו חילוקי דעות בינינו לבין הרוכשים על רקע ביצוע ההתחשבנות הם יוסדרו בינינו מבלי שהרשות תהא צד להם. כמו כן, לא יהיה בכך כדי לפגוע ו/או לגרוע מהתחייבותנו והודעתנו לעיל ו/או מביצוע התשלומים או קבלתם על פי המפורט לעיל.


6. הוראותינו והתחייבויותינו בהודעה והתחייבות זו ניתנו מרצוננו החופשי ומהוות הוראה בלתי חוזרת.


ולראיה באנו על החתום:

________________, ת.ז. _______________
________________, ת.ז. _______________

תאריך: _________


אישור


הנני מאשר כי ביום ___________ הופיעו בפני, עו"ד _______________,
מרחוב ________________,


מר/גב' _____________ ת.ז. _____________,
ומר/גב' _____________ ת.ז. _____________,


אשר הזדהו בפני, וחתמו על הודעה והתחייבות זו בפני 

_____________________
     חתימת וחותמת עו"ד

 

לפרטים ולהבהרות נוספות ניתן לפנות למשרדנו בתל אביב.