גרסת הדפסה
מושבים מספר: 068-2015

הקמת מטה מקצועי למועצת מקרקעי ישראל

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שתתכנס ב 15.7.2015 תעלה הצעה להקמת מטה מקצועי למועצת מקרקעי ישראל.


להלן נוסח ההצעה ודברי ההסבר להצעה כלשונם:


1. "על מנת לייעל את עבודת מועצת מקרקעי ישראל, יוקם גוף מטה אשר יסייע בעבודת מועצת מקרקעי ישראל (להלן: "המועצה"), יערוך בקרה אחר יישום החלטות המועצה, ירכז את עבודת המטה התומכת וייסייע למועצה בגיבוש מדיניות ארוכת טווח ותכנון רב שנתי לניהול ושמירה על מקרקעי ישראל, ואת שיתוף הפעולה עם הנהלת הרשות (להלן: "הרשות").


2. עובדי מטה המועצה, יהיו כפופים ליו"ר המועצה ולחברי המועצה. המטה יקבל נגישות לגופים המקצועיים של הרשות, למאגרי המידע של הרשות ולמערכות המיכוניות של הרשות.


3. מטה המועצה יעבוד מול היועץ המשפטי של הרשות וחשב הרשות בכל הקשור לפעילותו.


4. תיקנון המטה טיבו, הרכבו ותקציבו ייקבעו ע"י יו"ר המועצה.


5. החלטות מועצה:
5.1. מטה המועצה, יחווה דעתו ביחס לפניות לתיקון החלטות או בהצעות להחלטות חדשות וכן יוכל להציע הצעות מטעמו. מטה המועצה ילווה את ההצעות למן שלב הגיבוש הרעיוני ועד לגיבוש נוסח החלטת המועצה.
5.2. הצעות החלטה יובאו בפורמט אחיד הכולל חוות דעת מקצועיות הכוללות את ההיבטים התקציביים של ההצעות וכל המידע הנדרש לחברי המועצה לצורך קבלת ההחלטות.


6. פיקוח ובקרה על פעולות הרשות:
6.1. מטה המועצה יפקח על פעולות הרשות מטעם המועצה וידווח למועצה על כך.
6.2. מטה המועצה ילווה ויוודא כי החלטות המועצה מיושמות על ידי הרשות באופן מיטיבי.
6.3. מטה המועצה יעקוב אחר יישום החלטות המועצה. בהתאם להנחיית המועצה, מטה המועצה ייזום בקרות על פעולות שונות של הרשות ובהתאם לצורך, יביא את הממצאים לדיון בפני המועצה.


7. מחקר וגיבוש מדיניות:
בהתאם להנחיית המועצה מטה המועצה יפעל לגיבוש המלצות למדיניות ותכניות עבודה בראייה אסטרטגית, רב שנתית תוך שיתוף פעולה עם הגורמים המקצועיים ברשות ויועצים חיצוניים."

להלן דברי הסבר שנלוו להצעת ההחלטה:

"הדוח המיוחד של מבקר המדינה בנושא משבר הדיור (מיום 25.2.2015), הצביע על שורה של כשלים וחסמים המכבידים על שוק הדיור בישראל. בהיבט המדיניות עוסק הדוח בשני היבטי מאקרו עיקריים: ראשית, היעדר אסטרטגיה שיטתית ומתואמת בין כלל הגופים הממשלתיים העוסקים בדיור. שנית, היעדר פיקוח, מעקב ובקרה, בכל הנוגע לשרשרת היצור של הדירה.

במסגרת הביקורת קובע המבקר כי המועצה לא מילאה באופן מיטבי את תפקידה כגוף המוביל את מדיניות המקרקעין, כמו גם נכשלה בפיקוח על אופן ביצוע המדיניות ועמידת רמ"י ביעדים האיכותיים והכמותיים הנגזרים מהמדיניות הממשלתית.

במטרה לפעול ליישום לקחי דוח הביקורת, מוצע להקים בצמוד למועצה גוף מטה רזה ומקצועי, שיסייע לחברי המועצה לתקן את הכשלים עליהם הצביע הדוח.

לגוף יוצבו שלוש מטרות עיקריות:
1. ייעוץ והתווית מדיניות מקרקעין דינמית ורלוונטית לטווח הקצר ולטווח הארוך;
2. ביצוע מעקב ובקרה בזמן אמת אחר ביצוע מדיניות רשות מקרקעי ישראל בשטח;
3. ריכוז הפעילות האדמיניסטרטיבית של מועצת מקרקעי ישראל.
חשיבותו של גוף המטה מתחדדת על רקע תיקון מס' 7 לחוק רשות מקרקעי ישראל. על פי תיקון זה, מורכבת המועצה ממנכ"לי משרדי ממשלה בלבד, ולא כוללת כל גוף מקצועי המכווין את פעילותה. במצב הדברים כיום, כאשר שוק המקרקעין נמצא במשבר חמור, נדרש אפוא גוף מטה שיציע מדיניות המבוססת על מחקרים ותכנון ארוך טווח, כמו גם יוודא את יישום החלטות המועצה בפועל."

בעניין הצורך בהקמת מטה מקצועי לקביעת מדיניות המקרקעין במועצת¬¬¬¬¬¬ מקרקעי ישראל ראו בין השאר חוזרנו מס' 30/2011 "מדיניות מקרקעין בת קיימא", וסעיף ט' "חיזוק עצמאותה של מועצת מקרקעי ישראל וקביעת מדיניות לניהול קרקע חקלאית" – בחוזרנו מס' 89/2014 "התר אגודות מוטה" – תשע"ה"