גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 066-2015

עתירה כנגד רשות מקרקעי ישראל למתן היתרי בניה בקיבוצים

עתירה למתן צו על תנאי הוגשה לאחרונה בבית משפט העליון בשבתו כבג"צ ע"י התנועה הקיבוצית אגודה שיתופית מרכזית בע"מ (להלן: "התנועה הקיבוצית") נגד רשות מקרקעי ישראל( להלן: "רמ"י"). בבקשה לשינוי נוהלי רמ"י בעניין דרישתה מקיבוצים אשר לא קיבלו החלטה של שיוך דירות לחברים ושפונים לרמ"י על מנת לקבל הסכמה למתן היתרי בנייה, למסור הצהרה לפיה מימון הבניה מבוצע ע"י הקיבוץ. (בג"צ 3835/15)

רקע:


על פי החלטת הנהלה רמ"י 3539 "רמ"י תחתום על בקשות להיתרי בניה המוגשות ע"י הקיבוץ בתנאי שהבנייה ממונת ע"י הקיבוץ ולא מתקיים הליך השיוך".


בהמשך ההחלטה מתנה רמ"י את מתן היתר הבניה במסירת הצהרה כי מימון הבנייה יעשה ע"י הקיבוץ, משמעות ההתניה היא כי גם אם החבר החדש הוא זה שיממן את הבנייה רמ"י מסרבת לטפל בבקשה זו.


"רשות מקרקעי ישראל תטפל בבקשות להיתר בניה שתוגשנה ע"י הקיבוץ שלא קיבל החלטה על שיוך במידה ומזכירות הקיבוץ תצהיר כי לא נערך הסכם שיוך וכי מימון הבנייה מבוצע ע"י הקיבוץ או לחילופין, במידה ומזכירות הקיבוץ לא תצהיר כאמור לעיל, האגודה תעביר רשימה בדבר מועד קבלת לחברות וכן אישור כי הבקשה להיתר המוגשת עבור חבר ותיק תוך ציון שמו ופרטיו".


להרחבה ראו חוזרנו 109/2014 "בקשות להיתרי בניה בקיבוץ שאינו משייך דירות."

 

טענת העותרים:


בעתירה שהוגשה ע"י משרד עוה"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם ושות' בסיוע המחלקה המשפטית של התנועה הקיבוצית, נטען בין היתר כי ההתניה פוגעת בקיבוצים שלא מעוניינים לבצע שיוך, שכן קיימים קיבוצים רבים שאין להם מקור כספי לבנייה למגורים, במיוחד בקיבוצים מתחדשים, בהם רוב ההכנסות החברים אינן מועברות לקיבוץ.


עד כה היה נהוג בחלק מהקיבוצים כי חברים החדשים בקיבוץ יפקידו את עלות הבנייה ובאמצעותם יממן הקיבוץ את עלויות הבנייה של דירות החברים, סכום זה יוחזר לחברים במקרה שבו הם עוזבים את הקיבוץ, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.


כאמור על פי החלטה 3539 רמ"י מסרבת לתת היתר בנייה במקרה שהקיבוץ מקבל פיקדון או הלוואה מחבר קיבוץ לצורך מימון הבנייה.


העותרת טענה בין היתר כי סירוב רמ"י לטפל בבקשת ההיתר מבוסס על שגיאה משפטית מהותית, וכי הסירוב של רמ"י לטפל מנוגד לחוזה החכירה לדורות של הקיבוץ.


העותרת מבקשת לבטל את החלטה 3539 של רמ"י או לחילופין לפרש חלק מהחלטה כך שתתיר מימון הבנייה על ידי חבר קיבוץ שיעביר לקיבוץ פיקדון או הלוואה.

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.