גרסת הדפסה
מושבים מספר: 096-2014

הצעה לתיקון החלטה 1355 בעניין זכויות חלקת המגורים במושב

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה (הקבועה ליום 18.11.2014) אמורה לעלות לאישור, בין היתר, הצעת החלטה המתקנת את החלטת המועצה מס' 1355 שעניינה "קביעת הזכויות למגורים בחלקת המגורים בישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, או אגודה חקלאית שיתופית". במסגרת הצעה זו הובהרו מספר סעיפים וניתנו הקלות מסוימות לעומת החלטה 1355.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה (הקבועה ליום 18.11.2014) אמורה לעלות לאישור, בין היתר, הצעת החלטה המתקנת את החלטת המועצה מס' 1355 שעניינה "קביעת הזכויות למגורים בחלקת המגורים בישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, או אגודה חקלאית שיתופית". במסגרת הצעה זו הובהרו מספר סעיפים וניתנו הקלות מסוימות לעומת החלטה 1355.

להלן עיקר השינויים בהצעת ההחלטה:

א. התווספו ההגדרות הבאות:

"חוכר בישובי עוטף עזה" - חוכר באחד מן היישובים המנויים ברשימה המצורפת כנספח להחלטה זו, אשר יבקש להצטרף להסדר הקבוע בהחלטה עד ליום 31.12.16.

"השטחים החקלאיים של הנחלה" - שטח תקן הנחלה המצוי בשימוש חקלאי, או אמור לשמש לחקלאות (בדונמים), נכון למועד העברת הזכויות, כפי שיימסר על ידי אגודת הישוב החקלאי.

ב. סעיף 1.5 עודכן כדלקמן (התוספת מסומנת בקו תחתון):

"1.5 על כלל התשלומים הנזכרים בהחלטה זו, למעט תשלום דמי חכירה בשיעור 3.75% תחול הנחת אזורי עדיפות לאומית כהגדרתם בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1274 או כל החלטה שתבוא במקומה.

למרות האמור לעיל, חוכר בישובי עוטף עזה, כהגדרתו בסעיף 2 להלן, יישא בתשלום דמי חכירה בשיעור של 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור היקף בינוי של 215 מ"ר למגורים בלבד (להלן – "דמי חכירה חלקיים"), עקב קבלת פטור מתשלום דמי חכירה עבור יחידת דיור אחת בת 160 מ"ר."

ג. סעיף 3.1 עודכן כדלקמן (התוספת מסומנת בקו תחתון):

"3.1 רישום חלקה א' בספרי מירשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדת בשלמות, או במקרה של העדר רישום כאמור – הצגת הזמנת ביצוע תצ"ר פרטנית בתיאום עם האגודה ובידיעה של כל בעלי הזכויות הגובלים. לחילופין, קיומו של הליך להכנה ורישום תצ"ר לכל הנחלות במושב."

ד. סעיף 4.9.2 עודכן כדלקמן (התוספת מסומנת בקו תחתון):

"4.9.2 במועד העברת הזכויות בנחלה כולה, בין אם החוכר הצטרף להסדר בעבר ובין אם לא, יידרש החוכר, כתנאי להעברת הזכויות, לשלם לרשות דמי רכישה עבור מלוא הזכויות למגורים בחלקת המגורים בהתאם לסעיף 4.8 לעיל.

תשלום דמי רכישה כאמור יזכה את החוכר במלוא הזכויות למגורים (הקיימות והעתידיות) בחלקת המגורים כמפורט בסעיף 4.8 לעיל לרבות הזכות לפיצול מגרש/ים והוא יהיה פטור מתשלום דמי הסכמה בגין חלקת המגורים.

יובהר כי הרשות תמשיך לגבות דמי הסכמה עבור שטחי הנחלה שאינם חלקת המגורים כתנאי להעברת הזכויות בנחלה.

דמי ההסכמה יחושבו כשליש משווי השטחים החקלאיים. השווי יחושב כמכפלת השטחים החקלאיים של הנחלה בשווי דונם חקלאי, הקבוע כפיצוי לדונם בעל בהחלטת מועצה 1285, או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.

על תשלום דמי ההסכמה לא תחול הנחת אזור."

להלן דברי ההסבר שצורפו להחלטה:

" 1. בהתאם להחלטת הממשלה מס' 2017 מוצע להעניק פטור מתשלום דמי חכירה מהוונים בשיעור של 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור יחידת דיור בת 160 מ"ר, לחברים ביישובי עוטף עזה שיבקשו להצטרף להסדר הקבוע בהחלטה עד ליום 31.12.16.

2. מוצע לבטל את דרישת הסף לקיום פרצלציה כתנאי להצטרפות להסדר הקבוע בהחלטה.

ההחלטה מתנה את ההצטרפות להסדר הקבוע בה, בין השאר, ב"רישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין כיחידת רישום נפרדת בשלמות". הניסיון למדנו, כי בקשות להצטרפות להסדר שמטרתן הסדרת שימושים קיימים, המתאפשרת רק לאחר הצטרפות להחלטה, אינן יכולות להתקבל, נוכח אי עמידה בתנאי הסף - של קיום פרצלציה רשומה לחלקה א' של הנחלה.

ההצטרפות להסדר מהווה תמריץ להסדרת השימושים הקיימים, מגדילה את הכנסות הרשות ואף מקטינה את החיכוך עם בעלי הזכויות בנחלה. בנוסף, הליך הפרצלציה אינו תלוי בבעל הזכויות ואין הוא יכול לשלוט על התקדמותו. לפיכך, דומה כי נכון שלא להתנות את ההצטרפות להליך ברישום פרצלציה.

לאור האמור מוצע, כי ההחלטה תתוקן, באופן שיאפשר הצטרפות להסדר באופן שנקבע בהעברת זכויות, קרי, חתימת חוזה חכירה רק לאחר רישום הפרצלציה. על פי הצעה זו, ייהנה החוכר המצטרף להסדר מכלל ההטבות הכלולות בהחלטה ואולם, לא ייחתם עמו חוזה חכירה עד לרישום חלקה א' בספרי מרשם המקרקעין.

3. מוצע להוסיף פירוט של אופן חישוב דמי ההסכמה לשטחים החקלאיים של הנחלה.

ההחלטה קובעת, כי במועד העברת זכויות בנחלה (בין אם מדובר בחוכר שהצטרף להסדר הקבוע בהחלטה ובין אם לאו) ישולמו לרשות דמי רכישה בשיעור של 33% עבור מלוא זכויות המגורים בחלקת המגורים. עם זאת מבהירה ההחלטה, כי דמי ההסכמה עבור יתרת שטחי הנחלה יוסיפו להיות משולמים, כתנאי להעברת הזכויות בנחלה.

מתברר, כי חישוב דמי ההסכמה לנחלה, כפי שנקבע בהחלטה 534 אינו תואם את המצב בו מופרדת חלקת המגורים מן השטחים החקלאיים ונדרש להחליט על חישוב דמי ההסכמה במקרה דנן.

מוצע, כי דמי ההסכמה יחושבו כשליש ממכפלת שווי דונם חקלאי במספר הדונמים הקיימים נכון למועד העברת הזכויות, ללא הנחת אזור.

מוצע כי "שווי דונם חקלאי" יקבע בהתאם לסכום הפיצוי לדונם בעל הקבוע בהחלטה 1285 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.

מוצע כי "מספר הדונמים הקיימים" יימסר על ידי אגודת הישוב החקלאי לפי הרכב הנחלה נכון ליום העברת הזכויות, כאשר זה יכלול את יתרת הנחלה המצויה בשימוש חקלאי, לאחר שנוכו משטח הנחלה הכולל חלקת המגורים, משקי עזר, שטחי תעסוקה, שטחים ציבוריים ושטחי הרחבה ועוד שימושים מאושרים שאינם חקלאיים."

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.