גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 065-2014

כללי דיווח על הפקה ואספקת מים

בכללי המים (קביעת תנאים ברישיון), התשע"ד – 2014 (קובץ התקנות 7341 שפורסם ביום 13 פברואר, 2014) נקבעו כללים לדיווח על הכנסות והוצאות מפעילות הפקה ואספקה של מים לרשות המים כדלקמן:

בכללי המים (קביעת תנאים ברישיון), התשע"ד – 2014 (קובץ התקנות 7341 שפורסם ביום 13 פברואר, 2014) נקבעו כללים לדיווח על הכנסות והוצאות מפעילות הפקה ואספקה של מים לרשות המים כדלקמן:

"26. (א) בעל רישיון יגיש לרשות הממשלתית, עד 15 באפריל של כל שנה, דוח שיכלול את כל הפרטים האלה:

(1) פרטים בדבר הכנסותיו והוצאותיו מפעילות הפקה ואספקה של מים ומיתקני התשתית המשמשים אותו לאותה פעילות, במתכונת שבתוספת הראשונה; סיפק הספק סוגי מים שונים במיתקני תשתית נפרדים לכל סוג מים יערוך את הדיווח בהפרדה בין מיתקני התשתית לכל סוג מים; לדוח יצורף הסבר בדבר אופן השיוך של הוצאות משותפות לפעילות;

(2) סכומים שהפקיד בפועל, אם הפקיד, בשנת הדוח לפיקדונות שייעודם שיקום ותחזוקה של מיתקני תשתית (להלן – פיקדונות שיקום) וסך כל הסכומים שנכללו בפיקדונות השיקום בתחילת שנת הדוח ובסופה;

(3) סכומים שהוציא בשנת הדוח על תחזוקת מיתקני תשתית ושיעורם מסך כל עלות הקמת מיתקני התשתית;

(4) סכומים שהשקיע בשנת הדוח בהקמת מיתקני תשתית;

(5) התעריפים שגבה בעבור מים שסיפק; גבה בעל רישיון תעריפים שונים מצרכנים או מספקי קולחין אחרים, יפורטו התעריפים ויובא הסבר לשוני ביניהם;

(6) הסכומים ושיעורי הגבייה בשנת הדוח, בחלוקה לגבייה של חיובים בשל מים שסופקו בשנת הדוח ולגבייה של חיובים בשל מים שסופקו לפני שנת הדוח; יובאו בנפרד פרטים בדבר שיעור הסכומים שנגבו בשל מים שסופקו לפני שנת הדוח מסך כל החובות בכל אחת מהשנתיים שקדמו לשנת הדוח;

(7) אירועים חריגים שאירעו בשנת הדוח; לעניין זה, "אירוע חריג" – אירוע או עניין החורגים מעסקי בעל הרישיון הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית, לרבות פגיעה במיתקני תשתית של בעל הרישיון, ושיש להם או עלולה להיות להם השפעה מהותית לרעה על פעילות בעל הרישיון לפי הרישיון.

(ב) הנתונים שבסעיפים קטנים (א)(1) עד (6) יבוקרו בידי רואה חשבון לפי תקני ביקורת מקובלים בישראל; לדוח תצורף חוות דעת של רואה החשבון שביצע את הבקרה האמורה.

(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א)(1), בעל רישיון שהכנסותיו משירותי מים וביוב עולים על 90% מסך כל הכנסותיו, רשאי להגיש, במקום פרטים כאמור, דוח כספי שנתי שלו, בתנאי שהדוח האמור ערוך לפי כללי החשבונאות המקובלים ולהוראות הדין החלות עליו ומבוקר בידי רואה חשבון. (תשומת הלב כי הגשת הדוחות הכספיים אינה פוטרת הגשת הנתונים בסע' א(2) – א(6)).

27. בעל רישיון יצרף לדוח השנתי על המצב הכספי הצהרה בנוסח שבתוספת השנייה. (הטופס רצ"ב כנספח לחוזר)

(ב) הוראות סעיפים 10, 26 ו-27 לא יחולו על בעל רישיון קטן, אלא אם כן הורה לו המנהל אחרת.

34. על אף האמור בסעיף 32, בעל רישיון יעביר דיווח לפי סעיף 26 לכללים בשל פעילותו בשנת 2012 ובשנת 2013 לא יאוחר מיום ל' בניסן התשע"ד (30 באפריל 2014); המנהל רשאי לדחות את המועד הקבוע בסעיף זה אם בעל הרישיון הגיש לו בקשה מנומקת, והוא מצא, כי היא מוצדקת."

להלן הגדרות המונחים בהם נעשה שימוש בכללים אלו:

"בעל רישיון" – לרבות מי שחלה עליו חובה לקבל רישיון ולמעט חברה או מפעיל;

"בעל רישיון קטן" – בעל רישיון שמעל 80% מהמים המסופקים על ידיו הם למטרת חקלאות ושסך כל כמות המים שהוקצתה לו ולצרכניו ברישיון אינו עולה על 500,000 מטרים מעוקבים בשנה;

"חברה" – כהגדרתה בחוק תאגידי מים וביוב, התשס"א-2001;

"מפעיל" – כל אחד מאלה:

(1) בעל רישיון עסק, כמשמעותו בחוק רישוי עסקים, של מט"ש או מי שמוטלת עליו חובה לקבל רישיון כאמור;

(2) אדם שבבעלותו, בהחזקתו, בהשגחתו או בפיקוחו פועל מט"ש;

להלן המתכונת שנקבעה בתוספת הראשונה:

השנה שקדמה

שנת הדוח לשנת הדוח

הכנסות ממכירת מים, בחלוקה לפי סוגים

הכנסות מריבית פיגורים

הכנסות אחרות ממים[1]

הכנסות מהיטלים[2]

סך הכל הכנסות

הוצאות קניית מים, בחלוקה לפי סוגים

היטלי הפקה

הוצאות אחזקה

הוצאות אנרגיה

הוצאות שכר ומינהלה

הוצאות מימון

פחת

הוצאות אחרות

סך הכל הוצאות

פרטים בדבר מיתקני תשתית המשמשים לפעילות הפקה ואספקה של מים

עלות הרכוש לתחילת שנה

תוספת לרכוש השנה

גריעות רכוש השנה

יתרת עלות לסוף שנה

פחת נצבר לתחילת שנה

פחת לשנה

גריעת פחת מנכסים שנגרעו

יתרת פחת נצבר לסוף שנה

סך הכול עלות מופחתת

כאמור בחוזרנו מס' 62/2014 "חובת דיווח שנתי על מפעל מים", ניתנה הקלה לדיווח לשנים 2013 – 2012, לפיה, רשאים בעלי רישיון, שאינם יכולים לדווח בהתאם למתכונת הנ"ל, להעביר את הדוחות הכספיים השנתיים וכן נתונים שונים שפורטו באותו חוזר.

רשימת ספקי המים החייבים בדיווח בשנים 2012-2013 מופיעה באתר רשות המים בלשונית רשות המים לשירותך/דיווח ספקי המים/חייבי דיווח (תנאים ברישיון) והיא כוללת מעל 1,300 ספקי מים.

רשות המים מפרסמת את הדוחות הכספיים של ספקי המים והביוב באתר האינטרנט שלה (נתונים ומידע מקצועי/פרטים ודוחות של תאגידי מים וביוב).

לאור כל האמור לעיל, מומלץ לישובים לפנות לרשות המים בבקשה לקבלת פטור מהגשת דוחות ו/או ארכה להגשת הנתונים בנוסח הנדרש גם לשנים 2012-2013 ולא להגיש את הדוחות הכספיים בצירוף הנתונים הנוספים הנדרשים.

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למר יעקב צ'סנר במשרדנו בתל אביב.