גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 042-2014

מדיניות הקצאת קרקע לנכי צה"ל להפעלת תחנות דלק

לאחרונה החליטה הנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על עדכון מדיניות הקצאת הקרקע לתחנות דלק לנכים מומלצי אגף השיקום. מדיניות ההקצאה עודכנה בנוגע לתקופת החכירה ולעניין העברת הזכויות בקרקע (החלטת הנהלת רמ"י מס' 3473 מיום 24.12.2013).

לאחרונה החליטה הנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על עדכון מדיניות הקצאת הקרקע לתחנות דלק לנכים מומלצי אגף השיקום. מדיניות ההקצאה עודכנה בנוגע לתקופת החכירה ולעניין העברת הזכויות בקרקע (החלטת הנהלת רמ"י מס' 3473 מיום 24.12.2013).

החלטת הנהלת רמ"י מס' 3473 מיום 24.12.2013

"1. לעניין תקופת החכירה – בתום תקופת החכירה – חוכר אשר שילם 51% מערך הקרקע עפ"י שומת השמאי כהצעת האגף – זכאי יהיה לתקופה נוספת בת 49 שנים. במידה ומסיבה כלשהי תפחת לו התקופה מ-49 שנים, החוכר יהא זכאי להחזרי תשלומים, עם תוספת ריבית והצמדה עפ"י חוק ותחנת הדלק תועבר לרשות הרשות.

2. לעניין העברת הזכויות – במקרה בו התבצעה העברת זכויות טרם קבלת החלטת זו של הנהלת הרשות זו – העברת הזכויות תיוותר על כנה ולא ניתן יהא להשיב את המצב לפני ההעברה."

דברי ההסבר שצורפו להחלטת ההנהלה

"1. בשנת 1971 נקבע הסדר בין מינהל מקרקעי ישראל לבין משרד הביטחון להקצאת קרקע לתחנות דלק לנכים מומלצי אגף השיקום. (יש לציין כי בהסדר יש אזכור להחלטה משנת 1962 אשר קבעה לראשונה כי המינהל יקצה קרקע לתחנת דלק רק למועמדים אשר יומלצו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון) עיקרו של ההסדר:

א. החכרת קרקע לשם הקמת תחנת דלק תיעשה אך ורק לנכה אשר יומלץ על ידי אגף השיקום שבמשרד הביטחון.

ב. חברות הדלק תקבלנה מהנכה בחכירת משנה את שטח הקרקע אשר הוא קיבל, בהתאם להסדר הנזכר בסעיף א.

ג. חברות הדלק תממנה הקמתן של תחנות התדלוק והמזנון. הסדר המימון האמור לא יחול על השטח הצמוד לתחנת הדלק והמשמש לעיתים למטרות נוספות כמו תחנות סיכה, מסעדה וכד'. נכה אשר קיבל קרקע בחכירה לשם הקמת תחנת דלק לא יורשה להעביר זכותו בתחנה לאחר, אלא אם המקבל הנו נכה המומלץ על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון.

ההסדר האמור קיבל תוקף של החלטה בדבר המדיניות הקרקעית של מועצת מקרקעי ישראל בשנת 1992 בהחלטת מועצה 545, אשר לשונה כדלקמן:

א. מינהל מקרקעי ישראל יקצה קרקע למטרת תחנות דלק לנכי צה"ל, לפי המלצת אגף השיקום במשרד הביטחון, ללא קיום מכרז.

ב. המינהל יקצה קרקע שלא בהתאם לסעיף א' רק אם מנהל אגף השיקום במשרד הביטחון יודיע שאין מצדם מניעה לכך לגבי אותה קרקע, או למטרות תדלוק פנימי, לא מסחרי, ליישוב שהוא אגודה שיתופית או למפעל, אשר יש להם חוזה עם המינהל, וזאת לשימוש פנימי לא מסחרי.

2. עד שנת 1993 התבצעה הקצאת קרקע לתחנות דלק באמצעות ועדה בין משרדית בהשתתפות מינהל מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה ומשרד הביטחון. הועדה דנה בפניות חברות הדלק לקבל הקצאת קרקע וקישרה בין חברת הדלק לנכה מומלץ אגף השיקום.

3. בשנת 1992 התקבל חוק חובת המכרזים, תשנ"ב- 1992 ובתקנות שהותקנו בשנת 1993 נקבע הפטור מחובת מסירת קרקע לנכה צה"ל במכרז כלהלן:

"25 (16) הענקת זכויות חכירה במקרקעין לנכה צה"ל, לשם הפעלת תחנת דלק, לפי המלצת אגף השיקום במשרד הביטחון."

יצויין כי תקנה 25(16) לתקנות חובת המכרזים אינה קובעת חובה, שעל מינהל מקרקעי ישראל למסור קרקע לנכה בפטור ממכרז, אלא מאפשרת למינהל להפעיל שיקול דעת במסירת קרקע בפטור ממכרז. על כך יש להוסיף, שתקנה מס' 42 לתקנות חובת המכרזים קבעה שעל משרד ממשלתי או תאגיד שהוקם בחוק להעדיף, ככל האפשר, את ההתקשרות בדרך של מכרז.

4. בתאריך 13.8.1997 התקבלה החלטת ממשלה מס' 2471, בדבר הגברת התחרות במקטע תחנות הדלק. בין היתר, נקבע בהחלטה כי נושא הקצאת קרקע לתחנות דלק לנכי צה"ל יסוכם בין משרד התשתיות, משרד הביטחון ומשרד האוצר.

בהמשך להחלטה האמורה, סוכם בתאריך 16.3.1998 בין הצדדים, אשר כללו בנוסף את נציגי ארגון נכי צה"ל בין היתר, את הדברים הבאים:

א. לבעלי זכויות בקרקע אשר מנוהל על ידי מינהל מקרקעי ישראל, לרבות חוכר, מחזיק, בר רשות וכו' יתאפשר הקמתה של תחנת דלק בהתאם לכללי שינוי יעוד וניצול של מינהל מקרקעי ישראל וזאת ללא צורך לשלב בהן נכה מומלץ אגף השיקום.

ב. מינהל מקרקעי ישראל יאתר אתרים פוטנציאליים להקמת תחנת דלק. האתרים יקובצו במקבצים אשר יועברו לאגף השיקום, כאשר בכל מקבץ איתורים יפורטו האיתורים הספציפיים ותחזית מינהל מקרקעי ישראל למכירת כמויות דלקים חודשית בליטרים בכל איתור

1. בכל מקבץ רשאי אגף השיקום לבחור תוך 30 יום מיום קבלת נתוני האתרים ממינהל מקרקעי ישראל, מספר אתרים כך שתחזית מכירות הדלקים בהן מהווה 50% מסך תחזית מכירות הדלק במקבץ.

2. יתר האיתורים אשר לא יבחרו על ידי אגף השיקום, ישווקו במכרז פומבי.

ג. הקצאת הקרקע לנכה תהא עד הגיעו לגיל 70, כשזכויותיו יגיעו לקיצן עם מותו של הנכה.

ד. הזכויות לא יועברו לשאריו או לנושיו של הנכה אלא יוקצו מחדש לנכה אחר לפי המלצת אגף השיקום.

ה. צוות בראשות המינהל ובהשתתפות אגף השיקום, משרד התשתיות משרד האוצר וארגון נכי צה"ל ינסח כללים על אופן החזרת הזכויות והקצאתן מחדש לנכה אחר כאמור לעיל. כפי שנמסר לי, הצוות התכנס מס' פעמים ואולם לא יצא מתחת ידיו החלטות כלשהן.

5. בתאריך 4.5.1998 החליטה מועצת מקרקעי ישראל בהחלטה 827, לאמץ את ההסדר, תוך מתן דגש כי הקצאת הקרקע לנכים הנבחרים תהיה למטרת שיקומו התעסוקתי של הנכה עד הגיעו לגיל 70 ותעשה בפטור ממכרז, על פי הוראות חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 והתקנות שהותקנו על פיו. זכויות החוכר בתחנה לא ניתנות להורשה או העברה לאחר. זכויות אלו יועברו לנכה צה"ל אחר שיבוא במקומו.

6. בתאריך 29.7.1998 חוקק חוק משק הדלק (קידום התחרות) (תיקון), התשנ"ח-1998. חוק משק הדלק אימץ את הסיכום האמור בנושא שיקום תעסוקתי מיום 16.3.1998. כמו כן, קבע החוק כי מינהל מקרקעי ישראל ישווק בשנת 1998 50 מגרשים לפחות ובכל אחת מהשנים 1999, 2000 – 75 מגרשים נוספים לפחות.

7. בתאריך 13.8.1998 החליטה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (בהחלטה מס' 2162) כי עסקאות למטרת תחנת דלק תתבצענה שלא על בסיס תמלוגים, כפי שהיה נהוג בעבר, אלא על בסיס שומת השמאי הממשלתי וישולמו דמי חכירה מהוונים בגין ההקצאה. נוסח חוזה החכירה שיחתם יהיה כנוהג בהקצאת קרקע למסחר ובתנאים מיוחדים כמתחייב מהחלטת המועצה 827.

8. בתאריך 29.10.2001 החריגה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל (בהחלטה מס' 308) קבוצת נכים (15 במספר) מהקבוע בהחלטת מועצה 827 והחלטת הנהלה 2162 וקבעה כי בחוזים של נכים אלה יוסרו מגבלת הגיל וסעיף אי ההורשה. יחד עם זאת, התשלום עבור הקרקע יהיה מהוון. בחלוף השנים ניתנו אופציות שונות לתשלום ואולם בכל האופציות הכוונה הייתה כי התשלום בפועל יהיה ריאלי, עד כמה שניתן, וביחס ישר לשווי הקרקע.

9. עם חלוף השנים הסתבר כי חלק ניכר מנכי צה"ל העבירו זכויותיהם לחברות הדלק, כך שמטרת החכירה, קרי "שיקומם התעסוקתי" חדל מלהתקיים. כמו כן, הסתבר כי כשנכה נפטר, אגף השיקום לא הודיע למינהל על כך ואין מעקב ופעולה בהתאם לחוזה.

בסיכום הדיון שנערך בפרקליטות המדינה מיום 10.12.2012 הונחה המינהל לשלוח הודעות על בטלות חוזי החכירה לבני משפחות נפטרי נכי צה"ל, שהחזיקו בחוזים להפעלת תחנות דלק ולפעול להחזרת קרקעות שהוקצו לנכים ואשר הועברו לצדדים שלישיים."

לפרטים נוספים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.