גרסת הדפסה
מושבים מספר: 003-2014

שיווק מגרשים ללא מכרז בישובי המרכז

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל האחרונה (מיום 31.12.2013), התקבלה החלטה בעלת השלכות משמעותיות לגבי שיווק מגרשים ללא מכרז במושבים בהם נחלות לא מאוישות שאינן בנגב או בגליל.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל האחרונה (מיום 31.12.2013), התקבלה החלטה בעלת השלכות משמעותיות לגבי שיווק מגרשים ללא מכרז במושבים בהם נחלות לא מאוישות שאינן בנגב או בגליל.

ההחלטה הדנה באיוש נחלות מפרידה בין "ישובי נגב גליל" (ישובים אשר נמצאים בתחום הגליל או הנגב כהגדרתם בחוק), בהם יתאפשר הליך של איוש נחלות פנויות (בתנאים מסוימים אשר נקבעו בהחלטה), ובין "ישובי מרכז הארץ", בהם הוחלט כי לא ישווקו נחלות לא מאוישות. אך תנתן אפשרות להמירם במגרשי מגורים אשר ישווקו ללא מכרז ו25% מתמורתם תועבר לאגודת המושב עבור פתוח ותשתיות .

להלן נוסח ההחלטה (החלק הרלוונטי)- הנוסח המחייב יהיה זה שיתפרסם עם כניסתה של ההחלטה לתוקף לאחר שיחתמו עליה השרים.

"ביישובי מרכז הארץ:

1. לא ישווקו נחלות אשר אינן מאוישות.

2. נחלות אשר אינן מאוישות תבוטלנה ותקן הנחלות של המושב יופחת בהתאמה.

3. חלקת המגורים בנחלות הלא מאוישות ו/או הקרקע המיועדת לתכנון למגורים בישובים בהם לא קיים תכנון ליתרת הנחלות הלא מאוישות, תיועד למגרשי מגורים (להלן: "המגרשים"). היקף המגרשים אשר יתוכננו יהיה שנים או שלשה מגרשים בגודל של לא יותר מ- 500 מ"ר לכל מגרש, כפול מספר הנחלות הלא מאוישות, בהתאם להחלטת האגודה ובכפוף למגבלות התכנון. תכנון המגרשים יהיה באחריות האגודה.

4. בחמש השנים הראשונות מיום אישור החלטה זו, ככל שתאושר תוכנית מפורטת למגרשים, ישווקו המגרשים בתשלום מלא למומלצי האגודה. האגודה לא תגבה כל תשלום כתנאי להמלצתה.

5. לאחר חמש שנים מיום אישור החלטה זו, וככל שלא ישווקו המגרשים למומלצי האגודה, ישווקו המגרשים במכרז פומבי.

6. יתרת הקרקע בחלקה א' שלא יועדה למגרשי מגורים וכן חלקות ב' ו- ג' המיוחסות לנחלות שהופחתו מתקן הנחלות, יועברו כתוספת למשבצת האגודה. השטח המעודכן של משבצת האגודה לא יעלה על מכפלת תקן הנחלות המעודכן של משבצת, בתקן גודל הנחלה שנקבע בעבר, בתוספת 15%. יתרת השטח מעבר לשטח המעודכן של המשבצת, תוקצה למושב בהסכם עונתי בהתאם לשיקול דעת הרשות.

7. מתוך כספי תמורת המגרשים תקבל האגודה 25% מתקבולי הרשות בגין שיווק המגרשים. ככל שבשטח נחלה יתוכננו שני מגרשים, התמורה בגין שיווק מגרשים אלו (2 המגרשים) לא תעלה על 300,000 ש"ח. ככל שבשטח נחלה יתוכננו שלשה מגרשים, התמורה בגין שיווק מגרשים אלו (3 המגרשים) לא תעלה על 500,000 ש"ח לנחלה.

8. כספי התמורה, בהתאם לאמור בסעיף 5 לעיל, יועברו לאגודה לטובת השקעות של פיתוח ותשתיות במושב בהתאם לתוכנית שתאושר ע"י הרשות.

9. בכפוף לאמור בסעיף 4 לעיל, ישווקו המגרשים במכרז פומבי.

10. מושב אשר יתנגד לתכנון ו/או שיווק המגרשים, יוקטן תקן הנחלות שלו, כך שגודל המשבצת החדש יהיה בהתאמה למספר הנחלות המאוישות.

לדעתנו ההחלטה נוגדת את הזכויות החוזיות שיש לאגודת המושב אשר חוכרת את כל הנחלות עשרות רבות של שנים.

למרות האמור לעיל יוצרת ההחלטה אפשרויות חדשות שיש בהן הזדמנויות הטבות כלכליות.

אגודות המושבים חייבות לקבל החלטה האם להאבק בגזרות ההחלטה הקשה (בדרך משפטית) לרבות דרישת פיצויים עבור הפקעת (גריעת) שטחי משבצת הנחלות או לפעול במתווה ההחלטה החדשה.

להלן התייחסות קצרה לשלושת המרכיבים המרכזיים במתווה ההחלטה החדשה:

א. כספי התמורה המיועדים לפיתוח ולתשתיות – אגודת המושב תקבל 25% מתקבולי רמ"י– בסכום מירבי של כ- 500,000 ש"ח לנחלה. דוגמא: במושב שבו 20 נחלות שטרם אויישו יועברו 10 מילון ש"ח לפיתוח ולתשתיות.

ב. חלף היטל השבחה בגין כל נחלה יועבר חלף היטל השבחה ( 12% מתקבולי רמ"י) למועצה האזורית של אותו ישוב בסכום מוערך של כ- 300,000 ש"ח לנחלה- באם שווי מגרש כמיליון ש"ח. בסה"כ פוטנציאל ההכנסות לפיתוח ולתשתיות במתווה המוצע בדוגמא שלעיל (20 נחלות שטרם אויישו) כ-16 מיליון ש"ח.

ג. גריעת שטחי משבצת הנחלות ללא פיצוי כספיעל פי ההחלטה יגרעו משטחי משבצת הנחלות של המושב כל שטחי הנחלות שטרם אויישו העולים על 15% משטח ההנחלות המאויישות.