גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 130-2013

הצעה להסדר ביניים למתן היתרי בניה בקיבוצים

לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, אשר צפויה להתקיים ביום 31.12.2013, תוגש הצעת החלטה שעניינה "בניה למגורים בקיבוצים אשר קיבלו החלטה על שיוך דירות לפי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 751 - הסדר ביניים".

לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, אשר צפויה להתקיים ביום 31.12.2013, תוגש הצעת החלטה שעניינה "בניה למגורים בקיבוצים אשר קיבלו החלטה על שיוך דירות לפי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 751 - הסדר ביניים".

בחוזר זה יובאו, כדלקמן:

א. הצעת החלטה להסדר ביניים כלשונה (פורסמה ביום 18.12.2013).

ב. מכתבו של מזכיר התנועה הקיבוצית, מר איתן ברושי למנהל רמ"י, מר בנצי ליברמן (מיום 3.12.2013, טרם פרסום ההצעה).

ג. מכתבם של נציגי התנועה הקיבוצית: רכז אגף כלכלה, מר דגן לוין; רכז הקרקעות, מר רפי עשת ומרכז המח' המשפטית, עו"ד מיכה דרורי למזכירי/מנהלי הקיבוצים. (מיום 19.12.2013).

א. הצעת החלטה 449 - בניה למגורים בקיבוצים אשר קיבלו החלטה על שיוך דירות לפי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 751 - הסדר ביניים

כרקע להצעת ההחלטה דנן, להלן דברי ההסבר שצורפו להצעה:

" 1. קיבוצים רבים אשר קיבלו החלטה על שיוך דירות בהתאם להחלטת מועצה 751 בדבר שינויים במבנה הארגוני והקצאת קרקע בקיבוצים טרם החלו במימוש החלטת מועצה זו (טרם הופנו חברים לרשות לחתימה על חוזי חכירה בין הרשות לבין חברי הקיבוץ) מאידך, קיבוצים אלה המשיכו בקליטת חברים חדשים לקיבוץ לאחר המועד הקובע על פי החלטה 751.

2. הקיבוצים מבקשים כי הרשות תחתום על בקשות להיתר בניה להקמת בתי מגורים חדשים בחלקת המגורים בקיבוץ (כהגדרתה בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1155) על ידי החברים החדשים ובמימונם.

3. ביום 20.5.13 הוחלט על הקמת צוות משותף של נציגי רשות מקרקעי ישראל והתנועה הקיבוצית אשר יבחנו את החיכוך, ככל שקיים, בין הרשות לבין הקיבוצים בנושא בניה למגורים לחברי קיבוץ ויבחנו אפשרות לגיבוש מסלול נוסף לצד השיוך הקנייני אשר מוסדר כיום בהחלטה 1155 ובהחלטה 751.

4. קיבוצים רבים טרם החליטו האם לפעול למימוש החלטה 751 או להצטרף להסדר הקבוע בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1155 או להצטרף למסלול הנוסף, ככל שיאושר, או לבטל את החלטת השיוך, לפי הכללים שתקבע הרשות.

5. בנוסף, הרשות טרם החלה ביישום החלטה 1155 בשל עיכובים בהפעלת היחידה אשר תטפל בנושא זה ועקב העדר הוראות מפורטות בדבר ישום ההחלטה.

6. מוצע כי במהלך תקופת הביניים הדרושה לצורך הפעלת החלטה 1155 והמסלול הנוסף ככל שיהיה, אך לא יאוחר מיום 31.12.15, תחתום הרשות על בקשות להיתר בניה להקמת בתי מגורים אשר יוגשו עד למועד זה על ידי חברים חדשים, בכפוף להסכמת הקיבוץ והחברים החדשים והתחייבותם לפעול בהתאם לעקרונות המוצעים."

להלן נוסח ההצעה כלשונה:

" בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך – 1960, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום ­­­­­­________ לאשר הסדר ביניים לחתימה על בקשות להיתר בניה להקמת בתי מגורים חדשים בחלקות המגורים בקיבוצים אשר החליטו על אימוץ החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 751 בדבר שינויים במבנה הארגוני והקצאת קרקע בקיבוצים:

הגדרות:

"החלטת הקיבוץ" – החלטת הקיבוץ על שיוך לפי החלטת מועצה 751 או החלטת הקיבוץ להצטרף להסדר הקבוע בהחלטת מועצה 1155 או החלטת הקיבוץ להצטרף למסלול החלופי או החלטת הקיבוץ לבטל את החלטת השיוך.

"החלטת השיוך" – החלטת הקיבוץ על שיוך לפי החלטת מועצה 751.

"המועד הקובע" – 31.12.15.

"המסלול הנוסף" – מסלול נוסף לבניה למגורים בקיבוצים לצד השיוך הקנייני אשר מוסדר כיום בהחלטת מועצה 1155 ובהחלטת מועצה 751, ככל שיאושר על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

"חברים חדשים" – חברי קיבוץ חדשים אשר התקבלו לקיבוץ לאחר המועד הקובע על פי החלטת מועצה 751.

"חלקת המגורים" – חלקת המגורים כהגדרת בהחלטת מועצה מס' 1155 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.

"קיבוץ" – קיבוץ אשר קיבל החלטה באסיפה הכללית על אימוץ החלטת מועצה מספר 751 וטרם הפנה חברים לרשות לחתימה על חוזי חכירה בין הרשות לבין חברי הקיבוץ.

"תקופת הביניים" – תקופת הביניים הדרושה לצורך הפעלת החלטת מועצה 1155 והמסלול הנוסף ככל שיהיה, אך לא יאוחר מיום 31.12.15.

רשות מקרקעי ישראל תחתום על בקשות להיתר בניה להקמת בתי מגורים בחלקת המגורים בקיבוץ אשר יוגשו על ידי חברים חדשים במהלך תקופת הביניים בכפוף להסכמת הקיבוץ והחברים החדשים והתחייבותם לפעול בהתאם לעקרונות אלה:

1. בכוונת הקיבוץ לפעול לביצוע החלטת השיוך או להצטרף להסדר הקבוע בהחלטה 1155 או להצטרף למסלול החלופי או לבטל את החלטת השיוך עד לתום תקופת הביניים.

2. קיבוץ אשר יבקש לעבור מהחלטה 751 להחלטה 1155 לאחר המועד הקובע, תחול לגביו הוראת המעבר הקבועה בהחלטה 1155 במלואה ללא זכות קיזוז/השבה בגין התשלומים בהם חייבים החברים ו/או שולמו בהתאם להסדר זה.

3. במקרה שהקיבוץ לא יצטרף במועד הקובע להחלטה 1155 או לכל מסלול חלופי אחר שיאושר עד תום תקופת הביניים, או לא יבטל את החלטת השיוך, ישלם החבר החדש דמי חכירה מהוונים כקבוע בהחלטה 751 (91% מערך המגרש). תשלום זה יחול גם על חברים חדשים אשר התקבלו לקיבוץ לאחר המועד הקובע לפי החלטת מועצה 751 ולפני ה- 27.3.07; הקיבוץ לא יבוא בכל טענה ו/או דרישה ו/או תביעה כנגד הרשות בגין דרישה זו ולא יצטרף לכל הליך משפטי שיוגש על ידי חברי הקיבוץ בקשר לדרישה זו.

  1. הקיבוץ יודיע לחבר החדש כי במידה והקיבוץ לא יחליט על הצטרפות להחלטת מועצה 1155 או למסלול החלופי או ביטול החלטת השיוך, יחויב החבר החדש בביצוע השיוך לפי החלטה 751 לרבות תשלום דמי חכירה מהוונים כקבוע בהחלטה 751 (91% מערך המגרש).
  2. במקרה של הצטרפות להסדר הקבוע בהחלטה 1155, הקיבוץ ישלם לרשות 3.75% מערך חלקת המגורים על פי שומה עדכנית ויידרש לעמוד בכל יתר התנאים הקבועים בהחלטה זו, תוך 90 יום מיום קבלת דרישת תשלום מהרשות.
  3. תנאי לחתימת הרשות על הבקשה להיתר הינו העמדת ערבות בנקאית, ע"י החבר החדש, על סך של 50,000 ₪ באזור עדיפות לאומית ב' ו-200,000 ₪ באזור שאינו אזור עדיפות.

הרשות תחתום על בקשה להיתר להקמת בית מגורים לחברים חדשים אשר נקלטו בקיבוץ לפני 27.3.07 ללא המצאת ערבות בנקאית של החבר החדש ובלבד שהקיבוץ ימציא ערבות בנקאית או תשלום בגובה 3.75% מערך חלקת המגורים וזאת לצורך הבטחת הצטרפותו של הקיבוץ להחלטה 1155.

  1. בטרם ביצוע השיוך לפי החלטה 751 או החלטה 1155, לפי העניין, לא ייחתם חוזה חכירה פרטני עם החבר החדש.
  2. במקרה שלא שולם התשלום הנדרש על ידי החבר החדש ובמועד שנקבע לתשלום, תחולט הערבות הבנקאית ע"ח התשלום כאמור. ככל שלא יהא בסכום הערבות לכסות את כל התשלום כאמור, החבר החדש (או הקיבוץ, לפי העניין) ישלם לרשות דמי חכירה שנתיים בגין השימוש במגרש המגורים. תשלומים אלו יחשבו כתשלומים ע"ח דמי החכירה המהוונים.
  3. אם החבר החדש לא יעמד בהתחייבויותיו והקיבוץ לא יפנה חבר אחר לרשות לרכישת הזכויות במגרש תוך 120 יום, יסכים הקיבוץ לגריעת מגרש המגורים משטח המשבצת והמגרש יוקצה על ידי הרשות למועמד אחר אשר יתקבל לחברות בקיבוץ; לא נמצא מועמד, הרשות תהיה רשאית להקצות את המגרש גם למי שאינו חבר קיבוץ. במקרה זה יהיה החבר החדש זכאי לקבל מהרשות את שווי השקעותיו במגרש, כפי שיקבע על ידי השמאי הממשלתי מתוך התמורה המתקבלת ממכירת המגרש לאחר ניכוי דמי החכירה המהוונים והוצאות הרשות.
  4. הקיבוץ יפקיד ערבות בנקאית עד לגובה של 1 מיליון ש"ח, להסדרת השימושים הלא מוסדרים הידועים כיום במשבצת, ככל שישנם. במידה ולא יוסדרו כל השימושים הלא מוסדרים בקיבוץ עד למועד הקובע תחולט הערבות. הסדר זה אינו מהווה הסכמה ו/או ויתור של הרשות בקשר להסדרת כל השימושים הלא מוסדרים במשבצת, לרבות תשלום דמי שימוש בגין תקופת העבר והפסקת השימושים הלא מוסדרים ככל שאין אפשרות להסירם בהתאם להחלטות המועצה ונהלי הרשות.

הקיבוץ לא יעלה טענת התיישנות כנגד דרישה ו/או תביעה של הרשות בקשר לשימושים לא מוסדרים בתקופה החל משבע שנים אשר קדמו לקבלת החלטת מועצה זו.

11. לא תתאפשר הצטרפות הקיבוץ להחלטת מועצה 1155 עד להסדרה מלאה של כל השימושים הלא מוסדרים במשבצת. לא הוסדרו כל השימושים הלא מוסדרים עד המועד הקובע, החברים החדשים יידרשו לשלם לרשות באופן מידי דמי חכירה מהוונים בשיעור של 91% מערך הקרקע עבר מגרשי המגורים.

עיכוב בהשלמת הסדרת השימושים הלא מוסדרים מצד הרשות ידחה את הדרישה לתשלום דמי החכירה המהוונים הנ"ל עד למועד שיקבע על ידי הרשות להשלמה הסדרת השימושים הלא מסודרים והתשלום בגינם ובלבד שבקשה מלאה להסדרת השימושים הלא מוסדרים, כנדרש בהתאם לנהלי הרשות, הוגשה לרשות על ידי הקיבוץ לא יאוחר מיום 31.4.15.

  1. לא תינתן התחייבות לרישום משכנתא על חלק מסיים מהמשבצת לטובת חברים חדשים או על מגרשים בודדים בטרם שיוך מגרשי המגורים בהתאם להחלטות המועצה.
  1. כל בתי המגורים/יחידות הדיור בגינם מבוקשת חתימת הרשות על בקשה להיתר בניה יכללו בשטח חלקת המגורים.
  2. הסדר זה יחייב את הקיבוץ ואת החברים אף אם טרם אושרה תוכנית לצורכי רישום בקשר למגרשי המגורים בחלקת המגורים ולא ייחתם חוזה חכירה ישיר בין החבר לבין הרשות אף לאחר תשלום התשלומים אשר נדרשו על ידי הרשות עד להמצאת "תוכנית צל" שהוכנה על ידי הקיבוץ ואשר מחלקת את חלקת המגורים למגרשים.

במקרה של שינוי בשטח המגרש בעקבות אישור תוכנית, לא תיערך התחשבנות כספית בשל שינוי בשטח המגרש אשר לא יעלה או ירד מ- 20% משטחו של המגרש בהתאם ל"תוכנית הצל".

  1. ככל שתאושר החלטה אחרת על ידי מועצת מקרקעי ישראל במהלך תקופת הביניים הנוגעת לבניה למגורים בקיבוצים ואשר רלוונטית לקיבוץ, רשאי הקיבוץ לפעול בהתאם להחלטת המועצה החדשה ובלבד שהקיבוץ ימציא לרשות כתב שיפוי בגין כל דרישה ו/או תביעה של חבר קיבוץ אשר פעל בהתאם להסדר ביניים זה.
  2. במקרה של ביטול החלטת הקיבוץ על שיוך דירות לחברים, יחולו הכללים אשר יהיו תקפים באותו מועד לגבי בניה למגורים בקיבוצים מתחדשים אשר לא קיבלו החלטה על שיוך ו/או קיבוצים מתחדשים אשר ביטלו את החלטת שיוך, המתבצעת על ידי חבריםובמימונם.
  3. אין בהסדר הביניים אשר גובש לגרוע מעמדת הרשות לגבי כל חובה אחרת על פי החלטות המועצה ונהלי הרשות בקשר לבניה למגורים בקיבוצים ו/או יישום החלטות 751 ו- 1155, ובכלל זה, תשלום דמי חכירה מהוונים בגין בניה למגורים מעל 160 מ"ר בהתאם להחלטה 1085, התחייבות הקיבוץ למגבלות תמ"א 35 על פי החלטה 1155).
  4. על שיעורי התשלום המלאים הקבועים בהחלטה זו (91% מערך המגרש) יחולו הנחות אזור בהתאם להחלטת מועצה 1273 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה.
  5. המועצה מסמיכה את הנהלת הרשות לגבש כללים להחלת הסדר זה על מושבים שיתופיים."

ב. מכתבו של מר איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית למר בנצי ליברמן, מנהל רמ"י:

"פנייתי זו הנה בעקבות התרשמותי ביממה האחרונה שנראה שהנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הולכת לקבל החלטה נוספת ל"הסדר ביניים", שכמו קודמותיה לא תאפשר חידוש הקליטה ובניה בקיבוצים.

כפי שהובהר פעמים רבות, עמדתנו המוצקה הנה כי אין לרמ"י כל זכות או עילה למנוע חתימה על היתרי בניה למגורים בקיבוצים. יחד עם זאת, במסגרת הנסיונות להגיע לפשרה, אני מנסה נסיון נוסף, אחרון ככל הנראה, להציע הצעה נוספת, שאולי יהא בה כדי להוות פתרון כואב וקשה מבחינתנו, אבל כזה שאולי ניתן יהיה בקיבוצים מסויימים לעמוד בו, בנסיבות הקשות בהן הם נמצאים.

לגופו של עניין, אני מציע בלב כבד מספר צעדים קצרים ופשוטים מצידם של הקיבוצים והחברים. צעדים אלו הנם קשים וחמורים כלפי הקיבוצים והחברים, ואתקשה להבין סירוב של רמ"י לקבלם:

א. תשלום מקדמה כספית

כל חבר חדש מכאן ואילך המבקש היתר לבניית דירה חדשה בקיבוץ בו אומצה כדין החלטה 751 (כולל אישור ו' פרוגרמות), ימציא לרמ"י מקדמה ע"ח התמורה שתשולם ע"י הקיבוץ ו/או החבר לרמ"י, באופן מדורג:

50,000 ₪ בישובים באזור עדיפות לאומית ב';

100,000 ₪ בישוב שאינו באזור עדיפות, אך הנו צפונית לחדרה או דרומית לגדרה;

150,000 ₪ בישובים הנמצאים בין גדרה לחדרה

(ישובים באזור עדיפות א' וקווי עימות פטורים מתשלום מקדמה)

תשלום זה ילווה להצהרה תמציתית של החבר החדש כי ידוע לו כי תשלום זה הנו מקדמה בלבד על חשבון תמורה כספית עתידית וכי הסכום הסופי שיחוב לרמ"י עלול להיות גבוה.

ב. התחייבות הקיבוץ לבחור בחלופת הסדרת זכויות המגורים תוך 24 חודשים לאחר סיום כלל עבודת המטה ע"י רמי

הקיבוץ ידרש לבחור מתוך אחת מארבע החלופות הלגיטימיות, וזאת רק תקופה סבירה (24 חודש) לאחר שתסתיים ברמ"י הכנת הוראות האגף, נהלים, חוזי החכירה והמסמכים הדרושים לישום בפועל של כל החלופות האפשריות הבאות:

(1) החלטה 751

(2) החלטה 1155

(3) "המסלול החדש" (מסלול צוות ליברמן)

(4) מסלול ללא שיוך (חוזה קיבוץ)

ג. איסור קבלת רווח כספי מהקרקע עד לגיבוש הסדר סופי

הקיבוץ וכל חבר חדש מתחייבים להמנע (או למנוע, לפי העניין) מהעברת זכויות או מכר של זכויות מגורים עד להסדרת זכויות המגורים לפי אחת מארבע החלופות לעיל, כולל כל התשלומים המגיעים לרמ"י על פיהן, בהתאמה.

יערך הסדר מיוחד המאפשר פדיון זכות המגורים וההשקעה של החבר בדירת המגורים במקרה של עזיבה או פטירה ח"ח בתוך תקופת הביניים, אולם ללא קבלת כל טובת הנאה בגין ערך הקרקע.

כל קיבוץ יפקיד ערבות בנקאית בסך 1.0 מיליון ₪ להבטחת קיום התחייבות זו.

ד. קיבוצים בהם לא אומצה החלטה 751

המשך הכללים הרגילים, בכפוף למתן התחייבות כאמור בס"ק ג' לעיל.

ה. כניסה למתווה הסדרת "שימושים חורגים"

רמ"י רשאי לדרוש מקיבוץ שאינו נמצא במתווה של הסדרת "שימושים חורגים" כניסה למתווה כאמור, כאשר בסמכות מנהל מחוז לדרוש ערבות בנקאית לעניין זה, עד לסכום של 1.0 מיליון ₪ לכל היותר. כזכור, לנושא זה גם הוקם צוות משותף האמור להציע פתרונות למחלוקות בקשר להסדרת שימושי התעסוקה בחצר הקיבוץ.

כפי שניתן לראות, הצעה זו הנה קשה וחמורה, ואינה מחוייבת המציאות. אולם, בתנאים שנוצרו, יתכן ויהיו קיבוצים שיוכלו לראות בה פשרה שניתן לעמוד בה למשך תקופת הביניים. חשוב מכל, אם ישמר פשוט וקצר – אולי גם יהיה ניתן לישום.

כפי ששמעתי ממך ומגורמים נוספים, "נמאס" לכם מהעומס והטרחה המלווים את העיסוק בבעיית הבניה בקיבוצים; בכל הכבוד, טענה זו הנה טענה מקוממת. ברור, כי אין לרמ"י, שיצרה את התסבוכת מלכתחילה, להלין לעניין זה אלא על עצמה! כפי שאתם בודאי מבינים, בעיה זו מעיקה על התנועה, הקיבוצים ועל חברי הקיבוצים לא פחות אלא הרבה יותר מאשר על רמ"י. בשבילנו מדובר בבעיה קיומית, לא פחות.

יותר מכך, אני עדיין מתקשה להאמין שבעיצומו של משבר בניה ודיור ארצי בעל מימדים קולוסאליים, הנושא העיקרי שמטריד את רמ"י אינו כיצד לזרז ולהגביר את הבניה לזוגות צעירים בקיבוצים, אלא דווקא כיצד לבלום, לחסום ולמנוע אותה!

לפיכך, אני מבקש שנתעשת כולנו וניעזר בויתורים הכבדים ומרחיקי הלכת שאני מציע כעת כדי "לרדת מהעץ" ולאפשר חידוש מהיר ומידי של הבניה בקיבוצים.

באופן דומה, וחשוב אף יותר, אני מקווה כי נשכיל לגבש ביחד מסלול קבע חדש, שיפתור ויסיר מהשורש את כל החיכוחים הקיימים בין הקיבוצים לבין רמ"י.

למען הסדר הטוב, אבהיר כי כל האמור בהצעה זו הנו במסגרת מו"מ לפשרה, תוך שמירת כל טענות וזכויות התנועה והקיבוצים לעניין זה."

ג. מכתבם של נציגי התנועה הקיבוצית למזכירי/מנהלי הקיבוצים:

"כידוע לכם, מזה תקופה של למעלה משנה קיים מצב של משבר וחוסר בהירות לגבי מהלכי הקליטה, הבניה ושיוך הדירות בקיבוצים, וזאת בעיקר עקב מדיניות רשות מקרקעי ישראל המסרבת לחתום על היתרי בניה בקיבוצים או מתנה חתימתה בתנאים בלתי אפשריים.

כפי שהובהר פעמים רבות, עמדתה המוצקה של התנועה הקיבוצית הנה כי אין לרמ"י כל זכות או עילה למנוע חתימה על היתרי בניה למגורים בקיבוצים. "עצירת חתימות" זו הנה בניגוד מוחלט לחוזי החכירה של הקיבוצים, להתחייבויות מפורשות של רמ"י ולדין.

יחד עם זאת, במסגרת נסיונות להגיע לפשרה, עוסקת התנועה ללא לאות בניסיונות לפתור את המשבר. במסגרת זו מתקיימת גם עבודה שוטפת מול שר השיכון (שהוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל) אורי אריאל, ומול מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן.

המאמצים מול גורמים אלו הם ארוכים, לא פשוטים ובדרך כלל גם מתסכלים, אולם בכל זאת, בסופו של דבר הוקם צוות מטעם שר השיכון לבדיקת מסלול חלופי נוסף לבניה ושיוך בקיבוצים. בין היתר, נדונה האפשרות לרכישה מרוכזת של מלוא זכויות הבניה למגורים בקיבוץ וניתוק מוחלט של הקיבוץ מרשות מקרקעי ישראל לעניין זה, וזאת בין בדרך של החלטה של מועצת מקרקעי ישראל ובין בדרך של חקיקה.

הצורך במציאת מסלול חלופי נוסף עלה, בין היתר, גם עקב הקשיים והלבטים הרבים בהם נתקלים הקיבוצים לגבי אפשרויות ומגבלות הבניה והשיוך לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל הקיימות, 751 ו-1155.

בנוסף לכך, לאור הזמן הדרוש לעבודה הן על "מסלול חדש" והן על פי החלטה 1155, שאינה ישימה ככל הנראה, לפחות בזמן הקרוב, נעשים גם ניסיונות חוזרים ונשנים מטעם רמ"י והתנועה לקביעת "הסדר ביניים" שיאפשר חתימת רמ"י (לשיטתם) על היתרי בניה בתקופה שעד לקיומם של הסדרים ישימים שיאפשרו החלטה מושכלת של הקיבוצים.

כך או כך, הודיע שר השיכון במכתב למזכיר התנועה מתאריך 19.11.13, כי הוא צופה שנוסח חדש של הסדר ביניים יוצע ע"י רמ"י עד לסוף חודש דצמבר, ש"ז, וכי עד לאותו מועד יסיים גם הצוות לעניין ההסדר החלופי את עבודתו ויגיש מסקנותיו. לדעתו של השר, ניתן יהיה להביא הצעה להסדר חדש כאמור להחלטת מועצת מקרקעי ישראל כבר בחודש פברואר, 2014.

במצב דברים זה, וכן בעקבות שאלות שהופנו אלינו מקיבוצים ומחברים שונים, מצאנו לנכון להמליץ לקיבוצים ולחבריהם לשקול בכובד ראש להימנע מקבלת החלטות משמעותיות ו/או בלתי הפיכות בטרם תהיה התמונה ברורה יותר ויהיה מידע טוב יותר לגבי החלופות האפשרות העומדות בפני הקיבוצים לעת הזו.

מצד אחד, על הקיבוץ והחברים לשקול האם קיימת דחיפות אמתית בקבלת החלטות חדשות במצב של חוסר בהירות כזה, והאם באמת יאפשרו ההחלטות שיתקבלו "יציאה מן המיצר", התקדמות מסודרת וקבלת היתרי בניה; מהצד השני, על הקיבוצים וחבריהם לשקול אם כדאי להם להתחייב למסלול מסוים, כאשר תוך זמן לא ארוך יתכן ויוצע מסלול ישים ומשתלם יותר לקיבוץ.

אנו סבורים, כי על הקיבוץ לשקול בכובד ראש את צעדיו במצב הנוכחי, ולהימנע מהחלטות שדחיפותן מוטלת בספק, ומשמעותן אינה ברורה דיה.

אנו מקווים כי מסמך זה יהיה לכם לעזר בבואכם לקבל החלטות (או כמומלץ, להמנע מקבלת החלטות בשלב זה) ובכל מקרה הנכם מוזמנים לפנות לח"מ בכל בקשה או שאלה בעניין זה."