גרסת הדפסה
מושבים מספר: 123-2013

הקצאת מגרשים ל"בני מקום" ללא מכרז

החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 1300 שעניינה "הקצאה לבני מקום הרשמה והגרלה" (המתקנת את החלטה 1286), נכנסה לתוקף ב- 6.11.2013. להלן עיקר השינויים הרלוונטיים:

עדכון הגדרת "בן מקום":

סעיף 1 הגדרת "בן מקום" עודכן והוא כדלהלן:

"מי שהוא בן יותר מ- 18 שנים, מחוסר דיור בעל תעודת זכאות על פי הקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון, שמקום מגוריו הקבוע ב- 3 השנים או ב- 6 שנים מתוך 10 השנים, שקדמו למועד פרסום המכרז, הינו בתחום שיפוטה של הרשות המקומית שבה ייבנה הפרויקט ובלבד שהמציא את אישור הרשות או משרד הפנים."

הקצאת מגרשים בישובים שאינם חקלאיים:

הוסף סעיף 6 כלהלן:

6. "במכרזים בישובים שאינם בגדר ישובים חקלאיים בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל 1253 או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה, בהם הרשות המקומית הינה מועצה אזורית, ניתן יהיה להקצות את יחידות הדיור המיועדות לבני המקום בהתאם לחלוקה הבאה:

6.1 40% לפחות, לבני המועצה האזורית.

6.2 עד 60%, לבני הישוב.

לעניין סעיף זה, "בן הישוב" – מי שהוא בן יותר מ- 18 שנים, מחוסר דיור בעל תעודת זכאות על פי הקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון, שמקום מגוריו הקבוע ב- 3 השנים או ב- 6 שנים מתוך 10 השנים, שקדמו למועד פרסום המכרז, הינו בתחום הישוב שבו יבנה הפרויקט, ובלבד שהמציא את אישור המועצה האזורית או משרד הפנים." (הדגשה שלי-ב.מ)

הסבר לסעיף זה (מתוך דברי ההסבר שצורפו להצעת ההחלטה):

"א. בישובים קהילתיים קיים ביקוש של בני הישוב להמשיך ולהתגורר בישוב בו הם מתגוררים. על פי החלטות המועצה יש לשווק את המגרשים בישובים אלה במכרזים פומביים או בהרשמה והגרלה כאשר הגדרת "בן המקום" בישובים קהילתיים שבשטחי מועצות אזוריות הינה, כל מי שהוא בן יותר מ- 18 שנים, ומקום מגוריו הקבוע הינו בתחום שיפוטה של המועצה האזורית.

ב. היות ומועצות אזוריות מתפרסות על פני שטחים גאוגרפיים נרחבים, כאשר לא בהכרח יש איפיון דומה בין הישובים השונים באותה מועצה, מוצע לתקן את ההחלטה, כך שעד 60% מהמגרשים המיועדים לבני מקום, יוקצו לבני הישוב בו מוקם הפרויקט ולפחות 40% יוקצו לתושבי המועצה האזורית."

הקצאת מגרשים שנותרו:

"הוסף סעיף 8 כלהלן:

"8. ככל שיוותרו מגרשים אשר יועדו להקצאה לבני מקום, בהתאם לכללי החלטה זו, לאחר סבב הקצאה ראשון, יהיה ניתן להקצות את אותם המגרשים שנותרו, לבני מקום, בהתאם לתנאי החלטה זו, למעט דרישת היותם מחוסרי דיור."

הסבר לסעיף זה (מתוך דברי ההסבר שצורפו להצעת ההחלטה):

"הקצאת מגרשים לבני מקום שיוותרו לאחר סבב ראשון שיועד לבני מקום, תתאפשר גם למי שאינו מחוסר דיור."

יובהר כי הוראת ההחלטה הקיימת בעניין שיווק מגרשים בישובים שאינם יישובי מיעוטים, לא השתנתה והינה כדלקמן:

" 4. בישובים שאינם יישובי מיעוטים ישווקו המגרשים כלהלן:

4.1 מקום בו הקצאת המקרקעין נעשית בהתאם לתקנה 25(23) לתקנות חובת המכרזים התשנ"ג- 1993, ניתן לקבוע כי חלק מיחידות הדיור, שישווקו במחיר מפוקח או ללא מחיר מפוקח בהתאם להחלטת מועצה מס' 1248 או כל החלטה שתבוא במקומה או שישווקו במסגרת החלטת מועצה 1249 או כל החלטה שתבוא במקומה, יוקצו לבני מקום, ובלבד שמספר יחידות הדיור שיוקצו בדרך זו לא יעלה על מספר יחידות הדיור שיאושרו על ידי הועדה המקומית לתכנון ובניה במסגרת תקנה 9 לתקנות התכנון והבניה (סטיה ניכרת מתוכנית), תשס"ב- 2002. ביחס ליחידות הדיור אשר יוקצו לבני מקום בהתאם לסעיף זה, קריטריון בני מקום יבוא בנוסף לכל קריטריון אחר הקיים בהתאם להחלטות המועצה.

4.2 באזור עדיפות לאומית א' וקו עימות יוקצו לבני המקום עד 50% מהמגרשים המוצעים באותו מועד.

4.3 באזור עדיפות לאומית ב' יוקצו לבני המקום עד 40% מהמגרשים מוצעים לציבור באותו מועד."

לפרטים ולהבהרות ניתן לפנות למשרדנו בת"א.