גרסת הדפסה
מושבים מספר: 109-2013

תיקון נוסף להחלטת המועצה בעניין בנייה למגורים באגודות ישובים חקלאיים

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל (להלן- המועצה) מיום 6.11.13 נתקבלה, בין היתר, הצעת החלטה שעניינה "בניה למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה שיתופית חקלאית", המתקנת את החלטה 1271 מיום 26.12.12.

להלן שני התיקונים בהחלטה 1271 אשר אושרו:

  1. תיקון ס' 3.3 להחלטה 1271 – אשר קבע כי "מספר המגרשים בתוכנית ושטחם/גודלם יהיה עפ"י קביעת מוסדות התכנון". במקום זאת, נרשם:

"שטח המגרשים בתוכנית יהא על פי קביעת מוסדות התכנון ובהתאם לצפיפויות הבניה הקבועות בתמ"א 35, לרבות כל תוכנית שתעדכן או תחליף אותה (תמ"א 35).

קיים מגרש בתוכנית תקפה אשר ניתן לפצלו לשני מגרשים ומעלה, בהתאם לצפיפויות הבניה של תמ"א 35, הרשות רשאית לדרוש את תיקון התוכנית לפיצול המגרש כתנאי להקצאה." (הדגשה שלי- ב.מ)

לעניין זה יפים דבריו של מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי, עו"ד דודו קוכמן, (מתוך מכתבו "הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל שתתקיים ביום 6.11.13, שנשלח לשר אורי אריאל, ערב ישיבת המועצה):

"בדיוק כמו שרשויות התכנון אינן מתוות מדיניות קרקעית, אין זה ראוי כי רשות מקרקעי ישראל תשמש ערכאת-על לענייני תכנון, תוך התערבות בסמכויות לא לה ותדרוש את תיקון התוכנית לפיצול המגרש כתנאי להקצאה.

יש לזכור כי נציגי רמ"י יושבים בכל ועדות התכנון לרמותיהן ושם המקום והזמן להעלות את טענותיהם והערותיהם לעניין גודל המגרש, טרם אישור התכנית.

ויוער, מדובר בסמכות יוצאת דופן של המינהל לדרוש שינוי של תב"ע מאושרת אשר תיצור חסם תכנוני מכביד נוסף, בשתי קבוצות מקרים:

הקבוצה האחת - תכניות מתאר אשר אושרו קודם לכניסתה של תמ"א 35 לתוקף בשלהי שנת 2005. ברור, כי תמ"א 35 אינה מבטלת את תוקפן של תכניות מתאר תקפות, אשר צלחו את המכשולים הסטטוטוריים קודם לאישורה.

הקבוצה השניה - תכניות מתאר אושרו לאחר כניסתו של תמ"א 35 לתוקף, והן נמצאות במחוז הצפון או בנפת באר שבע בהן הוראת סעיף 12.2.2.2(ד) לתמ"א 35 קובעת במפורש כי צפיפות הבניה למגורים תיעשה על פי הקבוע בתכנית המתאר המחוזית.

מנסחי ההצעה, כנראה אינם בקיאים בלוחות הזמנים של הליכי התכנון, שכן כל אדם העוסק ולו במעט בנושא זה, מבין את השלכות ההצעה, אשר תחייב תכנון מחדש של תכניות מאושרת (שינוי גבהים, תשתית ביוב, מים, חשמל, תקשורת וכו') וכפועל יוצא - עיכוב של שנים בהתחלת הבניה במגרשים המאושרים, והכל בניגוד מובהק ליעדי הממשלה ליצור דיור בר השגה במהרה.."

  1. תיקון סעיף 5.5.2 להחלטה 1271- אשר קבע: "בישובים בקו עימות ו/או אזור עדיפות א' המינהל יתיר לאגודה לרכוש את הזכויות ב-7 מגרשים מתוך תוכנית ההרחבה. מגרשים אלה ישמשו אך ורק להשכרה למשפחות/יחידים אשר יבקשו לבחון את אופציית המגורים בישוב לפני רכישת מגרש בו. סעיף זה יהיה בתוקף ל – 3 שנים. כללי החלטה זו יחולו, בהתאמה, לגבי המגרשים המוקצים לאגודה בהתאם לסעיף זה".

במקום זאת, תוקן:

א. במקום 7 מגרשים כמצוין לעיל, יותר לישוב לרכוש את הזכויות ב- 12 מגרשים.

ב. ההסדר הוארך למשך 7 שנים.

להלן דברי ההסבר שפרסמה דוברת רמ"י, ביום 7.11.13, לעניין התיקון דנן:

"במטרה לעודד משפחות ויחידים לעבור להתגורר בישובי קו עימות או בישובים באזור עדיפות א' אישרה מועצת מקרקעי ישראל לאגודות ישובים באזורים אלו לרכוש זכויות ב 12 מגרשים מתוך שטח אותו הם משווקים , כדי להשכירם זמנית למשפחות או ליחידים שיתגוררו בהם זמנית על מנת לבחון את אפשרות המגורים במקום. לאחר שמגרשים אלו ירכשו על ידי המתגוררים בהם ויחדלו מלשמש למטרת השכרה זמנית, תאפשר רשות מקרקעי ישראל לאגודה להשלים רכישת מגרשים עד ל 12 מגרשים. הסדר זה אושר למשך 7 שנים."

להבהרות ולפרטים נוספים ניתן לפנות למשרדנו בת"א.