גרסת הדפסה
קיבוצים מספר: 086-2001

הערכות ותכנון המס לתום שנת המס 2001

החוזר עוסק בתכנון מס ובהערכות חשבונאית פיננסית לתום שנת המס 2001 :

החוזר עוסק בתכנון מס ובהערכות חשבונאית פיננסית לתום שנת המס 2001 :

א. עמידה בקריטריון הקיטון ברווח מחקלאות - פיצויי מים 2001

בשל קריטריון הקיטון ברווח מחקלאות לקבלת פיצוי לקיצוץ מכסות מים בשנת 2001 יש לבחון את התוצאות הצפויות בחקלאות לשם עמידה במבחן הקיטון ברווח.

(ראו חוזרנו 33/00, 46/01)

ב. הכנסות פטורות

יש לבחון האם מענקים שהתקבלו מהמדינה אינם פטורים ממס עפ"י סעיף 3(ב).

לדוגמא: פיצויים על קיצוץ במכסת מים – ראו חוזרנו 43/99 .

ראו גם סעיף ט"ו להלן.

ג. הרפורמה במיסוי מקרקעין

הועדה הציבורית אשר בראשה עמד רו"ח יאיר רבינוביץ' נדרשה לבחון את מערכת מיסוי המקרקעין על כל היבטיה במטרה לתקן עיוותים, להסיר חסמי מס ולהקטין את אי הוודאות במטרה להביא להקדמת הפעילות בשוק המקרקעין ולהאיצו בתקופה קשה של מיתון בעולם ובישראל בפרט.

ההמלצות קובעות שורה של כללים המהווים תמריצי מס המהווים שיקול כלכלי מרכזי בעת החלטה אסטרטגית הקשורה ברכישה ומכירה של מקרקעין דבר שאמור להאיץ את הפעילות בשוק הקרקעות בארץ בטווח הארוך והקצר.

להמלצות הועדה הציבורית השלכות רבות על המגזר החקלאי החל מקבלת החלטה על ביצוע העסקה במקרקעי הישוב דרך ביצוע המשא ומתן ועד לקביעת המחיר והחתימה על ההסכם.

על פי תזכיר הצעת חוק לתיקון חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) (תיקון מס' 50), התשס"ב - 2001 אומץ התאריך 7.12.2001 כמועד שבו יחולו הוראות החוק.

בין המלצות הועדה הוצע בין היתר להפחית את שיעור מס השבח הפחתת קבע לשיעור של 25%, ביטול מס המכירה, הפחתות בשיעורי מס הרכישה, פחת מואץ על מקרקעין, הקלות מס בשחלוף נכסי מקרקעין, הקלות בבניה להשכרה, כללים חדשים לאיחוד וחלוקה של מקרקעין, דחיית תשלום המס בעסקאות קומבינציה ועוד.

להרחבה ופירוט של עיקרי ההמלצות ראו חוזרנו מס' 78/2001.

ד. רווחי הון ושבח מקרקעין

  1. במקרים מסוימים ניתן לחשב המס על רווח הון או שבח מקרקעין כאילו הרווח נבע בחלקים שווים בתקופה של עד 4 שנים המסתיימת בשנת המכירה. במידה ונפרס רווח הון או שבח לאחור, ניתן לקזז עודף נק' זיכוי החברים שלא נוצלו בעבר כנגד רווח ההון או השבח שנפרסו לאחור.

  2. סעיף 96 בפקודת מס הכנסה מאפשר לקזז רווח הון מעלות נכס שנרכש לחלוף הנכס שנמכר בתקופה שמתחילה 4 חודשים לפני מכירת הנכס ועד 12 חודשים לאחר מכן, אף אם הדבר ארע בשנת המס הבאה.

    אם ירכשו נכסים חדשים העומדים בתנאי זה בשנת 2002 כדאי (במקרים מסוימים) לקזז רווחי הון מהם ולא מנכסים שנרכשו קודם לכן ע"מ להגדיל הפחת שיותר כהוצאה. יש לתכנן את מועד החלפת הנכסים כך שניתן יהיה לנצל את הוראות הסעיף.

  3. במכירת נכס מקרקעין, יש לשקול יעוד התמורה לכיסוי חובות ההסדר לקבלת פטור ממס שבח עפ"י חוק ההסדרים. יש לשים לב להוראות הבאות:

    א) מכירת מקרקעין כאשר התמורה עולה על חוב ההסדר - הפטור יינתן עד לגובה החוב.

    ב) אם נתקבל אישור ממנהלת ההסדר לגבי מכירת מקרקעין - יקבל הנישום פטור ללא קשר אם יש לו כושר החזר או לא.

ה. היטל השבחה

בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, מחזיק בר רשות אינו חייב בהיטל השבחה. גם כאשר המחזיק הינו בעל זכות חכירה לדורות, אם חלים תנאי סעיף 21 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה ("קרקע לשימוש חקלאי"), המחזיק אינו חב בהיטל השבחה.

קיימים מקרים בהם ועדות התכנון, מטילים היטל השבחה בניגוד להוראות החוק והפסיקה. יש לפעול לביטול דרישות אלו.

במקרים הבודדים בהם המחזיק חב בהיטל השבחה, יש צורך לבדוק את אפשרויות השיפוי נגד מינהל מקרקעי ישראל.

להרחבה בעניין היטל השבחה ראו מאמר שהתפרסם בדו ירחון למיסים (מיסים יז' 51 אוקטובר 2000) מאת רו"ח בועז מקלר ועו"ד עודד שמעון.

הנושא פורט בהרחבה גם בחוזרנו מס' 1/00 , 41/2000, 9/01.

דירות מגורים - סעיף 19 לתוספת השלישית לחוק תכנון ובניה מעניק פטור מהיטל השבחה לבניה של דירת מגורים. ב- 4.12.00 תוקן חוק תכנון ובניה והפטור הורחב מדירה של 120 מ"ר לדירה בגודל של 160 מ"ר ובכלל זה גם מחסן עד לגודל של 20 מ"ר. בחוק ההסדרים מ- 8/01 הוקפא תיקון זה וההקלות שניתנו וזאת עד 31.12.2001. לאור זאת, מומלץ לעקוב אחרי הוראות חוק ההסדרים על מנת לראות אם ההקפאה תימשך או שאכן תבוטל.

מי שמעוניין לבנות דירה שגודלה עולה בין 120 מ"ר ל-160 מ"ר ורוצה לקבל פטור מהיטל השבחה, רצוי להמתין לבקשת היתר בניה עד תחילת שנת 2002, בהנחה שתקופת ההקפאה לא תוארך בחוק ההסדרים לשנת 2002.

להרחבה בעניין פטור מהיטל השבחה בהרחבת דירות למגורים ראו חוזרנו מספר 5/2001.

ו. שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים

פעילויות כלכליות המאוגדות כשותפויות או מופעלות במסגרת הענפים וצפוי בעתיד הנראה לעין (עד שנתיים) כי יהיה עניין לצרף שותפים חיצוניים ראוי לשקול ביצוע פעולות מקדימות מתאימות על מנת שצירוף השותף בעתיד לא יצור חבויות מס שעשויות להיות משמעותיות.

שינוי מבנה ללא חבות מס אפשריים הן בהעברת פעילות מקיבוץ לתאגיד נפרד והן בהעברת פעילות ממספר קיבוצים לתאגיד משותף, עפ"י תקנה 4 לתקנות ההקלות במס בקשר להסדרים בחקלאות. תוקף התקנה, נכון להיום, עד 31/12/2002.

כמו כן יש לתת את הדעת על הערכות להקמת תאגידי רפתות משותפים למיצוי עקרונות הרפורמה בענף החלב כפי שסוכמו בין משרד החקלאות ומשרד האוצר ב - 18/11/98 (הרחבה בחוזרנו 35/98, 17/99, 36/00).

השנה ניתן בבית המשפט העליון פסק דין בעניין שדות הקובע הלכה חדשה בסוגיית מיסוי השותפות. בפסק הדין נקבע בדעת הרוב כי שותפות הינה אישיות משפטית נפרדת מחבריה ואינה דומה לעסק של יחיד. העברת נכסי השותפות לחברה הינה בגדר מכירה כמשמעותה בסעיף 88 לפקודת מס הכנסה.

פועל יוצא מכך הוא שההתייחסות להעברת זכויות בשותפות תהיה כהתייחסות להעברת מניות בחברה.

להלכה חדשה זו השלכות מיסוי רבות ומפתיעות שיש לקחת בחשבון בעת תכנון שינויי תיאגוד והפרטה.

ז. מס מכירה

למרות הסיכומים שהושגו בעיניו הפטור ממס מכירה במקרים בהם התמורה מיועדת להחזר חובות בהתאם לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הקלות במס בקשר להסדרי הסיוע לחקלאים), התשנ"א – 1990, עד עתה טרם הותקנו התקנות בקשר להסדרי הסיוע לחקלאים.

עמדתנו היא שהוראת סעיף 72(י) לחוק מיסוי מקרקעין קובעת פטור מפורש ממס מכירה למכירות מקרקעין הפטורות ממס שבח על פי ההקלות במס בקשר להסדרי סיוע לחקלאים.

יש לציין כי ועדת רבינוביץ' לבחינת הרפורמה במיסוי המקרקעין המליצה לבטל את מס המכירה. (פירוט בסעיף ג' לעיל).

להרחבה נוספת בעניין מס מכירה, והפטור המוצע ראו חוזרנו מס' 19/99, 17/00, 30/00, 57/01.

ח. חוק עידוד השקעות הון בחקלאות

  1. תביעת שעור מס מופחת בשיעור 25% עפ"י החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות מההכנסות מהמפעלים המאושרים.

  2. יש לוודא יחוס נאות בטופס הפחת של המענק לנכס המתאים לפי חוק העידוד על מנת להיות זכאים לפחת מואץ.

  3. ביצוע השקעה במפעלים מאושרים בחברה מחייב הגדלת הון בשיעור 30% מהמחיר המקורי של המפעל המאושר וזאת לפי כללי עידוד השקעות הון בחקלאות (בקשות למענק). דרישת הגדלת ההון אינה חלה על יחיד, שותפות ואגודה שיתופית חקלאית.

  4. יש לשקול העברת ההטבה במס לפי החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות לחברים לפי סעיף 62 לפקודת מס הכנסה.

    בעניין מענקים והטבות מס על פי החוק לעידוד השקעות הון בחקלאות ראו הרחבה בחוזרנו מס'18/01.

ט. הוצאות

  1. יש לבצע הפרשות חשבונאיות מתאימות להוצאות השנה כגון: היטל הפקה, דרישות חריגות בשל מים, שימושים חריגים בקרקע, הפרשי הצמדה וריבית על חובות מע"מ וחובות ניכויים.

  2. יש לשקול עיתוי תשלום פיצויים למפוטרים, פדיון חופשות, חגים, מחלה, ימי הבראה וכיוצא באלה, במשקים להם צפויה חבות מס חריגה השנה, או בשנה הבאה.

  3. יש לבחון עיתוי ביצוע תיקונים ואחזקה ורכישות ציוד משרדי, ספרות מקצועית וכו'.

  4. השלמת תשלומים של פצויי פרישה לשנת השוטפת והוצאות נוספות נלוות לשכר. הפקדה לקופות בגין החודש האחרון אפשרית עד תום חודש 1/2002.

  5. יש לעדכן את כרטיסי העובדים (טופס 0101, 0114), לערוך ריכוז שנתי (טופס 0126) של המשכורות והניכויים ולהתאימם לרישומי השכר בספרי החשבונות.

  6. אם נוכה מס במקור מהתקבולים שקיבלתם מלקוחותיכם, מריבית או מדיבידנד, עליכם לרשום את הסכום ברוטו לזכות המשלם ולחייב בסכום המס חשבון" תשלומי מס במקור לשנת מס 2001". עליכם לקבל מהמנכה אישור שנתי (בטופס המקובל) על הסכום שנוכה, או לחילופין לדאוג לכך שבכרטיס הנ"ל יצוין בברור זיהוי המנכה לגבי כל ניכוי בנפרד.

  7. במידה והנכם מנכים מס במקור מתשלומיכם לאחרים, יש לערוך את הריכוזים השנתיים הדרושים (טופס 856) למטרת דיווח לשלטונות המס ולגופים מהם נוכה המס ולהתאימם לרישומים בספריכם.

    יש לוודא המצאות העתקי אישורי ניכוי מס במקור של ספקים ואישורי ניהול ספרים במידת הצורך.

    יש לשים לב לעובדה שאי דיוק בפרטי הדו"ח המוגש לפקיד השומה בשל תשלומים החייבים בניכוי מס במקור, עלול לגרום לאי הכרה בהוצאה לצורכי מס.

    כמו כן נפנה תשומת הלב לכך שהדיווח התקופתי והשנתי צריך להתבצע גם לגבי תשלומים לספקים להם קיים פטור מלא מניכוי וגם לתשלומים לספק חד פעמי שתקנות מ"ה (ניכוי מס ושירותים ונכסים) אינם חלים עליהם מכיוון שסכום התשלום נמוך מהרצפה שנקבעה.

  8. יש לוודא עמידה בכללים לניכוי מס משכר המשולם לתושבי חוץ (תאילנדים). ראו חוזרנו 54/98, 28/00 , 48/00, 63/00 ובעניין דמי חכירה מופחתים ראו חוזרנו מס' 9/2001.

  9. הוצאות לרכישת מכסות חלב –בעקבות התחרות ההולכת וגוברת בענף ייצור החלב והאיום הקיים על החקלאים החליטה הממשלה לתמרץ את יצרני החלב ולהפנים את עקרון היתרון לגודל" בענף הרפת, קרי לעודד התייעלות ולשמור על איכות הסביבה ועידוד השקעות הון להגדלת הרפת אשר גורר בהכרח ניוד מכסות נרחב. ניוד כזה של מכסות חלב מיצרנים קטנים לגדולים כרוך בהוצאה גדולה מצד הרוכשים. השאלה שעלתה היא האם הוצאה כזו שמוציא הרוכש תותר במס באופן שוטף, תותר על פני כמה שנים או לא תותר בכלל.

    לבקשת המועצה לענף החלב בישראל הכין עו"ד רם יולוס חוו"ד הבוחנת את מהות הוצאת רכישת מכסות החלב והיבטי המס ברכישת מכסת חלב . בעקבות חוו"ד זו הוציאה נציבות מס הכנסה ע"י סגן הנציב מר אוסקר אבו-ראזק הנחייה המאפשרת ניכוי הוצאות לרכישת מכסות חלב בתנאים מסוימים. להרחבה בעניין מהות ההוצאה לרכישת מכסות חלב, והנחיית נציבות מס הכנסה ראו בהרחבה חוזרנו מס' 38/00,35/00.

  10. בשינוי יעוד מקרקעין מחקלאות לתעסוקה יש לשקול תשלום דמי חכירה שוטפים לפי החלטה 870 במקום דמי חכירה מהוונים (ראו חוזרנו 49/99).

  11. יש לשקול פעולה בהתאם לכללים שנקבעו להכרה בהפסד שאגודה מעבירה לחבריה לפי סעיף 62 לפקודה מס הכנסה (ראו חוזרנו 12/00).

  12. ניכוי הוצאות מימון – לאחרונה התקבל בבית המשפט המחוזי בת"א פסק דין פז-גז בעניין ניכוי הוצאות מימון בגין הלוואה שנלקחה למימון חלוקת דיבידנד לבעלי המניות שחולק בעקבות מיזוג החברה עם חברת פטרולגז.

    בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור והתיר ניכוי הוצאות מימון אלו וקבע מספר קריטריונים להתרת הוצאות מימון בגין הלוואה שנלקחה לחלוקת דיבידנד.

    להרחבה בעניין פס"ד פז-גז וניכוי הוצאות מימון ראו בהרחבה חוזרנו מס' 65/2001.

    מומלץ לבחון לגבי כל קבלת הלוואה או פעילות מימונית האם ההוצאות בגינה יותרו בניכוי לצורכי מס.

י. ארגונים ומפעלים אזוריים

יש לשקול השפעת המס של תוצאות הפעילות של ארגונים אזוריים: בחירה בסעיף 129 לפקודת מס הכנסה (תשלום מס מופחת 20%), שרשור הטבות מס עפ"י החוק לעידוד השקעות הון באמצעות סעיף 62 קרי ניצול ההוראה המיוחדת המאפשרת לתאגיד המשותף לשלם המס במקום חברים לפי שיעור המס השולי הממוצע שלהם לפקודת מס הכנסה או חלוקת הטבת מס לפי סעיף 17 (9) לפקודת מס הכנסה.

יש לוודא חלוקת המקדמות ע"ח הוצאות עודפות של תאגידים אלו במידה ומחולקת

ההכנסה עפ"י סעיף 62 לפקודה.

י"א. ביצוע השקעות שונות

  1. יש לשקול השקעות בקופות גמל או קופות פנסיה, או בחברות ביטוח. יש לבחון את ההשקעה האופטימלית על מנת שיתקבלו מלוא הניכויים והזיכויים האפשריים. לעניין זה יש חשיבות למיפוי ההכנסות מעובדי חוץ בתלושי שכר או עפ"י חשבוניות וכן חלק מהמשכורת בתלוש שכר שלא בוצעו לגביו הפרשות סוציאליות.

    להרחבה בנושא ראו חוזרנו מס' 59/01, 60/01.

  2. תשומת לבכם לכך שאופן חישוב הטבות המס בגין ההפקדות הסוציאליות מניח כי סכומי ההפקדה אחידים לכל חבר. יתכן ועמדת מס הכנסה תהיה שונה.

  3. גם משקים שלא מתכוונים להשקיע השנה סכומים בקרן השתלמות כדאי לפתוח קרנות לחברים לשם צבירת וותק בקופה.

  4. אם נמכרו ני"ע עם רווח ריאלי כדאי לבדוק האם ניתן לממש ני"ע עם הפסד ריאלי ולקזז

    כנגד ההפסד את הרווח.

י"ב. דיווחים ותשלומים לרשויות המס

  1. לקראת תום שנת המס יש לבדוק את דיווחי המחזור למס הכנסה לעניין המקדמות ולוודא התאמת סך הדיווחים החודשיים.

    הבדיקה חשובה כי אם לא מדווח כל המחזור (ומשולמות המקדמות בהתאמה) במהלך השנה, מוטלים הפרשי הצמדה וריבית על הפרשי המחזור בין המחזור השנתי כפי שמופיע במאזנים למחזורים המדווחים עפ"י סעיף 190 (א) (1) לפקודת מס הכנסה.

    רצוי לכלול גם תוספת מסוימת בעבור הכנסות שירשמו רק לאחר 15/1/01בספרים.

  2. יש לערוך התאמת מחזור ודיווח כנ"ל לצורכי מע"מ.

  3. הלוואות שניתנו לעובדים יש לחייב בהצמדה (על סכום הלוואה מעל 5,880 ש"ח בתוספת 4% ריבית) ולהוסיף מע"מ כחוק ע"מ למנוע חיוב במס עפ"י סעיף 3(ט) או (י) לפקודה.

  4. יש לסרוק ולטפל בחובות מסופקים ואבודים על מנת שניתן יהיה להכיר בהם עפ"י הקריטריונים המקובלים ע"י מס הכנסה בשנת מס זו. כמו כן יש לסרוק ולטפל בחובות אבודים עפ"י נהלי מע"מ (ראה סעיף יב (6)).

  5. יש להקפיד ולהודיע לפקיד השומה במידה וספירת המלאי נעשית בהקדמה/איחור העולה על 10 ימים מתום שנת המס.

  6. החל מ- 1 בינואר 2000, הסכום בגינו אין חובה לדרוש חשבונית מס או שניתן שלא לשלם בשיק שהוא חתום עליו כמושך הוא עד 230 ש"ח.

  7. יש לבדוק את תשלום המקדמות כנגד החבות הצפויה במס. אם המקדמות עולות על חבות המס הצפויה כדאי לבקש הקטנת מקדמות עד ליום 31/12/01. יש לבדוק האם קוזזו כל הניכויים במקור לצורך המקדמות כולל ניכויים במקור משכר.

י"ג. מע"מ

  1. ניכוי מס תשומות בגין עובדים זרים - נפסק כי בגין הוצאות דיור של עובדים זרים וכן חיבור לחשמל ולמים, הוצאות החזקה ודמי שכירות יש להתיר ניכוי מס תשומות ככל שהן מכוסות ע"י חשבוניות מס כדין.

    הוצאה עבור אוכל לעובדים זרים הנה בגדר סיפוק טובת הנאה או תועלת ולכן לא ינוכה מס תשומות עבור הוצאה זו (פרוט בחוזרנו 17/97).

  2. יש לבחון האם בהרחבת המושבים נהגו לפי ההנחיות קרי לא ניתן לנכות מס תשומות על ההשקעות ומאידך לא חל מס עסקאות על תקבולי ההרחבה (ראו חוזרנו 38/97 ,24/92).

  3. יש לבחון האם מקוזז המע"מ כראוי על השקעות מעורבות (ראו חוזרנו 41/96).

  4. ניכוי מס תשומות - פרוייקט ביוב - במסגרת פרוייקט הביוב הארצי מחוברים כיום המושבים והקיבוצים לרשת ביוב. בעקרון ניתן לנכות את מס התשומות השייך לקטע הפעילות העסקי של המושב. מוצע לבחון מראש את מסגרת ביצוע הפרוייקט כך שניתן יהיה לקזז את מס התשומות בשל חלק הפרוייקט המיועד לפעילות העסקית של המושב.

  5. בהתקשרויות עסקיות, במיוחד עם קבלני כ"א יש לבחון בדקדקנות כי חשבוניות המס המוצעות על ידי המתקשר הנן כשרות. (ראו חוזרנו 64/00).

  6. בדיקת אפשרות לתביעת החזר מס עסקאות בשל חובות עסקיים אבודים לפי פס"ד "אלקה". הרחבה בעניין החזר מע"מ בגין חוב אבוד ראו חוזרנו 23/00.

  7. חוב אבוד בגין עסקאות עם הפלסטינאים – לאור המצב הביטחוני השורר בארץ מאז מאורעות אוקטובר ויחסי העבודה הנגזרים מכך בין העוסקים הישראלים והמגזר הפלסטינאי, גדלו באופן משמעותי המקרים בהם עוסקים, מוסדות כספיים ומלכ"רים הרשומים ברשות הפלסטינית אינם משלמים את חובם לעוסקים הרשומים בישראל בגין עסקאות שבוצעו עמם בעבר.

    שלטונות המכס והמע"מ הוציאו הוראת שעה בעניין "עסקאות עם עוסקים רשומים ברשות הפלסטינית – חובות שלא נפרעו" הקובעת קריטריונים להכיר בחוב כאמור כחוב אבוד כהגדרתו בחוק מע"מ ולהבהיר את דרכי הפעולה של שלטונות מע"מ והעוסקים בעת דרישת חוב כאמור כחוב אבוד.

    להרחבה בעניין ולנוסח הוראת השעה המלא ראו בהרחבה חוזרנו מס' 63/2001.

  8. שינוי מס' תיק "איחוד עוסקים" – בימים אלה נשלחות הודעות מטעם אגף המכס והמע"מ לעוסקים שונים בדבר שינוי מספר תיק איחוד העוסקים למספר חדש החל מינואר 2002. שינוי טכני זה גורם לאי הבנות ובלבולים רבים מצד העוסקים אליהם נשלחה ההודעה.

    כתוצאה מהשינוי הצפוי על העוסקים להיערך בצורה נכונה כך שלא יהיו השפעות על מהלך העסקים השוטף כאשר השינוי יכנס לתוקף בשנת 2002 למשל בחשבוניות המס, פטור מניכוי מס במקור / אישור מורחב, תוספת לאישור פטור מניכוי מס במקור וכד'.

    להרחבה בעניין הערכות לשינוי מס' תיק "איחוד העוסקים" ראו בהרחבה חוזרנו מס' 62/01.

    משרדנו עומד בקשר עם נציבות מס הכנסה לגבי השינויים הנדרשים באישורים השונים (פטור מניכוי מס במקור, אישור ניהול ספרים וכו') אם בכלל ויעדכן בכל שינוי שיידרש לגבי הנושא האמור.

י"ד. הוצאות מחיה

  1. יש לאבחן בין הוצאות רפואיות חריגות שמעניקה הקהילה לפרט, שהנם הוצאות מיוחדות של המשק, לבין הוצאות רפואיות אחריות (שגרתיות).

    כמו כן יש לוודא כי ציוד רפואי ירשם בסעיף ציוד צרכני.

  2. יש לוודא רישום שוטף בסעיף "שונות עובדי חוץ" של הוצאות שמוציא המשק עבור עובדי החוץ (אש"ל, אחזקת רכב, וכו') כהוצאות לייצור הכנסות עבודה.

  3. בספירת המלאי בסוף השנה, יש לוודא ספירת כל פריטי המלאי הצרכני - צרכנייה, דלקים, מלח במכון קיטור, בגדים, נעליים, כלים בחדר אוכל, וכו'. יש לבחון ההתייחסות לפריטים בחדרי החברים כמלאי (כולל מזומן בידי החברים).

  4. לא מומלץ לזקוף להוצאות המחיה סכומים שונים שאינם מותרים בניכוי לצורך מס כיוון ואף אם צורת הטיפול תשתנה לאחר מכן בדו"ח התאום למס ישולמו תשלומים עודפים לביטוח לאומי שלא יוחזרו אם לא ייווצרו הפרשי שומה.

  5. משקים להם הפרשי שומה לעניין דמי ביטוח לאומי ישקלו מתן ביטוי נאות ברישומים החשבונאים של הוצאות המחיה.

    מ- 1.10.2001 בוטלה מגבלה 15% ראו חוזרנו 67/01.

  6. מוצע לסווג דמי שכירות עבור בתי חברים / מועמדים בסעיף נפרד כיוון שבבסיס חישוב דמי ביטוח לאומי גלום שווי שימוש בדירת מגורים.

  7. חלוקת רווחים המתבצעת לאור תוצאות השנה באופן שוויוני לכל החברים, תרשם בסעיף יעוד הרווחים ולא כהוצאות מחיה.

ט"ו. פיצויי מים

ביום 15/8/99 נתן ביהמ"ש המחוזי בירושלים החלטה תקדימית בעניין הפרשי הצמדה על פיצויי קיצוץ מכסות המים וקבע בניגוד לעמדת המדינה, כי יש לחייב את המדינה בתשלום הפרשי הצמדה על הפיצוי ששולם באיחור.

עמדתנו היא כי עפ"י סעיף 3(ב)(3)(א) וסעיף 3(ב)(4) לפקודת מס הכנסה ניתן פטור על המענק והפרשי ההצמדה שנצברו בגינו שניתנו לאגודות השיתופיות או לחבר בהן.

בעניין מע"מ נקבע בחוק כי "פיצוי המשולם לעוסק בעבור קיצוץ במכסות מים איננו בבחינת עסקה (תרומה, תמיכה או סיוע כאמור בסעיף 12 לחוק)" ולכן מקבל הפיצוי אינו חייב במע"מ בגין פיצוי זה.

להרחבה בעניין הפרשי הצמדה על פיצוי של קיצוץ מכסות מים ודינם של פיצויים אלה לעניין המס ראו חוזרנו מס' 43/99.

לעניין פיצוי על קיצוץ מכסות מים 2001 ראו בהרחבה חוזרנו 22/01 , 26/01, 27/01, 44/01.

ט"ז . דגשים כלליים

  1. יש לשקול מועדי מכירה ורכישת מלאי עסקי במיוחד מלאי מהסוגים הנקבעים עפ"י מחירים נורמטיביים בהסכם עם המדור החקלאי בנציבות מס הכנסה כגון עגלים, פטמים וכו' או לחילופין תשלום מקדמות לספקים וזאת על מנת להשפיע על עיתוי ההכרה בהכנסה.

    חוברת סכום המחירים הנורמטיביים לשנת 2001 תפורסם בתום שנת המס על ידי משרדנו בתיאום עם נציבות מס הכנסה.

  2. מושבים להם יש חברות או אגודות שיתופיות שאינן מחילות את סעיף 62 לפקודה (כלומר אינן שותפות לצורך מס) ראוי שיבדקו את מערכת ההסכמים לשירותים הדדיים על מנת לבדוק התאמתם לתוצאות הפעילות השנתית.

  3. יש לזכור כי אם הסחורה לא סופקה (והסיכונים לגביה עדיין לא עברו לקונה) מדובר במקדמה ע"ח המכר ולא במכירה, כך שהתקבולים אינם בגדר הכנסה חייבת במס.

  4. מושבים שיתופיים וקיבוצים בתחולת חוק גל – יש לשים לב כי ההתחייבות מסוף 1991 הנן צמודות + 5% ריבית עפ"י החוק. הטיפול בהפחתות והטלות ("חלף ערבות") עפ"י החוק יהיה זהה בעיקרו לאופן הטיפול בהטלות והפחתות בהסדרי הקיבוצים והמושבים.

    יש לשקול תשלום "חלף הערבות" עד תום שנת המס.

  5. מלאי – בכל שנה מפרסם משרדנו חוברת ערכים נורמטיביים בתיאום ובאישור נציבות מס הכנסה אשר מסייעת בעריכת הדוחות הכספיים ובהערכת המלאים במשק. מומלץ לקבוע מחירי מלאי עפ"י המחירים המפורסמים בחוברת.

  6. פטור מניכוי מס במקור - בימים אלה החלו שלטונות המס במבצע לביטול תוקף אישורי הפטור לניכוי מס במקור לכל הנישומים שהתגלו אצלם ליקויים, זאת בהמשך למכתבי התראה שקיבלו. במקביל נשלחים מכתבים ללקוחות של אותם נישומים אשר מתבקשים לנכות מס במקור לפי השיעור הקבוע בחוק.

    נישום שנשלל ממנו אישור הפטור מניכוי מס במקור יוכל לקבל אישור חדש לאחר שיסדיר את הליקויים.

    מוצע לבדוק האם קיימים ליקויים ובמידה וקיימים יש להסדירם על מנת שלא ישלל הפטור מניכוי מס במקור.

    לפירוט ראו חוזרנו מס' 77/01.

י"ז. דו"ח הועדה לבחינת שיטת מיסוי הקיבוצים

ב- 13 בספטמבר 2000, מונתה ע"י נציב מס הכנסה ועדה שמטרתה לבחון את שיטת חישוב ההכנסה והמס של הקיבוץ המסורתי וחבריו, כפי שהיא מוסדרת כיום בסעיפים 54 עד 58 או לפקודה, ולהמליץ על השינויים הנדרשים לאור התמורות שחלו במבנה הכלכלי והחברתי של קיבוצים רבים.

ההתייחסות העולה כחוט השני מהמלצות הועדה היא להעמיד במרכז העניינים את הקיבוץ "כחבר בני אדם" לכל דבר ועניין. גישה קיצונית זו עומדת בסתירה לכל המוסכמות לרבות ההמלצות של ועדות ציבוריות קודמות שדנו במיסוי הקיבוץ, כולל עמדה אשר נקט בית המשפט בפסק דין "מגדל עוז".

להרחבה בעניין דו"ח הועדה ראו חוזרנו מס' 80/01, 81/01, 82/01.

בעקבות פרסום הדו"ח פרסמה נציבות מס הכנסה טיוטת הוראת ביצוע בעניין מיסוי קיבוצים מסורתיים. ראו חוזרנו 85/01.

למרות שהחוזר עוסק בקיבוצים מסורתיים הוא מתייחס להבחנה בין "קיבוץ מסורתי" ל"קיבוץ חדש" ועל כן יש לו משמעות מעשית בטווח המיידי לגבי קיבוצים שעשו שינויים ועשויים למצוא עצמם לגישת שלטונות מס הכנסה כ"קיבוץ חדש" עליו יחולו הוראות מיסוי שונות לחלוטין.

לדעתנו ההוראות כפי שעולות מתוך טיוטת הוראת הביצוע מהוות שינוי מהותי בפרשנות דיני המס החלים על מגזר אוכלוסייה גדול אשר היה נהוג מזה שנים רבות על ידי רשויות המס בהתבסס על עמדות שנבחנו בעבר על ידי גורמים מקצועיים בנציבות מס הכנסה וועדות שונות אשר דנו בנושאים הנ"ל במשך השנים.

ראוי לציין כי לכל רוחב היריעה, הפרשנות שננקטה על ידי הוועדה שמונתה על ידי נציב מס הכנסה והורכבה כולה על ידי עובדי האגף הינה מחמירה ביחס למצב הקיים.

במצב זה מובן מאליו כי עוותי מס רבים החלים על הקיבוצים וחבריהם לא טופלו על ידי הועדה.