גרסת הדפסה
מושבים מספר: 128-2010

חלוקת מים במושב עובדים או בכפר שיתופי

ביום 13.12.2010 עדכן רשם האגודות השיתופיות את החלטתו משנת 2002 בעניין כללים ועקרונות לחלוקת מים באגודה.

ביום 13.12.2010 עדכן רשם האגודות השיתופיות את החלטתו משנת 2002 בעניין כללים ועקרונות לחלוקת מים באגודה.

מפאת חשיבות הנושא, הננו מביאים את ההחלטה במלואה:

" התבקשתי לקבוע כללים לחלוקת מים פנימית באגודות בעקבות מצב משק המים והצורך ליצור ודאות בנושא.

הנני מנחה את האגודות השיתופיות המסווגות כמושב עובדים או ככפר שיתופי כי בשנת 2011 יחולו עליהן העקרונות הבאים:

1. בהחלטה זו:

"מכסת מים 89 " - כמות המים הקבועה, הרב שנתית, שהוקצתה לאגודה חקלאית לצורכי חקלאות,על בסיס הפרוגרמה של היישוב, מספר הנחלות באגודה ותקן מים לנחלה, לפי קביעת רשות התכנון במשרד החקלאות ורשות המים.

"הקצאת מים שנתית" - כמות המים שהוקצתה לאגודה חקלאית, לשנה מסוימת, מתוך מכסת המים 89 , לצורכי חקלאות, לפי קביעת רשות התכנון במשרד החקלאות ורשות המים.

"נחלה" - חלקת אדמה חקלאית בגודל שנקבע על ידי שר החקלאות בהתייעצות עם מינהל התכנון, הנמצאת בבעלות המדינה, קרן קיימת לישראל או רשות הפיתוח והוחכרה – לתקופה ארוכה למתיישב.

"עיבוד משותף" - מיזם במשותף של האגודה לצורך פעילות חקלאית.

"חקלאי פעיל"- חבר אגודה שהוא בעל זכויות בנחלה העוסק בחקלאות בפועל, וחבר אגודה בעל נחלה שלא עסק בחקלאות ומבקש לחזור לחקלאות פעילה.

2. מכסת המים 89 תתחלק באופן שווה בין חברי האגודה. האגודה, באמצעות מוסדותיה המוסמכים, אשר רשאים להקצות חלק מהמכסה לשם עיבוד בענף משותף כמפורט להלן.

3. האגודה תחליט לגבי אופן חלוקת ההקצאה השנתית בין חברי האגודה שהינם החקלאים הפעילים בתוך משבצת האגודה, ולענף בעיבוד משותף, על פי המפורט להלן.

4. חלוקת הקצאת המים השנתית תיעשה לחקלאים הפעילים בלבד, בחלוקה שווה.

5. נקודת המוצא לחלוקה תהיה זכותו השווה של כל חקלאי פעיל. במידה וחקלאי פעיל אינו נזקק למלוא חלקו היחסי בהקצאה, האגודה תחלק את היתרה באופן שוויוני בין החקלאים הפעילים האחרים, מבין חבריה, עד למכסימום צרכי המים של כל חקלאי פעיל.

6. חבר אגודה שלא היה חקלאי פעיל אולם חזר לפעילות חקלאית בשנה מסוימת רואים אותו כחקלאי פעיל לשם חלוקת הקצאת המים לאותה שנה.

7. לא יובאו בחשבון לעניין ההקצאה, שטחים המעובדים ע"י חברי האגודה מחוץ למשבצת האגודה.

8. באגודה שבה קיים ענף בעיבוד משותף, תקצה האגודה מים לעיבוד המשותף הנעשה על ידה או עבורה, ובלבד שגידולים אלה מעובדים בתוך משבצת האגודה. כל זאת, עד לתקרה של 30% מההקצאה השנתית. הקצאה גבוהה יותר טעונה החלטה של האסיפה הכללית .

9. האגודה וחבריה לא יהיו רשאים לנייד או להעביר מתוך מכסת המים המוקצית להם לצד שלישי, אלא אם סופקו כל צרכי החקלאים הפעילים כאמור, ורק מתוך היתרה הבלתי מנוצלת של מים מתוך ההקצאה לאגודה, ככל שתיוותר יתרה כזו, ועל בסיס חד שנתי בלבד.

10. החלטתי זו תחייב את האגודות השיתופיות המוזכרות לעיל, אלא אם, לפחות חמישית מחברי האגודה ביקשו לכנס אסיפה כללית לצורך קבלת החלטה על חלוקה פנימית אחרת. החלטת האסיפה תחייב אלא אם יש בה קיפוח.

11. תחולה מיום 1.1.2011 . "

בשונה מההחלטה מדצמבר 2002, החלטת רשם האגודות השיתופיות הנוכחית מאפשרת לאגודה גמישות רבה יותר באשר להקצאת המים לחקלאים הפעילים ולגידולים המשותפים ולהערכתנו תצמצם את הסחר הפנימי במכסות מים.

בדבר פרטים נוספים ניתן לפנות למר צ'סנר יעקב במשרדנו בתל אביב.

חוזרים מקצועיים

קיבוצים

מושבים